2018-07-27, 16:05
Medlem
Var tvungen att dra en sepa överföring på ca 15k btc från en av btc sidorna där ute. Sidan funkar så att när du skickar dina btc så förvandlas de direkt till dollar och när jag sedan tar ut dom skickas de som dollar via sepa till mitt bankort. Första gg jag gör det och banken frågar direkt var pengarna kommer ifrån. Har tidigare skickat mindre summor direkt till visa/mastecard utan problematik.
Vill självklart undvika skatteproblematiken om det går då btcn är köpta kontant för ett bra tag sen och mixade hit och dit för maximal anonymitet. Kommer ha väldigt svårt att säkerhetställa exakt var och när de är köpta.
Vad borde jag skriva till banken?
Mvh
Senast redigerad av taxi43 2018-07-27 kl. 16:08.
Citera
2018-07-27, 16:06
Medlem
Gneggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43

Sanningen.
Citera
2018-07-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Sanningen.
Tack för svaret, uppdaterade med lite info som kan öka problematiken någorlunda. Kan tänka mig betala skatt om det skulle vara så, tror dock det kanske innefattar mer problematik än nånting annat.
Citera
2018-07-27, 16:19
Medlem
Gneggars avatar
Banken vill bara veta var pengarna kommer ifrån så du inte håller på med penningtvätt eller terrorfinansiering. Det är allt dom vill veta.

Skattefrågan tar du med Skatteverket i ett senare skede, om du inte får kontot spärrat av banken.
Citera
2018-07-27, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43
Var tvungen att dra en sepa överföring på ca 15k btc från en av btc sidorna där ute. Sidan funkar så att när du skickar dina btc så förvandlas de direkt till dollar och när jag sedan tar ut dom skickas de som dollar via sepa till mitt bankort. Första gg jag gör det och banken frågar direkt var pengarna kommer ifrån. Har tidigare skickat mindre summor direkt till visa/mastecard utan problematik.
Vill självklart undvika skatteproblematiken om det går då btcn är köpta kontant för ett bra tag sen och mixade hit och dit för maximal anonymitet. Kommer ha väldigt svårt att säkerhetställa exakt var och när de är köpta.
Mvh

Säg att du sålt något dator whatever… Kräver dom kvitto You make one ;D
Citera
2018-07-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Banken vill bara veta var pengarna kommer ifrån så du inte håller på med penningtvätt eller terrorfinansiering. Det är allt dom vill veta.

Skattefrågan tar du med Skatteverket i ett senare skede, om du inte får kontot spärrat av banken.

Penningtvätt = att göra svarta pengar vita.

Så nej, han kommer inte undan så lätt.
Citera
2018-07-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Penningtvätt = att göra svarta pengar vita.

Så nej, han kommer inte undan så lätt.

Pengarna är ju inte svarta
Citera
2018-07-28, 08:31
Medlem
kimdah2002s avatar
15K BTC är ju ganska mycket pengar ca 1.083.720.621 SEK , klart att banken vill veta vad dom kommer ifrån...
Citera
2018-07-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Pengarna är ju inte svarta

Om du inte betalar skatt på försäljningen så blir de svarta.
Citera
2018-07-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
15K BTC är ju ganska mycket pengar ca 1.083.720.621 SEK , klart att banken vill veta vad dom kommer ifrån...

Haha ja jag tycker nog också att det är rimligt att banken ställer ett par kontrollfrågor i ett sådant fall
Citera
2018-10-28, 19:41
Medlem
Tja Jag har en fråga. Vet ni något BTC site som har som alternativ att "skapa" BTC när trycket inte är så högt. Jag har BRD idag och där kostar det 10% att #skapa" BTC. men då har jag Bitcoins på 5min. Har hört att det ska finnas billigare alternativ, där man får vänta en dag eller två innan man får sina BTC till min plånbok. Är det någon vänlig själ som kan tipsa om någons sånt företag.

MVH
Osse
Citera
2018-10-31, 06:27
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossseosse
Tja Jag har en fråga. Vet ni något BTC site som har som alternativ att "skapa" BTC när trycket inte är så högt. Jag har BRD idag och där kostar det 10% att #skapa" BTC. men då har jag Bitcoins på 5min. Har hört att det ska finnas billigare alternativ, där man får vänta en dag eller två innan man får sina BTC till min plånbok. Är det någon vänlig själ som kan tipsa om någons sånt företag.

MVH
Osse

Oj hör verkar det vara lite oklarheter i vad du är ute efter. Jag antar att du vill köpa Bitcoins billigare.

Jag känner inte till BRD men antar att det är ett företag likt Coinbase där du kan köpa Bitcoins. För man ”skapar” inte BTC utan man minear dem genom den POW struktur som det är uppbyggt på.

Sen är din 10% siffra oklar. 10% av vadå? Påslag på det marknadspriset som Bitcoin säljs för på olika marknader?

Det finns massvis av sidor där du kan köpa Bitcoins. Självfallet lägger dem på en summa när dem säljer. Jag skulle gissa att localbitcoins, Gemini, Coinbase PRO är de billigare alternativen när du ska köpa Bitcoins av någon annan.

Jag skulle också föreslå att du läser på lite mer om hur det fungerar innan du köper allt för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in