Citat:
Ursprungligen postat av
Mulz
Jag gick på tre KBT möten med en terapeut och sade att det inte var gynnsamt. Jag fick bara generella råd, exempelvis att inte tänka på negativitet. Jag fick råd som man enkelt kan ta del utav genom en snabb internet sökning. Jag sade att jag specifikt ville ha en form av behandling av depressionen som inte involverade medicinering, och han sa att de inte har något att erbjuda och att jag bara borde ta medicinerna. Terapeuten rekommenderade med tanke på att jag har asperger's, att först gå till habiliteringen för att "förstå mina känslor" och sedan psykiatrin för mina problem.
Jag har redan försökt få hjälp sedan 18 års åldern och jag är 21 nu. Har inte fått hjälp över huvud taget. Jag förstår inte vad jag ska göra. Ifall jag nu väljer att gå till habiliteringen och sedan psykiatrin kommer den processen ta mer än 6 månader, att enbart få remiss svar ligger på ungefär 3 månader.
Har psykiatrin/vården helt enkelt valt att strunta i mig? Jag kommer förmodligen leva med det hela livet med tanke på urusel vården är.
Jag inser att jag förmodligen behöver psykodynamisk terapi, däremot vet jag inte om det erbjuds av offentliga sjukvården.
Jag arbetade 15 år inom psykiatrin och social psykiatrin innan jag bytte karriär. Har även själv gått igenom en utmattningsdepression.
Med det sagt så gör du helt rätt i att säga ifrån om du känner att du inte får den hjälp du behöver.
Några pointers om hur det funkar i psykiatrin åtminstone i Umeå :
Medicin sätts in först och främst då det är en akut och Eller långvarig psykisk nedgång. Och den är sällan tänkt som en långvarig lösning. Just kring depressioner som någon nämnde så är det för att stoppa den nedåtgående spiralen i måendet man vill stoppa.
Hade du ätit medicinen eller pratade nu bara om det? Minns inte vad du skrev.
KBT eller Psykodynamisk behandling.
KBT tar hand om nuet och hur du hanterar känslor nu.
Psykodynamisk terapi vänder och vrider på allt så långt bak du minns. En väldigt kostsam och ineffektiv terapi som tyvärr oftare stjälper än hjälper.
Psykodynamisk terapi används väldigt sällan numera så det ses som en överflödig terapi f å KBT finns.
I ditt fall låter det som att du inte klickade med din terapeut. Det är a och o. Du du känner dig bekväm med honom /henne.
Hoppas du fick lite svar i min lilla rant där.
Och sist så håll ut, byt terapeut, stå på dig. Det är jobbigt men håll ut.
// ola