2018-07-26, 18:14
Medlem
Sterges avatar
Hallå.

Tänkte montera högtalare i framdörrarna på våran SAAB 9-5 årsmodell -99.

Fanns inga högtalare där tidigare utan bara en klädd skiva som man fick skära ut lite fint.

Problemet är att det finns kablar dragna till dörrarna fram men det kommer inget ljud när jag kopplar in högtalarna. Det gick bra i bakdörrarna men kablarna i framdörrarna verkar vara döda eller gör jag nåt fel?

VF: blå och röd
HF: grön och brun

Dessa satt fast i ett plåtclips vid högtalarhålet så antog att det är dessa som sla användas men är det verkligen det? Någon som vet?
Citera
2018-07-26, 18:27
Medlem
franges avatar
Ta ut huvudenheten (stereon) och kolla så högtalarkablarna faktiskt är anslutna till den.
Citera
2018-07-26, 18:42
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ta ut huvudenheten (stereon) och kolla så högtalarkablarna faktiskt är anslutna till den.
Tog ur stereon och kollade nu men kan inte se dessa färger i kabelstammen. Vet inte hur de har tänkt...
Citera
2018-07-26, 19:10
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Tog ur stereon och kollade nu men kan inte se dessa färger i kabelstammen. Vet inte hur de har tänkt...

De kan ju vara skarvade på vägen?
Citera
2018-07-26, 19:32
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du har troligen AS1 i bilen, utan kassettspelare, och kablarna är fördragna till ett obefintlig slutsteg.
Citera
2018-07-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har troligen AS1 i bilen, utan kassettspelare, och kablarna är fördragna till ett obefintlig slutsteg.
Alternativt så är bilen ursprungligen såld utan radioenhet. Förekommer, om än ej ofta. Tidigare polisbilar brukar ha en enkel eftermarknadsradio och rätt så sparsamt med högtalare.
Citera
2018-07-28, 16:57
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Alternativt så är bilen ursprungligen såld utan radioenhet. Förekommer, om än ej ofta. Tidigare polisbilar brukar ha en enkel eftermarknadsradio och rätt så sparsamt med högtalare.

Jag hade bara 5,25" i bakdörrarna och original stereo med CD.

Hittade en guide på Google där man drog nya kablar genom gummigenomföringen i dörrarna. Så nu har jag 4 nya högtalare i dörrarna
Citera
2018-07-28, 17:34
Medlem
Citat:
Jag hade bara 5,25" i bakdörrarna och original stereo med CD.

Hittade en guide på Google där man drog nya kablar genom gummigenomföringen i dörrarna. Så nu har jag 4 nya högtalare i dörrarna

Sitter det AS1 i den, eller någon eftermarknadsapparat?
Är bilen någon fd polis- eller tullbil?
Citera
2018-08-04, 11:44
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Sitter det AS1 i den, eller någon eftermarknadsapparat?
Är bilen någon fd polis- eller tullbil?
Det är jag rätt säker på att det inte är. Hade inga högtalare i instrumentbrädan hellet btw.
Citera
2018-08-04, 11:51
Medlem
Citat:
Det är jag rätt säker på att det inte är. Hade inga högtalare i instrumentbrädan hellet btw.
Svarar du om AS1 eller om polis/tull-bil?
Citera
2018-08-04, 11:53
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Svarar du om AS1 eller om polis/tull-bil?
Polis/tull. Är dålig påläst om SAAB och dess ljudsystem men antar att jag hade det mest simpla som finns då jag bara hade 2x5,25” i dörrarna?
Citera
2018-08-04, 11:54
Medlem
Citat:
Polis/tull. Är dålig påläst om SAAB och dess ljudsystem men antar att jag hade det mest simpla som finns då jag bara hade 2x5,25” i dörrarna?
Då tar vi den andra frågan då, AS1 eller eftermarknadsradio i bilen? Eller ett tomt hål kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in