Citat:
Ursprungligen postat av
zapohd
Rent juridisk så är det ingen skillnad på Eric och en vanlig 20 åring, ja förutom förvaltarskapet.
Moralisk så kan det ju vara en annan sak. Men egentligen så är det inte så stor skillnad. Alla föräldrar har väl ett moralisk ansvar att stödja och i viss mån hjälpa sina barn hela livet. Visst Eric krävde mer hjälp än andra.
Men att försvara poliserna för att de inte har gjort något juridisk fel samtidigt som man skuldbelägger föräldrarna för att de har gjort något moralisk fel blir en snedvriden diskussion.
Jag håller till stor del med men inte riktigt helt. Tycker där finns en nyans av följande som gör det lite speciellt:
1. Poliserna kastas in i en situation med felaktiga ingångsvärden där de inte kan ha en aning om vad de kommer att möta.
2. Föräldrarna vet om vilka utmaningar som de finns, i form av mental mognad/förståelse hos Eric och benägenhet att ge sig ut på egen hand i kombination med oförmåga att förstå situationer och dess eventuella allvar. (Har tidigare skrivit på ämnet att jag som förälder haft en mer reell rädsla att andra människor skulle göra Eric illa än poliser)
Håller med att man inte ska skuldbelägga föräldrarna men jag tycker de har ett större moraliskt ansvar i situationen än poliserna med tanke på ovan.
Återigen är det här en tragedi, det är ingen som gick in i detta med ont uppsåt och det är en så pass speciell situation att det inte ens genom oaktsamhet ligger någon till last.
Lyckligtvis är det extremt sällan så många olika faktorer samverkar och leder till sådana här saker. Men det händer naturligtvis.