• 2
  • 3
2018-07-31, 19:31
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyGeorge
Det är ju precis så jag tänker. Bil till bolåneränta istället för bilränta.

Går inte att få*. Om du har tillräckligt med kontanter för att betala 15 % av bostaden samt 200k utöver detta kan du lägga 15 % och sen lägga 200k på en bil. Du kan inte få låna mer än 85 % och använda en del av pengarna till en bil.

Sen måste ju påpekas att du bör vara försiktig med din ekonomi. Om man känner sig tvungen att fråga folk på ett random forum om man har råd med X har man med största sannolikhet inte råd med X.

*Ett undantag: Om man äger en bostad med låneutrymme och utökar bolånet. Fortfarande som regel korkat, men möjligt.
Citera
2018-07-31, 20:04
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolandinho
Är det fortsatt 15 procent handpenning som gäller? Ökar mina chanser att få ett lån på 2 miljoner om jag har 300 000 kr i eget kapital? Jag har bra inkomst och haft det i mer än 1 år. Kollar de på något mer?
Ökar och ökar... Du måste ha 300k.

De kollar på hur mycket pengar du får kvar efter du betalt boendet vis 6-8% ränta och du ska då ha 6-8k per vuxen och ca hälften per barn kvar.
Citera
2018-07-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ökar och ökar... Du måste ha 300k.

De kollar på hur mycket pengar du får kvar efter du betalt boendet vis 6-8% ränta och du ska då ha 6-8k per vuxen och ca hälften per barn kvar.
Vad baserar dom antagandet på? Ens grundlön eller de faktiska man får ut? Får ut mer än vad min grundlön hävdar.
Citera
2018-07-31, 20:35
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolandinho
Vad baserar dom antagandet på? Ens grundlön eller de faktiska man får ut? Får ut mer än vad min grundlön hävdar.
Dra ett snitt.
Citera
2018-08-01, 10:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finance
Hänvisar till mitt inlägg. Står där.
Nej, det gör det inte.

Då gör vi så här istället:
Finns det någon som kan ge en vettig förklaring på varför TS ska uppge att del av lån ska användas till renovering istället för att ange att hela lånet ska användas till bostadsköpet? Lånet kommer likt förbannat bara att räcka till max 85% av köpeskillingen.
Citera
2018-08-01, 11:47
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det gör det inte.

Då gör vi så här istället:
Finns det någon som kan ge en vettig förklaring på varför TS ska uppge att del av lån ska användas till renovering istället för att ange att hela lånet ska användas till bostadsköpet? Lånet kommer likt förbannat bara att räcka till max 85% av köpeskillingen.
Dessutom, banken bryr sig inte vad du ska ha pengarna till.
Citera
2018-08-01, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Sen måste ju påpekas att du bör vara försiktig med din ekonomi. Om man känner sig tvungen att fråga folk på ett random forum om man har råd med X har man med största sannolikhet inte råd med X.

*Ett undantag: Om man äger en bostad med låneutrymme och utökar bolånet. Fortfarande som regel korkat, men möjligt.

Håller med. Det låter som att ts vill köpa en bil som ts egentligen inte har råd med. Någon gång skall dessa 200k betalas och kan man inte köpa den kontakt direkt så är den för dyr imo.

Nu skriver inte ts vad jag kan se bostadens värde, men personligen så tycker jag det är dumt att låna till 85% av bostaden. Det kan bli jobbigt om värdet på bostaden sjunker 10-20-30% och ni separerar eller vill/måste sälja av andra anledningar.

En belåningsgrad på 30% av summan av alla tillgångar känns däremot väldigt stabilt och kanske till och med lite för lågt om ts räknar med en hög avkastning på börsen.
Citera
2018-08-01, 18:30
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Dessutom, banken bryr sig inte vad du ska ha pengarna till.

Jo det gör de väl, bolånet går ju till borätten eller huset, finns ju en pant, finns ju en anledning att bil-lån finns och att det är dyrare då en bil är en sämre säkerhet. Men att investera i nytt kök å låna till det går ju eftersom det förhoppningsvis ökar bostadens värde så då är det ju logiskt att få låna till det.
Citera
2018-08-01, 19:19
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Jo det gör de väl, bolånet går ju till borätten eller huset, finns ju en pant, finns ju en anledning att bil-lån finns och att det är dyrare då en bil är en sämre säkerhet. Men att investera i nytt kök å låna till det går ju eftersom det förhoppningsvis ökar bostadens värde så då är det ju logiskt att få låna till det.

Nix.

Inte med dagens regler.

Du får låna till 85% av värdet. Inget i det säger vad pengarna ska gå till.

Anledningen till den lägre räntan är säkerheten på lånet, inte vad de ska användas till.
Citera
2018-08-01, 21:46
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Nix.

Inte med dagens regler.

Du får låna till 85% av värdet. Inget i det säger vad pengarna ska gå till.

Anledningen till den lägre räntan är säkerheten på lånet, inte vad de ska användas till.

Du menar att banken gamblar och skickar pengarna till låntagaren i förhoppningen om att vederbörande sedan skickar pengarna vidare till säljaren (av bostadsrätten eller villan) ? Låter som en riktig pirat-bank.

De allra flesta ber om kontot till säljaren och sätter in pengarna där direkt.

Du är medveten om att banken utgår ifrån att du är en terrorist och knarkhandlare om du vill sätta in mer än 10 000 kr på ditt konto, men samtidigt tror du att de skulle betro dig med x antal miljoner? xD
Citera
2018-08-01, 22:06
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Du menar att banken gamblar och skickar pengarna till låntagaren i förhoppningen om att vederbörande sedan skickar pengarna vidare till säljaren (av bostadsrätten eller villan) ? Låter som en riktig pirat-bank.

De allra flesta ber om kontot till säljaren och sätter in pengarna där direkt.

Du är medveten om att banken utgår ifrån att du är en terrorist och knarkhandlare om du vill sätta in mer än 10 000 kr på ditt konto, men samtidigt tror du att de skulle betro dig med x antal miljoner? xD

Är du trög på riktigt?

Vi pratar utökning av lån, då köps ingen bostad.
Citera
2018-08-02, 06:59
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Är du trög på riktigt?

Vi pratar utökning av lån, då köps ingen bostad.

Utgår ifrån att man diskuterar topic i tråden, inte OT.

(FB) Killar här med "konservativ" syn på förhållanden - vad är målet? (/mod)

Där har du definitionen av trög
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in