• 1
  • 2
2018-07-26, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Shakers och cl mått saknas men glas finns, har några mindre typ "whiskey glas" och så köpte jag shotglas idag. Utifall man är ute efter en hård kväll.

först tänkte jag säga köp helrör men sen såg jag att prisskillnaden inte är så stor, då kan du lika gärna köra med halvflaskor och prova dig fram lite... måste ju inte ha 28 sorter i början.
passa på att köpa en större flaska på tax free i samband med nån resa.
Citera
2018-07-26, 23:41
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Byt ut dassvattnet Absolut mot någon god rysk vodka. Jim Beam för dagarna du vill halsa din whiskey. Killepitsch för att det är en lite mer exotisk variant av Jägermeister, men mycket godare och lite högre volymprocent.

Har jävligt dålig koll på vodka faktiskt. Har druckit mest explorer faktiskt de gånger jag behövt en snabb och billig fylla.

Har du nåt tips på nån relativt billig vodka? Helst inte över 150:- för en kvarting.

Ska definitivt kolla in killepitsch!
Citera
2018-07-26, 23:43
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
först tänkte jag säga köp helrör men sen såg jag att prisskillnaden inte är så stor, då kan du lika gärna köra med halvflaskor och prova dig fram lite... måste ju inte ha 28 sorter i början.
passa på att köpa en större flaska på tax free i samband med nån resa.

Nä precis, jag vill liksom bara ha nåt litet och enkelt att börja med. Reser sällan men man får väl passa på då
Citera
2018-07-27, 00:43
Medlem
cacas avatar
Citat:
God afton damer och herrar.

Nu är det så att jag har införskaffat mig ett barskåp, vilket jag aldrig haft förrut. Så nu kom ju den här delen med att köpa en massa sprit att fylla upp skåpet med. Jag vill kunna göra enkla drinkar/groggar med spriten så inte något allt för avancerat eller märkvärdigt.

Min plan var gin, för att kunna göra gin och tonic.
Jack Daniels för att jag gillar jack och cola.
Absolut vodka för att kunna göra typ vad som helst och tillslut Jägermeister, bara för att det är gott.

Min plan är att bara köpa 35cl av varje, blir för dyrt annars. Ovanstående paket skulle kosta just under 600:-

Finns det något annat som flashbacks alkohol experter skulle rekommendera mig att köpa istället för ungefär lika mycket? Eller bör jag byta ut t.ex Jack mot någon Rom? Självklart ska jag köpa mer olika sorter framöver men tänkte ha detta som typ "startpaket".

Självklart ska jag även köpa hem lite cola, tonic, jordnötter och diverse smått och gott så att det finns hemma när man ska bjuda någon på en jävel.

Mvh Dissociative
35 cl + fylla upp ett barskåp? 600 kr....

Barskåp? Ärvt en gammal bokhylla från faster Märta som hon köpte när det var modernt på 70 talet?
Halvflaskor.....nja osv....

Gör om gör rätt....
Helflaskor
Vinkyl
Vinkällare
Hyllmeter med rom, wiskey, sprit, gin osv av olika sorter
Alltid champagne hemma av god klass.

Taskig ekonomi? Börja med en wiskey för 600
Sen nästa flaska när du har råd osv, om par år så har du din riktiga och välfyllda bar.
Regel, ny flaska när det blir tomt...
Citera
2018-07-27, 00:44
Medlem
crippledmfs avatar
Skippa fulvodka som Absolut, på allvar.

Köp goldwasservodka och bisonvodka 👌
Citera
2018-07-27, 00:52
Medlem
Som redan sagt - satsa på stora flaskor.

Bortsett från de vanliga varianterna av Whisky - skotsk helmalt, amerikansk, skotsk blend, kan du ha minst en bra engelsk gin - men finns den gamla svenska Star dry gin, nr 30 i katalogen, kvar så satsa gärna på den - den är (var) mycket bra. En bra vodka som fortfarande är vodka - alltså helst inte "Absolut…" som är renat brännvin.

Klassiska Europeer som Calvados, Genever och Armangac - av bra märken - bör inte saknas. Som en ren klassmarkör - utan att du behöver dricka av den eller ens smaka på den - bör det finnas en flaska Fernet Branca i ett hörn av skåpet. Bredvid kan det stå en flaska Parfit d'amor (stavning?) den blå likören - även det en markör - fast kanske mer WT.

Klassiska: Campari, Dubonnet, Carpano Punt e mes, Noilly Prat, Martini och Zinzano vita och röda, samt bittra varianter av dessa, vad som finns.

Likörer ska du ha ett batteri av de stora klassiska märkena: Cointrau, cacao, mint, banan, körsbär, (cassis) sv vinbär, finska specialare, aprikos samt övriga frukt och bär - vad som nu finns. Glöm inte de alkoholfria smaksättarna.

Edit: höll på ett glömma rom - det har kommit flera utmärkta lagrade kvalitetsmärken till Sverige de senaste (ca)30 åren. Det är bara att ladda upp.
Senast redigerad av HgF 2018-07-27 kl. 01:35.
Citera
2018-07-27, 02:10
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca

Gör om gör rätt....
Helflaskor
Vinkyl
Vinkällare
Hyllmeter med rom, wiskey, sprit, gin osv av olika sorter
Alltid champagne hemma av god klass.

Taskig ekonomi? Börja med en wiskey för 600
Sen nästa flaska när du har råd osv, om par år så har du din riktiga och välfyllda bar.
Regel, ny flaska när det blir tomt...

Jo det skulle jag ju kunna göra, om jag tog det på så stort allvar, men det gör jag inte. Jag har andra "hobbys" som jag hellre lägger pengarna på. Detta var mer tänkt som en liten kul grej, bara för att ha nånting hemma. Dricker dessutom sällan sprit så det är ju onödigt för mig att bränna en massa pengar på dyra helrör.

Jag förstår att folk brinner för olika saker, och din sak verkar vara fin alkohol i stora mängder, vilket jag också är intresserad av. Men jag är mer intresserad av t.ex hifi så jag lägger hellre pengarna på mitt ljudsystem och nya skivor.

Edit: jag var kanske otydlig i mitt första inlägg men det jag eftersöker är det mest grundläggande, bara för att kunna göra några få enkla groggar. Till att börja med i alla fall!

Men hur som helst, tack för tipsen
Senast redigerad av Dissociative 2018-07-27 kl. 02:13.
Citera
2018-07-27, 02:18
Medlem
Citat:
Jo det skulle jag ju kunna göra, om jag tog det på så stort allvar, men det gör jag inte. Jag har andra "hobbys" som jag hellre lägger pengarna på. Detta var mer tänkt som en liten kul grej, bara för att ha nånting hemma. Dricker dessutom sällan sprit så det är ju onödigt för mig att bränna en massa pengar på dyra helrör.

Jag förstår att folk brinner för olika saker, och din sak verkar vara fin alkohol i stora mängder, vilket jag också är intresserad av. Men jag är mer intresserad av t.ex hifi så jag lägger hellre pengarna på mitt ljudsystem och nya skivor.

Edit: jag var kanske otydlig i mitt första inlägg men det jag eftersöker är det mest grundläggande, bara för att kunna göra några få enkla groggar. Till att börja med i alla fall!

Men hur som helst, tack för tipsen

En flaska Cointreau skulle jag säga är ett måste i de flesta barskåp om man vill göra drinkar.
Citera
2018-07-27, 02:20
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Som redan sagt - satsa på stora flaskor.

Bortsett från de vanliga varianterna av Whisky - skotsk helmalt, amerikansk, skotsk blend, kan du ha minst en bra engelsk gin - men finns den gamla svenska Star dry gin, nr 30 i katalogen, kvar så satsa gärna på den - den är (var) mycket bra. En bra vodka som fortfarande är vodka - alltså helst inte "Absolut…" som är renat brännvin.

Klassiska Europeer som Calvados, Genever och Armangac - av bra märken - bör inte saknas. Som en ren klassmarkör - utan att du behöver dricka av den eller ens smaka på den - bör det finnas en flaska Fernet Branca i ett hörn av skåpet. Bredvid kan det stå en flaska Parfit d'amor (stavning?) den blå likören - även det en markör - fast kanske mer WT.

Klassiska: Campari, Dubonnet, Carpano Punt e mes, Noilly Prat, Martini och Zinzano vita och röda, samt bittra varianter av dessa, vad som finns.

Likörer ska du ha ett batteri av de stora klassiska märkena: Cointrau, cacao, mint, banan, körsbär, (cassis) sv vinbär, finska specialare, aprikos samt övriga frukt och bär - vad som nu finns. Glöm inte de alkoholfria smaksättarna.

Edit: höll på ett glömma rom - det har kommit flera utmärkta lagrade kvalitetsmärken till Sverige de senaste (ca)30 åren. Det är bara att ladda upp.

Tack för alla tips! Som sagt så har jag tight budget nu i början, självklart så skulle jag köpa helrör om ekonomin tillät. Jag börjar med små flaskor bara för att ha nånting basic hemma. Jag vill till att börja med ha nånting väldigt enkelt hemma bara så att man kan göra väldigt simpla och enkla groggar.

Men med tiden kanske intresset (och inkomsten) växer och då ska jag ha dina tips i åtanke!
Citera
2018-07-27, 02:23
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
En flaska Cointreau skulle jag säga är ett måste i de flesta barskåp om man vill göra drinkar.

Tack för tipset! De verkar inte vara i det dyraste laget heller.
Citera
2018-07-27, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Byt ut dassvattnet Absolut mot någon god rysk vodka. Jim Beam för dagarna du vill halsa din whiskey. Killepitsch för att det är en lite mer exotisk variant av Jägermeister, men mycket godare och lite högre volymprocent.
Vad är Killepitsch, det finns inte på Systembolaget?
Citera
2018-07-27, 04:19
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad är Killepitsch, det finns inte på Systembolaget?

Nä, men det finns på Google. Hur svårt är det att kolla upp?
Tysk örtlikör. Inte jättelångt från Jägermeister, men intensivare och starkare. (Och lite fruktigare, om inte mitt minne bedrar mig.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in