2002-08-14, 13:22
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Så Ni är alltså inte samma person då? Helt säker... ?
Helt säker.

Citat:
Citera... Jag ser ingen folkmassmordsorder undertecknad A. Hitler. Gör Du?

Ja, det här är också det en gammal revisionistkäpphäst. Även domaren i Lipstadträttegången var inne på samma banor, vilket jag återkommer till nedan. Först, för att hålla nere längden på det här inlägget kommer jag bara citera när jag anser det helt nödvändigt.

Till att börja med får jag citera samma länk som ovan men nu förtydliga med citat.

http://www.holocaustdenialontrial.org/sec_xiii.asp#13.52

Citat:

Evidence of Hitler's attitude towards the Jews and the extent, if any, of his knowledge of and responsibility for the evolving policy of extermination.

Alltså ”his knowledge of and responsibility for the evolving policy of extermination

Claude har ju redan rett ut begreppet ”extermination” för oss så jag lämnar det.

Citat:
”I” är domaren i rättegången.

13.55 But account must also be taken not only of what Hitler said but also of what he did or authorised to be done or at least knew was being done in relation to the Jews. In the following paragraphs of this judgment I will summarise what appears to me to be the evidence of Hitler's involvement in the successive programmes of shooting, deporting and gassing Jews in large numbers. This evidence (which is in large part accepted by Irving) would in my view convince a dispassionate historian of Hitler's persistent anti-semitism.

Om Hitlers inblandning i östfronten:
Citat:
13.57 Irving further accepted that the evidence indicates that the programme of shooting Jews in the East was systematic, in the sense that it originated in Berlin and was organised and co-ordinated from there.
Furthermore Irving conceded that the evidence bears out the contention of the Defendants that Hitler sanctioned the killings. Irving testified that, if he had given audiences the impression by what he said in Australia in 1986 that the killings on the Eastern front had taken place without the knowledge and approval of Hitler and his cronies, he had been wrong to do so. His evidence was that "certainly Hitler sanctioned the killing of the Jews on the Eastern front”

Citat:
The evidence which prompted Irving to make these concessions consisted in the regular reports made by the Einsatzgruppen to Berlin; the preparation by the RHSA in Berlin of Ereignismeldungen (event announcements) and a report numbered 51 dated 29 December 1942 which recorded the "execution" of 363,112 Jews and which (as Irving accepted) was probably shown to Hitler. The Defendants also relied on the so-called Muller order of 1 August 1941 to which I shall have to return later.

Citat:
It appears to me that these concessions by Irving were rightly made. Apart form the existence of the evidence to which I have just referred the vast manpower required to carry out the programme at a critical stage in the war would surely have required the approval of Hitler.

”Originated in Berlin”, alltså beordrat från stabshögkvarteret i Berlin, vars högste befälhavare var Hitler.

Om Hitlers kännedom och ansvar för deportationen av judarna:
Citat:
The deportation of the Jews (paragraphs 6.60-67 above)
13.59 As I have already indicated, there is little dispute between the parties that the policy of deportation emerged and evolved along the lines described in the report of Longerich.

Om Hitlers kännedom och ansvar i gasningen av judar:

Citat:
Evidence of Hitler's knowledge of and/or complicity in the extermination of Jews in the gas chambers at the Reinhard camps (paragraphs 6.81-95and 6.114-144)
13.64 I turn to the issue regarding Hitler's knowledge of and complicity in the gassing programme at the Reinhard camps. In my view that issue has to be examined in the light of three propositions, each of which I understood to be accepted by Irving.

The first is that, from about November 1941, the Nazis had been engaged in carrying out a programme, which Hitler knew about and authorised, of killing by shooting many hundreds of thousands of Jews and others, initially in Russia and later spreading to towns in the Warthegau (the area of Poland incorporated into the Reich), the General Government (the remainder of Poland) and Serbia.
The second is that hundreds of thousands of Jews were killed in the death camps set up under Operation Reinhard.
The third is that, as Irving explicitly accepted, Hitler cannot have remained in ignorance of the extermination programme after October 1943. In the light of those propositions it is legitimate to formulate the question in this way: does the evidence establish or suggest that, whilst he approved of the genocidal policy of shooting Jews in the East, Hitler did not approve or sanction the genocidal use of the gas chambers at the Reinhard camps over the months from December 1941 until October 1943, and was also kept in ignorance that gassing on that scale was taking place.

Vidare i samma stycke:

Citat:
13.65 I have used the phrase "kept in ignorance" in the preceding paragraph because it is part of the positive case advanced by Irving that the genocidal use of the gas chambers at the Reinhard camps was planned and implemented by Heydrich and overseen by Himmler. Does the evidence support Irving's contention that Hitler was kept in ignorance of the manner in which Heydrich and Himmler were setting about solving the Jewish question?
13.66 At paragraphs 6.81 to 6.105 above I have examined some of the documents on which the Defendants rely as evidence of Hitler's involvement in the extermination at the Reinhard camps, starting with the meeting between Hitler, Himmler and Heydrich on 25 October 1941 and culminating in the letter written in 1977 by Hitler's former personal secretary. Against those documents must be set Irving's comment, which I accept is accurate, that there is no reference to be found to a Hitler Befehl (Hitler order) authorising the extermination of Jews by gassing at the Reinhard Camps . But, given the secrecy which surrounded the operation of the gas chambers, I would not have expected to have found such a document. For the same reason I consider that Irving's argument as to Hitler's ignorance derives little assistance from the fact that he is able to point to a number of documents where Hitler can be found still talking of the Madagascar plan or deportation to some other destination. The need for secrecy required the use of camouflage language when the fate of Jews was under public discussion.
13.67 My conclusion on this issue is that the evidence discloses substantial, even if not wholly irrefutable, reasons for concluding not only that Hitler was aware of the gassing in the Reinhard Camps but also that he was consulted and approved the extermination. My reasons for arriving at this conclusion are, firstly, that if (as Irving accepts) Hitler knew and approved the programme of shooting Jews, it is reasonable to suppose that he would have been consulted about and approved a policy to exterminate them by another means, namely by the use of gas. I consider that there are a number of documents which suggest that Hitler knew and approved the implementation of the new policy: for example the protocol of the Wannsee conference, at which the extermination programme was discussed, records Heydrich in his opening remarks that he was speaking with the authority of Hitler. But the main reason for my conclusion is that it appears to me to be unreal to suppose that Himmler would not have obtained the authority of Hitler for the gassing programme (and even more unlikely that he would have concealed it from his Fuhrer). Himmler's Dienstkalendar provides clear evidence of the regularity of the meetings between Hitler and Himmler and of their having discussed the Jewish question at the time when Himmler was actively supervising the setting up and operation of the gas chambers in the Reinhard Camps. I therefore accept the evidence of Longerich and Browning which I have summarised at paragraph 6.105 above.

Alltså:

Citat:

Irving further accepted that the evidence indicates that the programme of shooting Jews in the East was systematic, in the sense that it originated in Berlin and was organised and co-ordinated from there.

och

Citat:

My conclusion on this issue is that the evidence discloses substantial, even if not wholly irrefutable, reasons for concluding not only that Hitler was aware of the gassing in the Reinhard Camps but also that he was consulted and approved the extermination.

För en vidare diskussion se:

http://www.nizkor.org/hweb/orgs/american/skeptic-magazine/skeptic-9.html

Där resoneras kring Irvings sätt att översätta det tyska ordet ” Ausrotten”. Som jag skrev tidigare undviker jag citat för att hålla nere längden på inläggen här. Om ni vill komma direkt till ”Ausrottendebatten” sök på följande text ” The "Ausrotten" Debate” i länken ovan.

Länkarna visar också hur David Irving medvetet, eller omedvetet, har ändrat och felöversatt tyska (och andra) originalhandlingar, i samtliga fall så att ordalydelsen kommer att stödja hans egen sak..
(Irvings sätt att hantera källor blev föremål för en rätt lång analys under Lipstadträttegången http://www.holocaustdenialontrial.org/evidence/evans.asp)

Diskussionen om Hitlers kännedom av eller direkta ansvar för dödandet av judar fortsätter här:
http://www.nizkor.org/hweb/orgs/american/skeptic-magazine/skeptic-10.html

Vidare tas Hitlers sätt att beordra saker upp i Lipstadträttegången vid följande länk:

http://www.holocaustdenialontrial.org/evidence/browning.asp

Om Hitlers sätt att ge order:

http://www.nizkor.org/hweb/people/l/lipstadt-deborah/response-to-irving-02.html

Citat:
"Plaintiff” är David Irving.
65. The Plaintiff relied on the absence of any written order for the extermination of the Jews bearing Hitler's signature, ignoring a basic feature of Hitler's dictatorship, namely his frequent preference for oral instructions, over written directives, especially in secret matters.
66. At p.331, in order to suggest that (at the material time) Hitler did not know of or favour a massacre of the Jews, and was not pursuing any active policy against them, the Plaintiff falsified and took out of context remarks recorded as having been made by Hitler on 25 October 1941 (in Hitler's table talk). The Plaintiff was thereby able to draw a false analogy between Hitler's attitude to the Jews, on the one hand, and his attitude to Bishop Galen (an opponent of the Euthanasia Programme) and the Vatican on the other:

Hela rättegångens genomgång av både Irvings och Lipstadts originalkällor och de respektive parternas analyser av desamma finns att läsa i domen under rubriken ”Justification”.
Gå bara in på http://www.holocaustdenialontrial.org/ieindex.html och klicka på ”Judgement”.
Citera
2002-08-15, 13:36
äldre konto (old)
Ej medlem
Varför dyker inte den här sidan upp? "Sid 9 av 8"? Kanske borde posta både Claudes och mitt inlägg i en ny tråd?
Citera
2002-08-18, 23:43
äldre konto (old)
Ej medlem
Del 2:Vad hände med revisionistforumet? "Freedom of spe

Eftersom forat inte verkar klara av fler än 8 sidor per tråd, försvann mitt sista svar på Claudes inlägg.

Jag startar därför en fortsättning på tråden och för att hålla ihop det lite, repostar jag Claudes inlägg och mitt svar i två separata inlägg.
Citera
2002-08-18, 23:44
äldre konto (old)
Ej medlem
Det här är Claudes inlägg. Copyat och pasteat (Jag har tagit mig friheten att införa en ändring som Claude påtalade i sitt sista inlägg i originaltråden):

Citat:
Chris skrev:
Innan jag börjar vill jag bara be om ursäkt till Jönsson för att jag nu kommer hänvisa till uteslutande engelska sidor.

Så Ni är alltså inte samma person då? Helt säker... ? Jönsson j:r använder sig av minst ett nick till ("Von Tratt") förutom sitt "eget". Högst sannolikt är även Varg-Olle de facto Jönsson j:r! Detta ertappades Jönsson ofrivilligt med tidigare i tråden. Jag kan inte se något annat motiv än att Jönsson försöker ge sken av att de är "många" som delar hans utrotningstro, med allt vad det innebär: "Gasbilar, Diesel-gaskammare, helt otroliga kremeringshastigheter, osv, osv...), speciellt eftersom det har visat sig att vi saknar alla former av dokumentära eller fysiska bevis för att detta har förekommit!

Citat:
Chris skrev:
I Lipstadträttegångspappren diskuteras detta i följande kapitel:

Chris har uppenbarligen svårt för att skilja på de massmord som faktiskt begicks p g a partisanbekämpning och legendens mytomspunna gaskammare. Denna partisanbekämpning (där det givetvis begicks tusen och åter tusen krigsförbrytelser speciellt mot judarna) är inte förnekade av någon revisionist såvitt jag vet. Därmed är dokument såsom P0-511 gällande just detta irrelevant i sak och därmed inget bevis för legendens gaskammare. Eller hur, Chris? Denna partisanbekämpning skedde ju dessutom innan tyskarna enligt legenden skall ha beslutat om "utrotning" i mötet i Wannsee som enligt Hollywood-exterministerna var K O N S P I R A T I O N E N i Wannsee:

http://www.filmdelta.com/filmdelta/movie_show.jsp?movieId=117970&movieType=3& from=current

Citat:
Chris skrev:
För övrigt är jag förvånad över att förintelseförnekarna alltid blir så högljudda och börjar kasta personliga invektiv över sina motståndare. Claude, jag tror inte att du är en "extremist" (eller "exterminist" som du så fyndigt felstavar det), religiös eller fanatisk. Jag är bara övertygad att du har fel. Kan vi inte låta det stanna vid det?

"börjar kasta personliga invektiv" - Citera!

Citat:
Claude skrev:
Claude, jag tror inte att du är en "extremist" (eller "exterminist" som du så fyndigt felstavar det), religiös eller fanatisk. Jag är bara övertygad att du har fel. Kan vi inte låta det stanna vid det?

Visst, kan vi avsluta denna tråd om Du vill. Meningen med det nya revisionistforumet som förövrigt tillkom tackvare just denna debatttråd är ju att få en mycket mer detaljerad och framförallt precis diskussion. Då kommer man djupare in på varje fråga eftersom varje fråga då oftast har en dedikerad tråd)

Btw: Exterminist = Utrotningstroende, från engelskans extermination (utrotning). Extremist = fundamentalist. Så när jag hänvisar till utrotningstroende såsom enbart exterminister så betyder det just att de är utrotningstroende och alltså inte nödvändigtvis extremister. Jönsson j:r skulle jag däremot beteckna såsom en extremist eller fundamentalist (därav "exterministfundamentalist"). En av många tydliga indikationer på detta var när han försvarade Simon Wiesenthals lögnaktiga tvålhistoria med att: "han kan göra misstag".

/Claude
Citera
2002-08-18, 23:45
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Så Ni är alltså inte samma person då? Helt säker... ?
Helt säker.

Citat:

Ja, det här är också det en gammal revisionistkäpphäst. Även domaren i Lipstadträttegången var inne på samma banor, vilket jag återkommer till nedan. Först, för att hålla nere längden på det här inlägget kommer jag bara citera när jag anser det helt nödvändigt.

Till att börja med får jag citera samma länk som ovan men nu förtydliga med citat.

http://www.holocaustdenialontrial.org/sec_xiii.asp#13.52

Citat:

Evidence of Hitler's attitude towards the Jews and the extent, if any, of his knowledge of and responsibility for the evolving policy of extermination.

Alltså ”his knowledge of and responsibility for the evolving policy of extermination

Claude har ju redan rett ut begreppet ”extermination” för oss så jag lämnar det.

Citat:
”I” är domaren i rättegången.

13.55 But account must also be taken not only of what Hitler said but also of what he did or authorised to be done or at least knew was being done in relation to the Jews. In the following paragraphs of this judgment I will summarise what appears to me to be the evidence of Hitler's involvement in the successive programmes of shooting, deporting and gassing Jews in large numbers. This evidence (which is in large part accepted by Irving) would in my view convince a dispassionate historian of Hitler's persistent anti-semitism.

Om Hitlers inblandning i östfronten:
Citat:
13.57 Irving further accepted that the evidence indicates that the programme of shooting Jews in the East was systematic, in the sense that it originated in Berlin and was organised and co-ordinated from there.
Furthermore Irving conceded that the evidence bears out the contention of the Defendants that Hitler sanctioned the killings. Irving testified that, if he had given audiences the impression by what he said in Australia in 1986 that the killings on the Eastern front had taken place without the knowledge and approval of Hitler and his cronies, he had been wrong to do so. His evidence was that "certainly Hitler sanctioned the killing of the Jews on the Eastern front”

Citat:
The evidence which prompted Irving to make these concessions consisted in the regular reports made by the Einsatzgruppen to Berlin; the preparation by the RHSA in Berlin of Ereignismeldungen (event announcements) and a report numbered 51 dated 29 December 1942 which recorded the "execution" of 363,112 Jews and which (as Irving accepted) was probably shown to Hitler. The Defendants also relied on the so-called Muller order of 1 August 1941 to which I shall have to return later.

Citat:
It appears to me that these concessions by Irving were rightly made. Apart form the existence of the evidence to which I have just referred the vast manpower required to carry out the programme at a critical stage in the war would surely have required the approval of Hitler.

”Originated in Berlin”, alltså beordrat från stabshögkvarteret i Berlin, vars högste befälhavare var Hitler.

Om Hitlers kännedom och ansvar för deportationen av judarna:
Citat:
The deportation of the Jews (paragraphs 6.60-67 above)
13.59 As I have already indicated, there is little dispute between the parties that the policy of deportation emerged and evolved along the lines described in the report of Longerich.

Om Hitlers kännedom och ansvar i gasningen av judar:

Citat:
Evidence of Hitler's knowledge of and/or complicity in the extermination of Jews in the gas chambers at the Reinhard camps (paragraphs 6.81-95and 6.114-144)
13.64 I turn to the issue regarding Hitler's knowledge of and complicity in the gassing programme at the Reinhard camps. In my view that issue has to be examined in the light of three propositions, each of which I understood to be accepted by Irving.

The first is that, from about November 1941, the Nazis had been engaged in carrying out a programme, which Hitler knew about and authorised, of killing by shooting many hundreds of thousands of Jews and others, initially in Russia and later spreading to towns in the Warthegau (the area of Poland incorporated into the Reich), the General Government (the remainder of Poland) and Serbia.
The second is that hundreds of thousands of Jews were killed in the death camps set up under Operation Reinhard.
The third is that, as Irving explicitly accepted, Hitler cannot have remained in ignorance of the extermination programme after October 1943. In the light of those propositions it is legitimate to formulate the question in this way: does the evidence establish or suggest that, whilst he approved of the genocidal policy of shooting Jews in the East, Hitler did not approve or sanction the genocidal use of the gas chambers at the Reinhard camps over the months from December 1941 until October 1943, and was also kept in ignorance that gassing on that scale was taking place.

Vidare i samma stycke:

Citat:
13.65 I have used the phrase "kept in ignorance" in the preceding paragraph because it is part of the positive case advanced by Irving that the genocidal use of the gas chambers at the Reinhard camps was planned and implemented by Heydrich and overseen by Himmler. Does the evidence support Irving's contention that Hitler was kept in ignorance of the manner in which Heydrich and Himmler were setting about solving the Jewish question?
13.66 At paragraphs 6.81 to 6.105 above I have examined some of the documents on which the Defendants rely as evidence of Hitler's involvement in the extermination at the Reinhard camps, starting with the meeting between Hitler, Himmler and Heydrich on 25 October 1941 and culminating in the letter written in 1977 by Hitler's former personal secretary. Against those documents must be set Irving's comment, which I accept is accurate, that there is no reference to be found to a Hitler Befehl (Hitler order) authorising the extermination of Jews by gassing at the Reinhard Camps . But, given the secrecy which surrounded the operation of the gas chambers, I would not have expected to have found such a document. For the same reason I consider that Irving's argument as to Hitler's ignorance derives little assistance from the fact that he is able to point to a number of documents where Hitler can be found still talking of the Madagascar plan or deportation to some other destination. The need for secrecy required the use of camouflage language when the fate of Jews was under public discussion.
13.67 My conclusion on this issue is that the evidence discloses substantial, even if not wholly irrefutable, reasons for concluding not only that Hitler was aware of the gassing in the Reinhard Camps but also that he was consulted and approved the extermination. My reasons for arriving at this conclusion are, firstly, that if (as Irving accepts) Hitler knew and approved the programme of shooting Jews, it is reasonable to suppose that he would have been consulted about and approved a policy to exterminate them by another means, namely by the use of gas. I consider that there are a number of documents which suggest that Hitler knew and approved the implementation of the new policy: for example the protocol of the Wannsee conference, at which the extermination programme was discussed, records Heydrich in his opening remarks that he was speaking with the authority of Hitler. But the main reason for my conclusion is that it appears to me to be unreal to suppose that Himmler would not have obtained the authority of Hitler for the gassing programme (and even more unlikely that he would have concealed it from his Fuhrer). Himmler's Dienstkalendar provides clear evidence of the regularity of the meetings between Hitler and Himmler and of their having discussed the Jewish question at the time when Himmler was actively supervising the setting up and operation of the gas chambers in the Reinhard Camps. I therefore accept the evidence of Longerich and Browning which I have summarised at paragraph 6.105 above.

Alltså:

Citat:

Irving further accepted that the evidence indicates that the programme of shooting Jews in the East was systematic, in the sense that it originated in Berlin and was organised and co-ordinated from there.

och

Citat:

My conclusion on this issue is that the evidence discloses substantial, even if not wholly irrefutable, reasons for concluding not only that Hitler was aware of the gassing in the Reinhard Camps but also that he was consulted and approved the extermination.

För en vidare diskussion se:

Där resoneras kring Irvings sätt att översätta det tyska ordet ” Ausrotten”. Som jag skrev tidigare undviker jag citat för att hålla nere längden på inläggen här. Om ni vill komma direkt till ”Ausrottendebatten” sök på följande text ” The "Ausrotten" Debate” i länken ovan.

Länkarna visar också hur David Irving medvetet, eller omedvetet, har ändrat och felöversatt tyska (och andra) originalhandlingar, i samtliga fall så att ordalydelsen kommer att stödja hans egen sak..
(Irvings sätt att hantera källor blev föremål för en rätt lång analys under Lipstadträttegången http://www.holocaustdenialontrial.org/evidence/evans.asp)

Diskussionen om Hitlers kännedom av eller direkta ansvar för dödandet av judar fortsätter här:

Vidare tas Hitlers sätt att beordra saker upp i Lipstadträttegången vid följande länk:

http://www.holocaustdenialontrial.org/evidence/browning.asp

Om Hitlers sätt att ge order:

http://www.nizkor.org/hweb/people/l/lipstadt-deborah/response-to-irving-02.html

Citat:
"Plaintiff” är David Irving.
65. The Plaintiff relied on the absence of any written order for the extermination of the Jews bearing Hitler's signature, ignoring a basic feature of Hitler's dictatorship, namely his frequent preference for oral instructions, over written directives, especially in secret matters.
66. At p.331, in order to suggest that (at the material time) Hitler did not know of or favour a massacre of the Jews, and was not pursuing any active policy against them, the Plaintiff falsified and took out of context remarks recorded as having been made by Hitler on 25 October 1941 (in Hitler's table talk). The Plaintiff was thereby able to draw a false analogy between Hitler's attitude to the Jews, on the one hand, and his attitude to Bishop Galen (an opponent of the Euthanasia Programme) and the Vatican on the other:

Hela rättegångens genomgång av både Irvings och Lipstadts originalkällor och de respektive parternas analyser av desamma finns att läsa i domen under rubriken ”Justification”.
Gå bara in på http://www.holocaustdenialontrial.org/ieindex.html och klicka på ”Judgement”.
Citera
2002-08-19, 00:44
äldre konto (old)
Ej medlem
"Så Ni är alltså inte samma person då? Helt säker... ?"

Citat:
Helt säker.

Ok, det köper jag. Om inte annat så lär det visa sig senare. Faktum kvarstår dock att Jönsson j:r använt sig av flera nick under debatten för att få det att framstå som att det är flera personer som stödjer hans utrotningstes.

När man vidare läser Chris inlägg så slås man snart av att det egentligen inte är Chris som man debatterar med utan snarare med hans exterministlänkar som han copy/pastar hela tiden, utan att citera det som jag efterfrågade i mitt förra inlägg: Hitlers påstådda utrotningsorder.

Citat:

Är detta alltså "Hitler ordern"??? Varför postar du en, vad jag förmodar enbart är en rubrik och inte själva citatet till denna Hitlers utrotningsorder? Är det kanske för att Du inte hittar den? Eller är det kanske för att den inte existerar?

Citat:

Jag väntar fortfarande på denna "Hitler-order"...

/Claude
Citera
2002-08-19, 01:14
äldre konto (old)
Ej medlem
Det är klart att det blir mycket källhänvisningar, ehuru jag håller mig själv väldigt högt så kan jag aldrig kalla mig för en originalkälla.
Det är nämligen väldigt sällan man kan säga något i en så genomtröskade debatt som den vi håller på med, som inte någon annan redan sagt bättre . Det är för övrigt så det mesta av vanlig forskning bedrivs, något som alla som nånsin skrivit minst en C-uppsats vet.
Nästan alla mina länkar innehåller originalkällor och analyser av desamma.
Att bara komma med lösa påståenden och tyckanden lämnar jag åt historieförnekarna.

Jag var måhända otydlig i mitt svar, jag trodde det framgick med all önskvärd tydlighet vad jag menade med de källor jag redovisade. Så var alltså inte fallet.

Låt mig då få vara extremt tydlig.

Mot bakgrund av de dokument rörande Hitlers sätt att föra befäl under andra världskriget som finns så är det inte underligt att ingen skriftlig order att utrota judarna finns. Så svaret på din fråga är alltså nej, det finns vad jag vet ingen skriftlig order om förintelsen. Detta har ingen heller någonsin påstått. Det är heller inget bevis för att förintelsen inte ägt rum, eller att Hitler inte var medveten om den, eller att han inte var ansvarig för den.
Utrotandet var effekten av en process under vilka flera händelser medverkade till effekten att sex miljoner judar dödades

Läs gärna igenom mina källor i förra posten för att få bakgrunden till detta påstående så slipper jag att traggla igenom samma sak en gång till.
Var någonstans har jag för övrigt påstått att det fanns en skriftlig order från Hitler, eller att förekomsten av en sådan är essentiell för att förintelsen eller gaskamrarna har existerat? Var någonstans har någon annan än revisionister påstått detta?

Låt mig citera en föreläsning hållen av Bruce Thomson, Amy Aisen, Eunice Blavascunas och Sean Donahoe vid University of California (UCSC) i Modern europeisk historia (min fetstil):

Citat:
There is no written order with Hitler's signature on it. Authority in the Third Reich flowed not from laws and orders, issued by specific agencies, but from expressions of "the Fuhrer's wish." We do have, however, from January 1939, a "prophetic" speech in which Hitler warned the Jews of the consequences should they succeed in starting another world war (!): "In the course of my life I have very often been a prophet, and I have usually been ridiculed for it. During the time of my struggle for power it was in the first instance the Jewish race which only received my prophecies with laughter when I said that I would one day take over the leadership of the State, and with it that of the whole nation, and that I would then among many other things settle the Jewish problem. Their laughter was uproarious, but I think that for some time now they have been laughing on the other side of their face. Today I will once more be a prophet. If the international Jewish financiers outside Europe should succeed in plunging the nations once more into a world war, then the result will not be the bolshevization of the earth, and thus the victory of Jewry, but the annihilation of the Jewish race in Europe."

Källa:
http://media.ucsc.edu/classes/thompson/history30c/18_holocaust.html
(Det här är för övrigt första gången jag citerar en källa utan direkta länkar till originalkällor. Det beror på att det är en universitetsföreläsning, riktad mot studenter med en litteraturlista och inte mot en "vanlig" internetpublik.)

En slutlig kommentar:

Citat:
Varför postar du en, vad jag förmodar enbart är en rubrik och inte själva citatet till denna Hitlers utrotningsorder?
"Förmodar"...Du får börja läsa mina källor Claude om inte annat av respekt. Jag läser dina, då får du allt göra dig besväret att läsa mina. Annars är det här bara nånslags ordrunkeri och helt meningslöst. Jag postade inte "enbart" en rubrik. Jag delade bara upp en text i flera citat för att göra det enklare att plöja igenom. Om du klickar på länken och läser igenom texten så förstår du.
Citera
2002-08-19, 11:51
äldre konto (old)
Ej medlem
Nionde sidan finns egentligen, den är bara lite knepig att komma åt. Forat klarar fler sidor i andra trådar, så felet är oerhört skumt. Nåja, här är sista sidan i föregående tråden om någon vill ha den http://www.flashback.se/forums/viewtopic.php?t=3081&start=120
Citera
2002-08-21, 01:53
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Det är klart att det blir mycket källhänvisningar, ehuru jag håller mig själv väldigt högt så kan jag aldrig kalla mig för en originalkälla.

Jag hoppas att Du inte missförstår mig medvetet. Det är klart att det är viktigt med källhänvisningar, MEN det förtar ju knappast det faktum att vi befinner oss i en debatt. Din senare debatt-teknik verkar gå ut på att nästan uteslutande hänvisa till dina exterministlänkar och således blir "dina" svar mycket oprecisa m a p sakfrågan. Ett klassiskt exempel är ju när jag för flera inlägg sedan efterfrågade den berömda "Fuhrer ordern", d v s Hitlers påstådda order om massutrotning. Du gräver då direkt ned dig i "skyttegraven" och bombarderar med enbart en massa exterministlänkar rörande bra mycket mer än den faktiska sakfrågan. Och de stycken som Du citerar är inte på något sätt alls relevanta. Men Du gav dock tillsist ett ärligt svar i ditt föregående inlägg:

Citat:
Så svaret på din fråga är alltså nej, det finns vad jag vet ingen skriftlig order om förintelsen.

Fråga: Hur vet vi då att denna order har förekommit om ordern inte existerar eller ens förevisats någon domstol? Är detta verkligen det efterlängtade fysiska beviset som jag tidigare efterfrågat eller är det byggt utifrån ett begränsat antal vittnesutsagor samt "psykologiska bedömningar" osv..?

Citat:
Det är heller inget bevis för att förintelsen inte ägt rum, eller att Hitler inte var medveten om den, eller att han inte var ansvarig för den.

Nej, det är i praktiken omöjligt att bevisa något "negativt", d v s att något INTE har hänt. Detta gäller generellt och kan lätt exemplifieras. Å andra sidan kan Du ju knappast tolka frånvaron av Hilter-ordern som ett bevis för legenden... Det är förövrigt Ni exterminister som hävdar att tredje riket utrotade miljontals människor - Bevisbördan ligger därmed hos Er!

Citat:
Var någonstans har jag för övrigt påstått att det fanns en skriftlig order från Hitler, eller att förekomsten av en sådan är essentiell för att förintelsen eller gaskamrarna har existerat? Var någonstans har någon annan än revisionister påstått detta?

Aha.. Hur lyder då den muntliga ordern..? Om den inte dokumenterades på något sätt (protokoll eller spelades in) så hur vet vi då att ordern utfärdades? VAR är beviset? Givetvis är det inte tillåtet att hänvisa till att den "har med all sannolikhet existerat" för att förintelsen ägde rum - I s f har Du ju använt dig av det Du i slutändan skall bevisa och det håller av uppenbara skäl EJ!

Citera bevisen för denna order i ditt nästa inlägg och slingra dig inte bland dina högar av oprecisa exterministlänkar!

/Claude
Citera
2002-08-21, 17:53
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja, Claude, jag är ledsen om du tycker det är jobbigt att läsa text. Men historieforskning består av stora mängder text. Om du besöker en disputation på ett universitet (de är ofta öppna för allmänheten och sker på alla tider av dygnet) kommer du finna att de som är opponenter inte bara läser in uppsatsen i fråga utan även de källor som forskaren har använt. Detta är en normal arbetstmetod och krävs för att kunna verifiera eller falsifiera de resultat som forskaren för fram i sin disputation. Riktigt så höga krav ställer jag inte på mina inlägg här, men nära nog. Att ta ställning i en fråga är inget jag gör lättvindigt.

Att tex ta ställning i Lipstadt-rättegången (som du gjort på flera ställen och som jag gjort) kräver åtminstone att man redovisar vems analys man stödjer sig på i sitt ställningstagande. Eller om man gör analysen själv, att man läser igenom hela domen.
Den innehåller en enorm textmassa som man är tvungen att plöja igenom. Om man börjar debattera den utan att hänvisa till analyser eller utan att ha läst den, så utgår man från hörsägen. Jag tänker inte ägna den tid det tar för mig att skriva här till att debattera hörsägen. I så fall kan vi sluta redan nu.

I ämnen som det ägnats mycket forskning redan, ex förintelsen, så har professionella forskare redan suttit och analyserat, tolkat och bedömt orginalkällor flera gånger om. Visst, man kan göra om deras arbete från grunden om man vill, har tid och pengar. Det har inte jag. Jag tror inte att du ägnar din tid åt det heller Claude. Jag tror att du läser vad någon skrivit på ex IHR, snor lite ur texterna och argumenterar här. Det är okej och får stå för dej.
Jag tycker det är vettigare att ge länkar till de analyser jag tycker är relevanta så kan folk själva ta del av dem och bilda sig en egen uppfattning. I de fall de eller jag tycker en analys är tvivelaktig kan man också gå till originalkällan och ifrågasätta tolkningen. Så gör jag och så når man ny kunskap.
I de fall jag gör en ny tolkning av en originalkälla (som exempelvis med Lipstadt-Irving-rättegången) så kommer jag klistra in länken till originaldokumenten. Då får alla här chansen att bilda sig en egen uppfattning både av rättegången och min analys av densamma och slipper tro mig på mitt ord. Detta främjar en öppen debatt.

Därmed tänker jag inte ägna mer tid åt din metadebatt om min debatteknik. Gillar du den inte, sluta debattera med mig.

Citat:
Ett klassiskt exempel är ju när jag för flera inlägg sedan efterfrågade den berömda "Fuhrer ordern", d v s Hitlers påstådda order om massutrotning

I det aktuella fallet (som vi kanske kan kalla "Hitlers order") så är forskningen överens om att de inte funnit någon skriftlig order från Hitler som explicit beordrar förintelsen så som den kom att ske. Ingen har på det här forat påstått något annat. Vad jag vet har ingen heller framfört eventuella Hitlerorder som ett bevis för förintelsen. Jag har sannerligen inte gjort det.

Vi är alltså överens om att avsaknaden av skriftlig order inte är ett bevis för att förintelsen inte ägt rum. Det vi debatterar här är om huruvida förintelsen ägt rum. Eftersom avsaknaden av skriftlig order inte är ett bevis (vilket vi är överens om), är den alltså inte relevant i vår debatt. Jag har inte tagit upp Hitlers frånvarande order som ett bevis för vare sig det ena eller det andra. Varför frågar du då efter Hitlers påstådda order om massutrotning hela tiden?

Du frågar trots detta om "hur lyder den muntliga ordern". Utan att redovisa stora mängder text, helt i linje med hur forskning normalt bedrivs, så går det inte att besvara på ett vettigt sätt. Historisk forskning är nämligen inte så enkel. Men för er som inte är rädda för att läsa lite text så ska jag återigen försöka svara Claude:

Hela mitt svar har redan gjorts av andra, bättre, och eftersom jag inte gillar att sno folks texter och eftersom jag inte har tid att "uppfinna hjulet igen" hänvisar jag er till följande två länkar. Min åsikt överenstämmer med den som författaren redovisar:

Rubriken på texterna är "Did Hitler Order the Holocaust" och detta borde vara exakt nog till och med för Claude:

Slutligen skriver Claude något om att det "inte är tillåtet" (tack för att du sätter upp regler för oss Claude!) någonting... Jag förstod inte det där sista stycket för det var så rörigt. Om du tycker att det var viktigt för din poäng får du gärna posta det igen.

När vi ändå är inte på att det inte går att bevisa något negativt så insinuerade du tidigare att jag och Jönsson var samma person. Du anklagade också Jönsson för att vara samma person som sign. Varg-Olle.
Han kan alltså med samma logik inte på något sätt bevisa att han inte är bägge pseudonymerna. Jag kan heller inte bevisa att jag inte är Jönsson. Snälla, sluta använd tekniker själv, som du kritiserar andra för att använda.
Citera
2002-08-23, 21:41
Bannlyst
Men....jag börjar undra om inte Claude har rätt!!! Det gick ett nyhetsinslag om Pol Pots påstådda "massutrotning" ikväll. Antalet offer uppges vara det osannolika två miljoner! Samt att det skulle finnas c:a 50000 vittnesmål insamlade om detta, samt en mängd massgravar.

Hur horribla dessa påståenden är visas ju enklast av att man inte hittat någon skriftlig order från Pol Pot om denna massutrotning!
Citera
2002-08-24, 03:10
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ja, Claude, jag är ledsen om du tycker det är jobbigt att läsa text.

Läs om, läs rätt!! Du missförstår mig uppenbarligen medvetet för att plocka simpla retoriska poäng. Sånt kan Du behöva - Du skall ju bevisa något som i grunden är obevisbart..

Citat:
Men historieforskning består av stora mängder text.

Samma meningslösa poängplockning enligt ovan.. Har jag hävdat motsatsen!?? Läs om, läs rätt!!

Citat:
Om du besöker en disputation på ett universitet (de är ofta öppna för allmänheten och sker på alla tider av dygnet) kommer du finna att de som är opponenter inte bara läser in uppsatsen i fråga utan även de källor som forskaren har använt. Detta är en normal arbetstmetod och krävs för att kunna verifiera eller falsifiera de resultat som forskaren för fram i sin disputation.

SUCK. Att i en debatt/inlägg/artikel/bok bifoga källhänvisninar är EN SAK (vilket jag själv nästan alltid gör och rekommenderar andra att göra). Att enbart bifoga källan ÄR en helt annan sak. Du kanske inser nu vad jag från början syftade på, när jag menade att Du inte debatterar, utan gräver ned dig i dina skyttegravar och bombar allt möjligt utan att träffa?

Citat:
Riktigt så höga krav ställer jag inte på mina inlägg här, men nära nog. Att ta ställning i en fråga är inget jag gör lättvindigt.

Skrattretande.. DINA inlägg????? Nåja, ditt sista inlägg var dock mer debatt än dina förra.

Citat:
det aktuella fallet (som vi kanske kan kalla "Hitlers order") så är forskningen överens om att de inte funnit någon skriftlig order från Hitler som explicit beordrar förintelsen så som den kom att ske. Ingen har på det här forat påstått något annat. Vad jag vet har ingen heller framfört eventuella Hitlerorder som ett bevis för förintelsen. Jag har sannerligen inte gjort det.

Ingen skriftlig order har påträffats alltså... Och inte heller någon muntlig order från någon inspelning eller mötesprotokoll, eller hur? Jag upprepar min tidigare fråga: Vilka är då bevisen för att denna utrotningsorder förekommit? Sedan kommer Du med det överraskande konstaterandet att den förmodade Hitler ordern INTE kan tolkas som ett bevis för legenden. Så med andra ord, anser Du det bevisat att Hitler utfärdade en order om att massutrotning, men trots att detta enligt Dig är bevisat, så kan det INTE tolkas som ett bevis för legenden. Är det korrekt uppfattat?

Citat:
Det vi debatterar här är om huruvida förintelsen ägt rum. Eftersom avsaknaden av skriftlig order inte är ett bevis (vilket vi är överens om), är den alltså inte relevant i vår debatt.

Den är alltså inte relevant för vår debatt? Ett utmärkt klargörande från Chris sida! Ännu ett exterministiskt argument mindre....

Så.. Vilka ÄR då bevisen för att 10-12 miljoner gasades? Lista de viktigaste kort och koncist, innan du bifogar med källa.

Sedan svarar Du åter med enbart länkar angående den obevisbara "bevisade" Hitlerordern, så jag ser ingen anledning att inte göra samma sak:

http://www.codoh.org/revisionist/review/tr13evans2.html

Citat:
Slutligen skriver Claude något om att det "inte är tillåtet" (tack för att du sätter upp regler för oss Claude!) någonting... Jag förstod inte det där sista stycket för det var så rörigt. Om du tycker att det var viktigt för din poäng får du gärna posta det igen.

Jag tycker att det framgick rättså bra.. Dvs OM Du uppfattar Hitler-ordern, (dvs den obevisbara bevisade ordern enligt exterministlogik), såsom ett bevis för förintelsen, så kan Du givetvis INTE "bevisa" denna order utifrån att "förintelsen har skett", eftersom Du då uppenbarligen har använt Dig av det Du SKALL bevisa! Det kan knappast bli tydligare än så, jag beklagar om Du fortfarande inte förstår vad jag menar.

Citat:
När vi ändå är inte på att det inte går att bevisa något negativt så insinuerade du tidigare att jag och Jönsson var samma person. Du anklagade också Jönsson för att vara samma person som sign. Varg-Olle.

Jag har sagt att Jönsson j:r och Varg-Olle högst sannolikt är en och samma person. Vad gäller Ditt förhållande till Jönsson j:r så ställde jag en öppen fråga för att få klarhet! Motiv till mitt påstående att Jönsson/Von Tratt/Varg-Olle är samma person framgår tidigare i tråden (dvs förra tråden). Observera att varken Varg-Olle eller Jönsson j:r hitills har bemött detta, vilket de med all sannolikhet direkt hade gjort OM de INTE hade varit samma person. Samma sak gäller för Jönssons andra hemliga nick: "Von Tratt". Sedan jag visade att dessa personer med all sannolikhet är EN och samma person, så har de blivit märkbart tyst från både Jönsson/Von Tratt.

/Claude
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in