2018-08-01, 15:55
Medlem
Jag funderar på att till våren påbörja en yh-utbildning till redovisningsekonom på 2 år. Vad ligger ingångslönerna på ungefär och är löneutvecklingen bra? Tjänar man mycket mindre för att man har en yh-utbildning istället för riktig högskola eller är lönen ungefär samma?
Citera
2018-08-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jag funderar på att till våren påbörja en yh-utbildning till redovisningsekonom på 2 år. Vad ligger ingångslönerna på ungefär och är löneutvecklingen bra? Tjänar man mycket mindre för att man har en yh-utbildning istället för riktig högskola eller är lönen ungefär samma?

Du behöver inte gå någon utbildning för att jobba som redovisningskonsult. Det duger gott och väl med en gymnasieexamen.
Citera
2018-08-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friend-or-Foe
Du behöver inte gå någon utbildning för att jobba som redovisningskonsult. Det duger gott och väl med en gymnasieexamen.

Oavsett vad man har studerat i gymnasiet? Jag har inte läst ekonomi i gymnasiet. Har granskat alla jobbannonser för redovisningsekonomer och det krävs högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning för alla enligt annonserna.
Citera
2018-08-01, 19:32
Medlem
Citat:
Oavsett vad man har studerat i gymnasiet? Jag har inte läst ekonomi i gymnasiet. Har granskat alla jobbannonser för redovisningsekonomer och det krävs högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning för alla enligt annonserna.

Ja. Så länge du tänker ut ett svar till varför du vill jobba som redovisningskonsult, så bör det inte vara några problem. Jobbanonser innehåller alltid alldeles för höga krav. Att jobba som redovisningskonsult är ett okvalificerat yrke och högskoleexamen är totalt onödigt.
Citera
2018-08-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ja. Så länge du tänker ut ett svar till varför du vill jobba som redovisningskonsult, så bör det inte vara några problem. Jobbanonser innehåller alltid alldeles för höga krav. Att jobba som redovisningskonsult är ett okvalificerat yrke och högskoleexamen är totalt onödigt.

Det kanske är svårt då jag snart är 21 år och har ingen arbetslivserfarenhet alls (har aldrig haft ett jobb).
Citera
2018-08-01, 19:41
Medlem
Citat:
Det kanske är svårt då jag snart är 21 år och har ingen arbetslivserfarenhet alls (har aldrig haft ett jobb).

Har du inte gjort något sedan du tog studenten?
Citera
2018-08-01, 19:52
Medlem
Citat:
Har du inte gjort något sedan du tog studenten?

Jo, jag har studerat till socionom sedan studenten. Jag har sökt en del extrajobb och sommarjobb men har tyvärr inte fått något jobb. Jag har väl bestämt mig för att byta karriär innan den jag valde ens börjat.
Citera
2018-08-01, 21:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Skulle gissa på en lön mellan 20-25 tkr per månad, där du når högre spann efter ett par års erfarenhet. Men skulle inte bli förvånad om ingångslönen för en sådan utbildning landar runt 20.

Varken ingångslön eller löneutveckling är särskilt bra för redovisningsekonom, då det dels är ett adminyrke och dels är ett okvalificerat jobb. En sådan position innebär enbart att man fixar bokföring, konterar fakturor och dokumenterar dem, och annan administration.

Instämmer också i att det vore onödigt att studera 2 år eller längre för ett sådant jobb, då det kommer vara en förlustaffär rent ekonomiskt. Läs en redovisningskurs på några veckor och börja som ekonomiassistent på någon firma, det är en mycket bättre väg att gå.
Citera
2018-08-01, 21:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

De skriver i regel så eftersom det finns folk med hög utbildning som går arbetslösa. Om man kommer med ett väldigt lågt löneanspråk lär de vara mer intresserade av dig än av mer kvalificerade personer som begär högre löner.
Citera
2018-08-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Skulle gissa på en lön mellan 20-25 tkr per månad, där du når högre spann efter ett par års erfarenhet. Men skulle inte bli förvånad om ingångslönen för en sådan utbildning landar runt 20.

Varken ingångslön eller löneutveckling är särskilt bra för redovisningsekonom, då det dels är ett adminyrke och dels är ett okvalificerat jobb. En sådan position innebär enbart att man fixar bokföring, konterar fakturor och dokumenterar dem, och annan administration.

Instämmer också i att det vore onödigt att studera 2 år eller längre för ett sådant jobb, då det kommer vara en förlustaffär rent ekonomiskt. Läs en redovisningskurs på några veckor och börja som ekonomiassistent på någon firma, det är en mycket bättre väg att gå.

Jaha, det låter ju som att ta studielån för att studera den utbildningen på 2 år är väldigt onödigt då. Jag har fått extrajobb som handläggare på migrationsverket då min utbildning är färdig efter hösten, och har redan fått erbjudande om att fortsätta där med fast anställning ifall båda parter är nöjd så att säga. Om man räknar om min deltidsanställning där till heltid så är lönen ungefär 31 000 före skatt och då är jag inte ens examinerad ännu, så kanske testar på att arbeta som socionom ett tag ändå, kanske trivs bättre än jag tror jag kommer göra. Jag hade tänkt tacka nej till erbjudandet på migrationsverket för att jag trodde att redovisningsekonomer tjänade mer, men då hade jag helt fel helt enkelt
Citera
2018-08-02, 08:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jaha, det låter ju som att ta studielån för att studera den utbildningen på 2 år är väldigt onödigt då. Jag har fått extrajobb som handläggare på migrationsverket då min utbildning är färdig efter hösten, och har redan fått erbjudande om att fortsätta där med fast anställning ifall båda parter är nöjd så att säga. Om man räknar om min deltidsanställning där till heltid så är lönen ungefär 31 000 före skatt och då är jag inte ens examinerad ännu, så kanske testar på att arbeta som socionom ett tag ändå, kanske trivs bättre än jag tror jag kommer göra. Jag hade tänkt tacka nej till erbjudandet på migrationsverket för att jag trodde att redovisningsekonomer tjänade mer, men då hade jag helt fel helt enkelt

Du kanske tänkte på revisorer, de har potential att tjäna bra.
Citera
2018-08-02, 14:53
Medlem
Det beror lite på vad exakt du jobbar med som redovisningsekonom.

Idag titulerar sig ganska många ekonomiassistenter som redovisningsekonomer trots att dom egentligen bara skrapar på ytan till vad redovisning faktiskt handlar om. Det är sällan en ekonomiassistent kan göra årsbokslut, momsavstämningar, löner osv.

Så lite beroende på vad du har för arbetsuppgifter så kommer du tjäna där efter när du jobbar som redovisningsekonom. Min fru jobbar som redovisningskonsult och tjänar cirka 30k/månaden och hade 27k/månaden som ingångslön direkt efter skolan. Löneutvecklingen är inte den bästa om du inte byter jobb hyfsat regelbundet och kommer upp i lön.

Sedan kan du vara redovisningskonsult med kundansvar, det brukar innebära några tusen extra i lönekuvertet varje månad.

Sedan kan du jobba som anställd redovisningsekonom men precis som jag nämnde ovan beror det helt på vilka redovisningssysslor som du ska utföra. Jag känner ett par tjejer som tjänar runt 35-40k som redovisningsekonomer utan personalansvar.

Edit: Min erfarenhet är att en YH som redovisningsekonom väger tyngre än en kandidat i företagsekonomi om du ska jobba som redovisningskonsult. YH är yrkesförberedande med praktik och allt vad det innebär, du kommer ha ett enorm försprång om du redan är insatt i ekonomiflödet än om du kommer direkt från skolbänken där du har läst överflödiga ekonomikurser som inte alls är relevanta för en redovisningsekonom.
Senast redigerad av Slasktrask1 2018-08-02 kl. 14:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in