2018-07-31, 21:59
Medlem
Oreokalles avatar
"Barncancerfonden har polisanmält samarbetspartnern Föreningsstödet i Sverige för att inte ha fört över elva miljoner kronor som skulle gå till cancerforskningen, skriver organisationen i ett pressmeddelande."

https://www.di.se/nyheter/barncancerfonden-blast-pa-elva-miljoner/

Vad är det för idioter som driver "Föreningsstödet i Sverige" och vad har de haft för roll då de suttit på miljoner som skulle gått till cancerforskningen? Hur har de ens lyckats att få förtroendet att handha sådana summor? Vart har pengarna tagit vägen?
Citera
2018-07-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokalle
"Barncancerfonden har polisanmält samarbetspartnern Föreningsstödet i Sverige för att inte ha fört över elva miljoner kronor som skulle gå till cancerforskningen, skriver organisationen i ett pressmeddelande."

https://www.di.se/nyheter/barncancerfonden-blast-pa-elva-miljoner/

Vad är det för idioter som driver "Föreningsstödet i Sverige" och vad har de haft för roll då de suttit på miljoner som skulle gått till cancerforskningen? Hur har de ens lyckats att få förtroendet att handha sådana summor? Vart har pengarna tagit vägen?

11 miljoner är bara 2,75% av de 400 miljoner fonden samlar in varje år. Växelpengar.
Jag ger aldrig pengar till cancerfonder, de badar ändå i pengar. Måste man absolut ge till insamling så ge till något riktigt udda som får lite uppmärksamhet och stöd.

Själv direktinvesterar jag till några små öar i Filippinerna där jag känner folket väl.
Citera
2018-07-31, 22:22
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
11 miljoner är bara 2,75% av de 400 miljoner fonden samlar in varje år. Växelpengar.
Jag ger aldrig pengar till cancerfonder, de badar ändå i pengar. Måste man absolut ge till insamling så ge till något riktigt udda som får lite uppmärksamhet och stöd.

Själv direktinvesterar jag till några små öar i Filippinerna där jag känner folket väl.

Jag tror ändå att 11 miljoner hade gjort gott i Barncancerfondens kista. Vad för slags resonemang är att de badar i pengar? Forskning inom komplexa sjukdomar som cancer är kostsam.

Tillbaka till topic, fann en artikel från 2001 som redan då ifrågasatte "Föreningsstödet i Sverige", hur kan man 17 år senare fortfarande anlita dem? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wB8QE/skankte-195-kronor-bara-50-gick-till-bris
Citera
2018-07-31, 22:28
Medlem
submariners avatar
Hej,

Föreningsstödet i Sverige AB omsatte 2016 strax norr om 20 MSEK, sex anställda och ingen vinst att tala om.
Ingemar Grip verkar vara den fåordiga VD’n som enligt Aftonbladet varit igång ganska länge
Citera
2018-07-31, 22:43
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Föreningsstödet i Sverige AB omsatte 2016 strax norr om 20 MSEK, sex anställda och ingen vinst att tala om.
Ingemar Grip verkar vara den fåordiga VD’n som enligt Aftonbladet varit igång ganska länge

Då är frågan hur 11 miljoner försvunnit, om inte i vinst, kanske på andra sätt som omotiverat höga löner eller skumma pengatransaktioner?
Citera
2018-07-31, 23:16
Medlem
0gKolhydraters avatar
DÄRFÖR, kommer jag aldrig donera en krona till välgörenhet, aldrig.

Det är bara en business i slutet av dagen.
Citera
2018-08-01, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Kanske släkt med Johan af Donner...
Citera
2018-08-01, 01:50
Medlem
Finns det fortfarande folk som ger till så kallad välgörenhet.

Det etablerades väl redan på 1990 talet att samtliga dessa organisationer - ger 90% av de pengar de får in till sig själva i form av löner.
Citera
2018-08-01, 07:19
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokalle
Då är frågan hur 11 miljoner försvunnit, om inte i vinst, kanske på andra sätt som omotiverat höga löner eller skumma pengatransaktioner?

Hej,

Lönerna såg inte onormalt höga ut (ca. 3 MSEK för 6 personer).

Min gissning är att någon helt enkelt bestämt sig för att inte slussa pengar vidare enligt avtal, fonderat och skickat dessa vidare till lämpligt paradis tills någon börjat ställa frågor...
Citera
2018-08-05, 20:46
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera
2018-08-05, 21:14
Medlem
Det är ju rätt vanligt att välgörenhetsorganisationer säljer sitt namn till näringsidkare. Vissa betala de de samlar in medan andra företag roffar åt sig av insamlingsmedlen.

Ta Childhood som exempel. De har sålt sitt namn till ICA som bland annat säljer bärkassar till förmån för insamlingsorganissationen. Men hur kan man som kund vara säker på att ICA betalar rätt ersättning till organisationen? Man har ingen aning om det försvinner pengar efter vägen eller om ICA betalar mer än vad de behöver. https://www.ica.se/ica-tar-ansvar/sponsring/humansponsring/childhood/

P.S jag tror att ICA sköter sig. Tog det bara som exempel på organisationer som sålt sitt namn till företag...
Citera
2018-08-05, 21:33
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Det är oerhört viktigt att samhället statuerar exempel med parasiter som utnyttjar folks godtrogenhet om cancer, barn osv.
Förslagsvis avrättar man ledaren, spöar resten offentligt och låser in dem tvåsiffrigt antal år. Nej jag skojar givetvis inte,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in