2019-07-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azusephre
Nej nej nej! Man betalar inte 2000 :- i skatt om varan är VÄRD 2000 :-!!! Man betalar en viss procent av värdet i skatt då det anses som "lön". Får jag 15 000 i lön, så dras ju inte hela summan till skatt!

https://www.theresewiksten.se/darfor-ska-du-inte-ta-emot-produkter-som-betalning/

"Efter lite googlande så kan man hitta att dom går att köpa i ett set för 899 kr. I min kommun så skulle det innebära att jag skulle behöva plocka upp min plånbok och betala 293 kr. Jag skulle med andra ord gå nästan 300 kr back på att göra det jobbet!"

Det är därför dom flesta tar ut en viss summa från företaget också, till lön åt dig själv PLUS att det ska täcka den skatten du får betala för produkterna du marknadsför.

Men snälla läs på innan du skriver massa strunt.

Jag tar det en sista gång.

"Jag har fått produkter, måste jag betala skatt?

Ja. Grundregeln är att du ska betala skatt om du behåller en produkt oavsett om du gör reklam för den eller inte. Det du behöver betala skatt för är marknadsvärdet, dvs. priset som du själv hade fått betala om du köpt produkten – det kan vara alltifrån produkter för små summor till märkesjeans och mobiltelefoner.

Du behöver också betala skatt för produkter som du har fått men som du ger bort, säljer, sparar eller lottar ut till dina följare, värdet spelar ingen roll.

Du behöver inte skatta för en produkt som du returnerar eller inte ens hämtar ut. Detta bör även gälla om en vara du fått uppenbart saknat värde för dig både privat och i verksamheten och inte heller använts för något ändamål. Du bör då ange när du lämnar din deklaration vilka varor du fått men som du inte redovisat som inkomst."

Och här kan du läsa mer vad som gäller i olika situationer. De ska i princip skatta för minsta lilla.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/internet/influerarebloggareochspelare/influerareochbloggare.4.41f1c61d16193087d7f125bd.h tml
Citera
2019-07-06, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azusephre
Fick även fram efter lite googling att om du tjänar MINDRE än 19 247 :- per ÅR så behöver du inte betala skatt överhuvudtaget, så frågan är om dom måste betala skatt eller inte.

Bidrag/sjukpenning/sjukpension eller whatever morsan går på räknas som inkomst. Varenda produkt de får räknas som inkomst. Varje donation de får av följare räknas som inkomst.
Citera
2019-07-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0

Ja. Grundregeln är att du ska betala skatt om du behåller en produkt oavsett om du gör reklam för den eller inte. Det du behöver betala skatt för är marknadsvärdet, dvs. priset som du själv hade fått betala om du köpt produkten – det kan vara alltifrån produkter för små summor till märkesjeans och mobiltelefoner.

Du behöver också betala skatt för produkter som du har fått men som du ger bort, säljer, sparar eller lottar ut till dina följare, värdet spelar ingen roll.

Du behöver inte skatta för en produkt som du returnerar eller inte ens hämtar ut. Detta bör även gälla om en vara du fått uppenbart saknat värde för dig både privat och i verksamheten och inte heller använts för något ändamål. Du bör då ange när du lämnar din deklaration vilka varor du fått men som du inte redovisat som inkomst."

Och här kan du läsa mer vad som gäller i olika situationer. De ska i princip skatta för minsta lilla.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/internet/influerarebloggareochspelare/influerareochbloggare.4.41f1c61d16193087d7f125bd.h tml

Ja, fast om man får produkter skickade till sig som man inte beställt, inte vill ha och inte tänker marknadsföra så är det ju orimligt att man ska behöva lägga ner arbetstid på att packa ihop skiten igen och sedan betala för att skicka tillbaka sakerna. Där någonstans så skapas ju en gråzon rent praktiskt. Ta till exempel alla bokbloggar som får böcker som de inte beställt hela tiden (inte bara av förlag utan också av skrivande allmänhet med förhoppningar). Utpriset för dessa nya böcker är förmodligen kring 200 kronor per styck. Bloggarna kommer inte att recensera allt som skickas till dem och har inte beställt produkterna. Det blir rätt mycket porto och arbete för dem om de förväntas skicka tillbaka alla böcker som ratas och ska skatt läggas på allt som ofrivilligt kommer in i brevlådan så skulle nog ingen ha råd att bokblogga.
Citera
2019-07-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Ja, fast om man får produkter skickade till sig som man inte beställt, inte vill ha och inte tänker marknadsföra så är det ju orimligt att man ska behöva lägga ner arbetstid på att packa ihop skiten igen och sedan betala för att skicka tillbaka sakerna. Där någonstans så skapas ju en gråzon rent praktiskt. Ta till exempel alla bokbloggar som får böcker som de inte beställt hela tiden (inte bara av förlag utan också av skrivande allmänhet med förhoppningar). Utpriset för dessa nya böcker är förmodligen kring 200 kronor per styck. Bloggarna kommer inte att recensera allt som skickas till dem och har inte beställt produkterna. Det blir rätt mycket porto och arbete för dem om de förväntas skicka tillbaka alla böcker som ratas och ska skatt läggas på allt som ofrivilligt kommer in i brevlådan så skulle nog ingen ha råd att bokblogga.

Står på länken att så länge du behåller produkterna ska du skatta.
Skickar du tillbaka behöver du inte skatta.
Eftersom företaget själva skickar in info till skatteverket så sköter de flesta skatten. Kan bli en jävla smäll när de väl granskar dig om du inte gör det.
Det här vet de större influencerna om och sköter skatten.

Läs tex Hugo Rosas inlägg om hur det var förr vs nu att vara influencer.
"Då: var lyckan gjord när man fick hem ett pressbud, gratis prylar woho!
Nu: tackar man nej när företag frågar om dom får skicka saker – huset svämmar över att prylar sen innan och att skatta på sånt vi inte ens kommer använda lockar typ lika mycket som att hälsa på på barnens förskola under kräksjuketider.
"

https://hugorosas.se/

Att något är jobbigt är inte en ursäkt att inte sköta ditt jobb, vilket youtube blir om man får inkomst från sin youtubekanal.
De ska skatta hela värdet av allt de får hem, inget att diskutera.
Citera
2019-07-06, 11:02
Medlem
vigilante99s avatar
come on you cant expect the mother who did not even finish primary school to know about taxes lol haha

i found all my documents from forsakringskassan....skattverket...polisen...migra tionsverket and the relavant tingsratt.....now i just need to work out how to not create a privacy violation strike on youtube......

the documents prove that forsakringskassan have collected child support since august 2004
Citera
2019-07-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigilante99
come on you cant expect the mother who did not even finish primary school to know about taxes lol haha

i found all my documents from forsakringskassan....skattverket...polisen...migra tionsverket and the relavant tingsratt.....now i just need to work out how to not create a privacy violation strike on youtube......

the documents prove that forsakringskassan have collected child support since august 2004

Just post it here.
Citera
2019-07-06, 12:21
Medlem
Sen ovasset om det är grejor dom ändå inte vill ha så är det så att det är dom som har sökt sammarbeten med dom så att dom säger att dom inte får någon inkomst eller har ork att söka jobb är bara en lögn

Orkar man söka på olika företag för att leta samarbeten så orkar man jobba som säljare vilket hon nu gör sen som hon nu säger att du inte jobbar men är man så naiv så får man skylla sej

Tror nog att modern skulle må mycket bättre om hon skulle ertjäna det för sej själv hon kanske inte jobbar 100% men 50% men jag lovar skulle nog fråga om dom jobbar som säljare så skulle blåneka det vilket alla kan se i deras sammarbeten videos som dom gör
Citera
2019-07-06, 13:01
Medlem
vigilante99s avatar
Citat:
Just post it here.

can you send me a private msg and ill send u the link to the documents....i cant send pm on here yet i havent posted enough
Citera
2019-07-06, 13:55
Medlem
Om modern var riktigt smart så skulle hon säga det till försäkring kassan att jobbar 50% och då kan hon få mer permission av det tror jag det heter och då vill ju försäkring kassan veta vilka företag hon jobbar som säljer åt då kan hon säga hos chiquelle och jfr. Och då kan dom ev få in mer lön om hon är sjukskriven 50% och jobbar 50%

Men nej istället väljer man att klaga på socialtjänsten och försäkring och skyller på sin diagnos hur orkade hon med dessa sketcher i början då?
Hon kan ju gå i teatergrupp så varför gör hon inte bara det och komma bort ifrån den verkligenheten hon binnfer sej i och glömma skulderna en stund även om hon inte skulle få något betalat för att gå i teatergrupp i början

Hon är bara lat.
Citera
2019-07-06, 15:11
Medlem
Citat:
Bidrag/sjukpenning/sjukpension eller whatever morsan går på räknas som inkomst. Varenda produkt de får räknas som inkomst. Varje donation de får av följare räknas som inkomst.

Sen glöm inte att issy går dessutom barn bidrag och mererkostnadersättning. Och modern sa en gång i liven att issy får 4000kr

Så plussar man till det dom får 9400kr +deras sammarbeten 4500kr + hörlurarna 2200kr då får eller fick morsan i lön förra måndagen 16100kr sedan plus issys mererkostnad ersättning 4000kr och sedan har vi swish en som gick på 2000kr alltså fick morsan 18 tusen kr i lön förra månaden och lägger man till issys mererkostnadersättning då blir det 22 tusen kr och då har inte jag räknat med dessa 10 tusen kr som fadern gav för depostit och luktrenaren
Citera
2019-07-06, 16:33
Medlem
Citat:

Du misstolkar texten! Klart man inte ska betala hela marknadsvärdet I SKATT. Dom menar att du ska betala skatt på det produkten är värd om du köper den i butik, om den är värd ex 499 :- så ska du betala skatt på 499 :-, dvs 30 %. Eller vilken procentsats du nu har i din kommun.
Citera
2019-07-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dontholdyourbreath
Sen glöm inte att issy går dessutom barn bidrag och mererkostnadersättning. Och modern sa en gång i liven att issy får 4000kr

Så plussar man till det dom får 9400kr +deras sammarbeten 4500kr + hörlurarna 2200kr då får eller fick morsan i lön förra måndagen 16100kr sedan plus issys mererkostnad ersättning 4000kr och sedan har vi swish en som gick på 2000kr alltså fick morsan 18 tusen kr i lön förra månaden och lägger man till issys mererkostnadersättning då blir det 22 tusen kr och då har inte jag räknat med dessa 10 tusen kr som fadern gav för depostit och luktrenaren

Bidrag räknas inte som inkomst. Alla pengar du får in som är skattepliktiga räknas som inkomst. Man skattar inte på underhållsbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, försörjningsstöd etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in