Citat:
Ursprungligen postat av
Sockermissbrukare
Hej Flashbackare
Märkte nu när jag satte mig i bilen att det var nånting som inte stämde. Efter en del sökande och googlande samt rådgivning med kompisar kom jag fram till slutsatsen att min bil med största sannolikhet har ett obalanserat däck.
Bilen ifråga är en Saab 9-5 -06 som gått 16500 mil. Det är efter min bedömning högra bakhjulet som är problemet.
Dessvärre är jag på semester långt från hemorten och kan inte skicka in bilen tilö en däckverkstad. Imorgon ska jag åka med bilen i 70 mil innan jag når hembygden. Hur mycket skada kommer bilen ta eller klarar det den resan? Vad tror ni?
Varför är det plötsligt obalans? Har du tappat en vikt, eller är de rent av nåt annat fel? Kanske inte är så dumt att svänga in om en däckverkstad och få veta.
Citat:
Ursprungligen postat av
pantywanker
Ett obalanserat däck lär slita betydligt mer på hjulupphängningen som bussningar mm. Det vore troligtvis värre om det var fram med tanke på styr och spindelleder.
På 70 mil gör det varken till eller från.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gresk
Det kommer ju slita väldigt mycket mer på däcket och riskerar att du får punktering.
Men det är som dom säger, ingen minns en fegis!
Samma som ovan, 70 mil är ingenting, om det endast handlar om obalans så kommer det inte märkas nåt ökat slitage.