Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 10:39
  #1
Medlem
iSvempas avatar
Hej,
Jag börjar misstänka att jag köpt ett "Måndagsexemplar" när jag köpte min nya iMac för sex månader sedan som ägnar sig åt diverse "Hyss"

Vid köpet passade jag på att köpa ny backuppdisk La Cie Porsche på 1TB som backat upp regelbundet varje timme utan strul sedan dess. Häromdan när jag strösurfade utan öppna program dyker ett meddelande upp i notisfönstret. "Din backuppdisk har slutat att backa upp"
Jag går in i Time Machin men där finns ingen backuppdisk. Jag ser att det finns ingen ström till backuppdisken och misstänker att disken är trasig så jag tar med kabel, backuppdisk och kvittot och går till Kjell&co butiken där jag köpte den. Killen i butiken hade en iMac och kunde allt om backuppdiskar. Han pluggade in min backuppdisk i sin dator som fungerade perfekt med ström och allt.

Han berättade att Apples nya datorer är utrustade med någon form av "Strömvakt" som kopplar bort mindre viktiga prylar när datorn blir överbelastad och då har Apple bestämt att backuppdiskar stängs av först för att skydda viktiga delar inne i datorn när den blir överbelastad.

Konstigt, för jag hade varken öppna program i dockan eller annat som kan tänkas överbelasta datorn som tvingar den att stänga av backuppdisken. Att det dessutom händer på en iMac som kostade 25000:- är ännu mer konstigt.
PÅ alla mina tidigare iMac:s har det aldrig hänt.

Har någon här på forumet någon teori om varför datorn stänger av backuppdisken utan anledning och hur man löser problemet.

Tack.
__________________
Senast redigerad av iSvempa 2018-08-01 kl. 10:44. Anledning: tillägg.
Citera
2018-08-01, 18:58
  #2
Medlem
LaCie har länge haft problem med deras transformatorer. Kanske kan det vara det som spökar?
Citera
2018-08-01, 19:20
  #3
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
LaCie har länge haft problem med deras transformatorer. Kanske kan det vara det som spökar?

Tack för tipset. Skall kolla med Kjell&Co i morgon.
Citera
2018-08-01, 21:24
  #4
Medlem
kalle.bs avatar
Gå till systeminställningar och sedan energiinställningar, kryssa ur "Vila hårddiskar automatiskt" ( eller något liknande på svenska).
Citera
2018-08-01, 22:09
  #5
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.b
Gå till systeminställningar och sedan energiinställningar, kryssa ur "Vila hårddiskar automatiskt" ( eller något liknande på svenska).


OK.Jag testar med att bocka ur "Sätt hårddiskarna i vila när det är möjligt"

Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback