Citat:
Ursprungligen postat av
77johan
Ska ni låna med fritidshuset som säkerhet så skulle jag säga att det blir en gemensam lånesumma på er båda där ni båda är solidariskt betalningsansvariga (banken kan kräva vem av er på hela beloppet).
I fallet med lån på fritidshuset kan det behövas ta ut nytt pantbrev om det inte finns på fastigheten sen tidigare. Så ta med den kostnaden om det behövs + lagfartskostnaden.
Du skriver att ni kan betala renovering med kontanter. Varför vill du sen höja upp lånet? Är det kontanter du kan avvara så är det väl en bra investering att höja värdet på fastigheten utan att belåna mer?
Om inte så kan ni självklart göra en ny värdering och söks en höjning av lånesumman. Samma sak gällande pantbrev om ni senare höjer upp lånet.
Att hyra ut är inga konstigheter. Nu får ni ju dessutom göra ett grundavdrag på 40 000:-/år. Har ni hyresintäkter över det så blir det lite skatt på den överskjutande delen.
Tackar för svar!
Det måste vara huset som står som säkerhet (det är som sagt ett vanligt familjehem, men för oss kommer det användas som fritidshus och möjligtvis till några små tillfälliga uthyrningar per år). Vi står gärna som solidariskt ansvariga för ett bolån på 400.000:-, det är egentligen bara en fråga om vad banken föredrar.
Det följer enbart ett pantbrev på 150.000:-, så det måste skaffas några fler.
Nja kan och kan, jag har ett antal investeringar igång och på gång med varierande kapitalbehov och vill helt enkelt inte låsa in större belopp när det finns möjlighet till billiga bolån. Om jag behöver så kan jag betala hela huset några gånger om, men det är inte aktuellt just nu. Håller t.ex på att hugga på en fin skärgårdsudde, får jag tag i den så skulle jag behöva en halv miljon snabbt tillgängligt och det går ju snabbare att sälja aktier än att kontakta banken för en omvärdering och utökande av ett bolån, eller ett fint hus med hyreslägenheter en släkting börjar hinta om försäljning på och då ryker ett par hundra tusen i bara handpenning där också.
Sen har systern inte riktigt det kapitalet så vi betalar hellre solidariskt på ett bolån än att jag ska betala och hon då låna av mig eller på annat sätt stå i skuld, eller hur man nu ska se det. Men det är poängen med den frågan, jag betalar de räkningar som trillar in, sen ber vi om ny värdering, höjer lånet och jag får ut pengar efteråt alltså?
Funderade mest på hur "vanligt" folk renoverar, vissa större grejer kan ju kosta upp mot en miljon och det är ju en hel del för de allra flesta att hosta upp i väntan på en uppvärdering.