2018-07-26, 19:15
Medlem
Soterns avatar
Vid en läkarkoll visade det sig att min särbo hade saltbrist. Hon fick utskrivet Evolan som innehåller enbart natriumklorid Det vill säga vanligt bordssalt.
Min fråga är, varför skriver en läkare ut vanligt jävla salt när man kan ta det hemma för en bråkdel av priset?
Jag har kollat på bipacksedeln och även på nätet. Evolan innehåller bara vanligt salt.
Citera
2018-07-26, 20:59
Medlem
biffolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vid en läkarkoll visade det sig att min särbo hade saltbrist. Hon fick utskrivet Evolan som innehåller enbart natriumklorid Det vill säga vanligt bordssalt.
Min fråga är, varför skriver en läkare ut vanligt jävla salt när man kan ta det hemma för en bråkdel av priset?
Jag har kollat på bipacksedeln och även på nätet. Evolan innehåller bara vanligt salt.
Kan väl vara för att läkaren vill att din särbo ska ta en exakt dosering? En vanlig köksvåg kan absolut inte väga 0,5g med precision utan att diffa några hundra milligram/några gram.
Sen är Evolan läkemedelsföretaget som ger ut läkemedlet, inte själva namnet på den.

edit: sen är det tillsatt jod i bordssalt med.
Citera
2018-07-28, 11:32
Moderator
fredrik686s avatar
Som redan påpekat är Evolan ett läkemedelsbolag, mest troligt syftar trådstarten på K. Natriumklorid Evolan 500 mg, skiftar därför rubriken.

/Moderator
Citera
2018-07-28, 11:41
Medlem
ChemicalGirls avatar
Eftersom läkaren vill inte riskera att personen börjar käka massor med salt. Någon idiot kanske får för sig att äta 100g salt om dagen. Inte så bra. Pga det så skriver läkaren ut det i en viss dos så att personen inte feldoserar.
Varför säljer vi inte alla mediciner i lösvikt?
Svaret är samma som på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in