Har en bekant som precis försatt sig i en situation att bo själv i villa. Det är ju egendomliga omständigheter, men några slutsatser har jag dragit utifrån hens erfarenheter.
*Se till att ha en belåning på MAX 70% för att få till <1% amortering
*Din totala belåning bör inte överstiga 5-6(?) årsinkomster, lite beroende på bank (låt säga 1,8-2,1msek i TS fall)
*Därefter ska du klara "KALP" hos banken, då gäller det att ha 0,0 barn.
Får du till 50% kontant så klarar du det ännu bättre. (0% amortering==lättare klara "KALP":en)
Tänk på att pantbrev och lagfart kostar ett par % av inköpet också.
Men om man har råd? Ja, absolut! I min bekantas fall så kunde vi rätt snabbt konstatera att även med alla uppgooglade schabloner kring underhåll, drift så skulle han bo avsevärt billigare än i en lägenhet oavsett hyres eller BR - så min slutsats; får du i dagens läge igenom upplägget hos din bank, så kommer du ha en lägre boendekostnad än i en HR/BR (ok lite beroende på antaget framtida underhållsbehov). Men kräver såklart en viss disciplin att skala fram kapitalet som behövs kontant - låt säga 35-55% av inköpet - men fullt görbart om man bor i en hyreslåda under tiden och fokuserar
Tips: Om TS nu träffar någon, köp inget där du inte har råd att lösa ut hen om/när hen beslutar sig för att "gräset är grönare på andra sidan".