2018-08-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apglad
Precis. Bra tanke, men det är ju lite det som jag vill slippa.

Sen behöver jag kanske inte något megahus med attefallshus och hela köret. 2 rum och en liten plätt sen skulle jag fan va skitglad. I närliggande städer finns en del nyproducerade enplanshus med typ ett eller två rum, skulle lätt kunna tänka mig att bo i en sån bostadsrättförening - bara jag slipper jobbiga tattar grannar som man måste dela vägg och rökluft med. Men men, nu kommer jag ju in på lite annat än ekonomin.

Bostadsrätt låter ju lite smidigare kanske. Är det fristående 1-2r? Eller parhus?
Kan man kompromissa lite med kvm så borde det gå att komma ner i pris en del.
Ett alternativ som jag inte skulle räkna bort är att bygga nytt men smått.
Ett mindre hus för under 2 mille borde inte vara omöjligt förutsatt att tomten är hyfsat billig då.
Men det beror ju på hur centralt man vill bo och var det är. I Sthlm kostar bara tomten 2 mille, i bästa fall.
Citera
2018-08-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Tittar själv på hus här där jag bor och jag har nästan råd med lånedelen innan budgivning, det var just det med pengarna.
Om jag skulle få detta hus för startbud så skulle min månadskostnad vara 8k och då jag idag betalar 5.8k i hyra.

Det är ju en helt okej månadshyra. Hoppas det går vägen för dig.
Citera
2018-08-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bostadsrätt låter ju lite smidigare kanske. Är det fristående 1-2r? Eller parhus?
Kan man kompromissa lite med kvm så borde det gå att komma ner i pris en del.
Ett alternativ som jag inte skulle räkna bort är att bygga nytt men smått.
Ett mindre hus för under 2 mille borde inte vara omöjligt förutsatt att tomten är hyfsat billig då.
Men det beror ju på hur centralt man vill bo och var det är. I Sthlm kostar bara tomten 2 mille, i bästa fall.

Ja precis, fristående 2or och 3or - känns rätt så perfekt som singel. Har funderat på att bygga nytt och smått också men har inte kollat upp det något närmre eftersom jag inte är klar med skolan riktigt än. När jag kollat online så är det ju mest vanliga hus man läser om, får kolla upp mindre hus helt enkelt. Finns billiga tomter i närheten där jag definitivt skulle kunna tänka mig smälla upp ett mindre hus.

Skönt man inte bor i sthlm och behöver kämpa med dem siffrorna.
Citera
2018-08-02, 09:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ja precis, fristående 2or och 3or - känns rätt så perfekt som singel. Har funderat på att bygga nytt och smått också men har inte kollat upp det något närmre eftersom jag inte är klar med skolan riktigt än. När jag kollat online så är det ju mest vanliga hus man läser om, får kolla upp mindre hus helt enkelt. Finns billiga tomter i närheten där jag definitivt skulle kunna tänka mig smälla upp ett mindre hus.

Skönt man inte bor i sthlm och behöver kämpa med dem siffrorna.
Som pensionerad evighetssingel har jag en del erfarenheter av att äga bostäder själv. Har ägt 3 fastigheter och sitter nu i min andra bostadsrätt. Största huset var ett kedjehus på 150 kvadrat köpt för 1,4 mille i början av 2000-talet med c:a 5% ränta. Rätt spejsigt att bo själv i. Det dyraste var ett radhus i samma stad men annat område, köpt för 2,4 mille med ränta 1,5% för ett par år sedan. Sålde i höstas med skaplig vinst, flyttade till annan ort med billigare bostäder och köpte där ett kedjehus men nu i bostadstättsform. 6,5k i månadskostnad inkl lån och drift men då är lånegraden 70% och lånet knappt en mille.

Kan man underhålla ett hus själv i största möjliga mån så blir det billigast hur man än vänder och vrider på det. Radhuset kostade mig mindre än 6k i månaden trots priset. Det kan tyckas konstigt att jag sålde det men jag var gruvligt trött på den staden och dess totalt odugliga samhällsbyggnadsnämnd så när jag fick en avgångspension flyttade jag. Å andra sidan behöver jag inte underhålla utsidan av detta hus så det får det vara värt. Samt eget garage.

Driftkostnader på hemnet ska alltid inkludera el, vatten, värme (om ej el) och kommunala tjänster samt eventuell samfällighetsavgift. Är det tomträtt ingår avgälden. Fastighetsskatt ingår däremot inte, den får man räkna ut själv.

Underhållskostnader får man uppskatta själv. I mitt fall renoverade jag köket i bostadsrätten jag bor i nu, kostnad 150k vilket vinster från tidigare bostadsförsäljningar finansierat. Min inkomst ligger på c:a 25k efter skatt numera.

Köper du fastighet så ska du räkna med 1,5% av priset i lagfartkostnad samt om det behövs pantbrevskostnader på 2% av lånesumman som överstiger eventuella existerande pantbrev.
Citera
2018-08-02, 11:03
Moderator
HelgeBuks avatar
Om du är så fast besluten att bo kvar där husen kostar minst 2 mkr kan det bli lite jobbigare men det är definitivt inte omöjligt. Beror på din lön.

Jag bor i ett hus, ensamstående. Kostar totalt ca 4000 kr/mån inklusive allt varav 945 kr låneränta. Ska mycket till innan man hittar en lägenhet på 120 kvadrat för det priset.
Citera
2018-08-02, 12:12
Medlem
borrizs avatar
Du får göra "boendekarriär" likt oss andra.
Citera
2018-08-02, 12:34
Medlem
Citat:
Jag är så sjukt trött på att bo i hyresrätt, listan med anledningar varför kan göras lång. Drömmen är att köpa hus när jag är klar med studierna, men det känns nästan helt omöjligt. Jag har studielån, är ensamstående, och ingångslönen för det jag utbildar mig till ligger på 28-30.000kr. Jag har cirka 300.000kr sparade, men när jag räknar på bolån på olika hemsidor så känns det fan hopplöst.

Jag kollar på både radhus och hus, och priserna ligger runt 2-3 miljoner. Bor i en mellanstor stad och bor gärna kvar med tanke på familj och vänner.

Förutsatt att jag får fast jobb när jag är klar med skolan, är det möjligt rent ekonomiskt att skaffa hus med dessa priser som ensamstående?
Testade sbab, om jag använder dina siffror, väljer Eskilstuna (har ju ingen susning vart du bor valde en medelstad), min ålder 50+ då kunde dom erbjuda lån på hus med 1 100 000 kronor så du får nog jobba hårt på att fjäska för att köpa hus i dom prisklasserna .
Frågan är om du tycker det är värt att leva på gränsen bara för att slippa bo i hyresrätt. Kan du inte försöka byta din hyresrätt mot ett eventuellt trevligare område och grannar?
Citera
2018-08-02, 12:52
Medlem
Gör som 99% av oss andra, köp en bostadsrätt, amortera och sälj några år senare med vinst så att du har råd med ett hus.
Citera
2018-08-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Gör som 99% av oss andra, köp en bostadsrätt, amortera och sälj några år senare med vinst så att du har råd med ett hus.

Har funkat väldigt bra senaste 20 åren men tänk på att det inte är en självklarhet att bostäder ska öka mer än inflationen år efter år.
Citera
2018-08-06, 17:17
Medlem
Klart detta går ihop ensam med 30000:- per månad.
Jag är 25 år, ensam (inga barn) och har ett eget hus i Stockholmsområdet, köpte det när jag va 22 år. Då när jag köpte det hade jag absolut inga 30k i månaden som kommer bli din ingångslön.

Mitt hus är ca 4,5mkr med drygt 50% belånat och behöver absolut inte leva snålt. Detta är ungefär samma kostnader som du kommer att få med 300-400k i insats samt runt 2,2-2,3mkr i lån då husen hos dig är billigare. Jag har nu högre inkomst än dig, dock med 30000:- i ingång lär du hamna på runt 35 inom 2 år.

35000:- före skatt = ca 26000:- rent.

Boende:
3500 drift
2300000 lån med 1,5% ränta kostar ca 2900 per månad (efter avdrag drygt 2000)
= tot 5500:- + skötsel/rep snitt kanske 1500 per månad = 7000:-

= 19000:- kvar att amortera med, dricka sprit, köra lyxbil, äta eller vad du nu vill göra

Citat:
Jag är så sjukt trött på att bo i hyresrätt, listan med anledningar varför kan göras lång. Drömmen är att köpa hus när jag är klar med studierna, men det känns nästan helt omöjligt. Jag har studielån, är ensamstående, och ingångslönen för det jag utbildar mig till ligger på 28-30.000kr. Jag har cirka 300.000kr sparade, men när jag räknar på bolån på olika hemsidor så känns det fan hopplöst.

Jag kollar på både radhus och hus, och priserna ligger runt 2-3 miljoner. Bor i en mellanstor stad och bor gärna kvar med tanke på familj och vänner.

Förutsatt att jag får fast jobb när jag är klar med skolan, är det möjligt rent ekonomiskt att skaffa hus med dessa priser som ensamstående?
Citera
2018-08-08, 01:25
Medlem
Har en bekant som precis försatt sig i en situation att bo själv i villa. Det är ju egendomliga omständigheter, men några slutsatser har jag dragit utifrån hens erfarenheter.

*Se till att ha en belåning på MAX 70% för att få till <1% amortering
*Din totala belåning bör inte överstiga 5-6(?) årsinkomster, lite beroende på bank (låt säga 1,8-2,1msek i TS fall)
*Därefter ska du klara "KALP" hos banken, då gäller det att ha 0,0 barn.

Får du till 50% kontant så klarar du det ännu bättre. (0% amortering==lättare klara "KALP":en)

Tänk på att pantbrev och lagfart kostar ett par % av inköpet också.

Men om man har råd? Ja, absolut! I min bekantas fall så kunde vi rätt snabbt konstatera att även med alla uppgooglade schabloner kring underhåll, drift så skulle han bo avsevärt billigare än i en lägenhet oavsett hyres eller BR - så min slutsats; får du i dagens läge igenom upplägget hos din bank, så kommer du ha en lägre boendekostnad än i en HR/BR (ok lite beroende på antaget framtida underhållsbehov). Men kräver såklart en viss disciplin att skala fram kapitalet som behövs kontant - låt säga 35-55% av inköpet - men fullt görbart om man bor i en hyreslåda under tiden och fokuserar

Tips: Om TS nu träffar någon, köp inget där du inte har råd att lösa ut hen om/när hen beslutar sig för att "gräset är grönare på andra sidan".
Citera
2018-08-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Skaffar du inneboende så förändras ju bilden radikalt. Kanske en uthyrningsdel och sedan inreda garage till ytterligare en lgh. så har du typ 12-15k/månad tillbaka direkt. Har du stor tomt och kan investera i ett Attefallshus så kan du dra in ytterligare 7-8k där.

Med dagens ränta så bor du i princip gratis då. Sen att övertyga banken att få lån är ju en helt annan femma...
Vem betalar 15 000 för att bo i ett garage?
Vinterbonat sommarställe kan det vara tänkbart?
Krav på boýta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in