2018-07-31, 01:14
Medlem
Som rubriken lyder så vore det intressant att veta hur ditt PPM gått / går och hur gammal du är och varför du just valt för fonder eller om du har AP7Såfa?
Citera
2018-07-31, 01:25
Medlem
Har ingen koll på det där. Räknar ändå med att PPM-systemet faller och att det blir 0kr att inkassera vid pension. Sparar eget vid sidan om i stället, och lär slippa leva på makaroner och ketchup på ålderns höst. Min uppfattning är i varje fall att det under senare år rasat nedåt för i stort sätt alla som kör med PPM-fonder.
Citera
2018-07-31, 01:29
Medlem
ettens avatar
Tundra Vietnam fund.
Värde 1063000sek
just 0% pga semester. skulle sälja dom i våras när dom hade gått upp över 20%
Jag brukar ha ett snitt med uppgång på mellan 25-30%.

Och jag kör alltid bara 1 fond i taget. visst större risk för fall..
Ålder 44..
Citera
2018-07-31, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Tundra Vietnam fund.
Värde 1063000sek

Ålder 44..

Shit det är riktigt bra för dig. Kul, men vilken risk du tar. Detta har jag i nuläget fördelat på 5 st fonder funderar på att minska till fyra st. Värdeförändring just nu.
+18,2% i år +9,2% i snitt per år sedan start
Totalt värde
241 751 kronor

Rätt nöjd med det fast det kunde ju vara bättre.
Citera
2018-07-31, 01:42
Medlem
ettens avatar
kan säga att jag haft väldig röta. spekulerade för 2år sedan att guldet skulle gå upp. köpte 100% i Black rocken månader innan. min portfölj gick upp 120% på dessa. visst det har gått ned också. men har lyckats att vända på myntet. Jag brukar följa di.se börssnack fonder för tips.
Citera
2018-07-31, 01:58
Medlem
Citat:
kan säga att jag haft väldig röta. spekulerade för 2år sedan att guldet skulle gå upp. köpte 100% i Black rocken månader innan. min portfölj gick upp 120% på dessa. visst det har gått ned också. men har lyckats att vända på myntet. Jag brukar följa di.se börssnack fonder för tips.

Ok, det gäller ju att ha tiden också om man gör som du och kanske inte arbeta 100% och ha familj etc om man ska köra det systemet. Hoppas rötan fortsätter och att du får ha det bra.
Citera
2018-07-31, 07:40
Medlem
cacas avatar
Ca: 700’ har Robur teknologi och kina fond sedan x år, borde vart mer men låg lite tungt på Ryssland när de börja backa. Snitt idag på 17%.

Lägger dock lite energi på PPM då jag anser de mindre viktig för min framtida pension. Det jag fokuserar mer på är tjänstepensionen då det betalas in mångdubbelt mer till den varje år. PPM är ju bara 2,5 % medan tjänstepension 4,5% på inkomst upp till 39/mån’ sen däröver 30% på inkomst, det är här jag tar in pengar till pension.
Citera
2018-08-03, 02:07
Medlem
Pensionsparar 8K via jobbet 88% i svenska småbolag 12% i Kina. Efter 3 år byter jag fonder.
Är 28
Citera
2018-08-05, 02:50
Medlem
Jag undrade samma sak så jag kollade. 562.000 har jag. Har jobbat heltid sen ppm startade.

Har väl ok fördelning, men är tyvärr för tungt viktad i Sverige. Det har varit bra historiskt, men sista året inte så lyckat. Justerar innehavet ungefär en gång per år, kör 100% aktier, men är rätt konservativ. Har gett runt 9% per år i snitt vilket jag är nöjd med.

Har en ISK där jag kollar och justerar innehavet månadsvis. Har bara hållit på ett år, men hittills har det lönat sig att vara aktiv.
Citera
2018-08-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Jag undrade samma sak så jag kollade. 562.000 har jag. Har jobbat heltid sen ppm startade.

Har väl ok fördelning, men är tyvärr för tungt viktad i Sverige. Det har varit bra historiskt, men sista året inte så lyckat. Justerar innehavet ungefär en gång per år, kör 100% aktier, men är rätt konservativ. Har gett runt 9% per år i snitt vilket jag är nöjd med.

Har en ISK där jag kollar och justerar innehavet månadsvis. Har bara hållit på ett år, men hittills har det lönat sig att vara aktiv.

Tack för era svar detta är oerhört intressant..
Citera
2018-08-06, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ca: 700’ har Robur teknologi och kina fond sedan x år, borde vart mer men låg lite tungt på Ryssland när de börja backa. Snitt idag på 17%.

Lägger dock lite energi på PPM då jag anser de mindre viktig för min framtida pension. Det jag fokuserar mer på är tjänstepensionen då det betalas in mångdubbelt mer till den varje år. PPM är ju bara 2,5 % medan tjänstepension 4,5% på inkomst upp till 39/mån’ sen däröver 30% på inkomst, det är här jag tar in pengar till pension.

Jo helt sant att tjänstepensionen är större men premiepensionen är ju det enda som man kan påverka på egen hand. Därav tycker vart jag själv i alla fall att den är intressant. Tjänstepensionen kan du förvisso välja vilka som ska förvalta men det är ju inom vissa gränser.
Citera
2018-09-22, 21:49
Medlem
ettens avatar
Citat:
Tundra Vietnam fund.
Värde 1063000sek

Ålder 44..

Nåväl nu har fonden gått upp 9% värde 1151772SEK.. Det var att en segrackare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in