• 1
  • 2
2018-07-25, 09:23
Medlem
Jag tänkte uppdatera min MacBook Pro till den senaste versionen av MacOS men stöter på problem.

Mitt tangentbord är trasigt så en shift-tangent är intryckt hela tiden vilken innebär att jag alltid måste hålla in alt-knappen vid start av datorn.

Nu när jag försöker uppdatera får jag upp en ruta där det står att macOS inte kunde installeras på din dator och att jag ska avbryta installationen.

Ingenting fungerar dock. Väljer jag att avsluta macOS-installerare och håller in alt samtidigt så kommer jag tillbaka till samma ruta. Håller jag inte in knappen startar datorn i safe-mode.

Hur kan jag lösa det här?

Otroligt tacksam för svar.
Citera
2018-07-25, 10:17
Medlem
BigFatCones avatar
Har du testat att ha ett externt tangentbord inkopplat när du bootar?
Citera
2018-07-25, 10:39
Medlem
Externt tangentbord är ju bra o testa som BigFatCone säger , men om det inbyggda tangentbordet är trasigt på det sättet att shift är intryckt hela tiden så kommer den ju störa även med externt tgb. Att man ansluter extern stänger ju inte av det inbyggda.

Varför inte först försöka reparera felet istället för att hitta workarounds bara..?
Citera
2018-07-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warpius
Externt tangentbord är ju bra o testa som BigFatCone säger , men om det inbyggda tangentbordet är trasigt på det sättet att shift är intryckt hela tiden så kommer den ju störa även med externt tgb. Att man ansluter extern stänger ju inte av det inbyggda.

Varför inte först försöka reparera felet istället för att hitta workarounds bara..?

Har tagit bort båda shift-tangenterna och hittar ingenting som ser fel ut och som kan lagas. Att lämna in den kostar ju en jäkla massa pengar och det var det jag försökte undvika. Är det sista utvägen får man väl göra det ändå.
Citera
2018-07-25, 10:51
Medlem
BullensPilsners avatar
Prova med att köra din Macbook i stängt läge med inkopplat extern tgb, mus och skärm.

https://support.apple.com/en-us/HT201834
Citera
2018-07-25, 10:51
Medlem
Ok..ditt problem kanske är annorlunda , typ mekaniskt fel. Men ändå..jag har råkat ut för nåt liknande emellanåt på både mac o win datorer när jag märker att den beter sig som om win/opt/shif tgt är intryckt konstant. Genom lite trixande har jag kommit fram till att om jag frenetiskt slumpässigt trycker ner/upp på tangenterna bredvid , framför allt kombinationera med just dessa win/opt/alt/ctrl/shift så har den efter några sekunder släppt det konstiga beteendet..det går aldrig med säkerhet säga vilken som var intryckt men det har släppt ändå..pröva..
Citera
2018-07-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Prova med att köra din Macbook i stängt läge med inkopplat extern tgb, mus och skärm.

https://support.apple.com/en-us/HT201834

Citat:
Ursprungligen postat av warpius
Ok..ditt problem kanske är annorlunda , typ mekaniskt fel. Men ändå..jag har råkat ut för nåt liknande emellanåt på både mac o win datorer när jag märker att den beter sig som om win/opt/shif tgt är intryckt konstant. Genom lite trixande har jag kommit fram till att om jag frenetiskt slumpässigt trycker ner/upp på tangenterna bredvid , framför allt kombinationera med just dessa win/opt/alt/ctrl/shift så har den efter några sekunder släppt det konstiga beteendet..det går aldrig med säkerhet säga vilken som var intryckt men det har släppt ändå..pröva..

Jag får försöka göra som bullenspilsner säger och hoppas det funkar.

Testade warpius idé men det funkade tyvärr inte.
Citera
2018-07-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoggaW
Jag får försöka göra som bullenspilsner säger och hoppas det funkar.

Testade warpius idé men det funkade tyvärr inte.

Uppdatering: har testa att koppla in extern bildskärm, tangentbord och mus nu och det fungerar fortfarande inte.

Då känns det ju nästan som att det är något mekaniskt fel...?
Citera
2018-07-25, 17:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Jag tänkte uppdatera min MacBook Pro till den senaste versionen av MacOS men stöter på problem.

Mitt tangentbord är trasigt så en shift-tangent är intryckt hela tiden vilken innebär att jag alltid måste hålla in alt-knappen vid start av datorn.

Nu när jag försöker uppdatera får jag upp en ruta där det står att macOS inte kunde installeras på din dator och att jag ska avbryta installationen.

Ingenting fungerar dock. Väljer jag att avsluta macOS-installerare och håller in alt samtidigt så kommer jag tillbaka till samma ruta. Håller jag inte in knappen startar datorn i safe-mode.

Hur kan jag lösa det här?

Otroligt tacksam för svar.

Hur gammal är din dator? Kan den köra High Sierra?
Citera
2018-07-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Hur gammal är din dator? Kan den köra High Sierra?

Ja, det kan den absolut. Hade ju det innan och skulle bara köra senaste uppdateringen 10.13.5 eller vad det var...
Citera
2018-07-25, 18:38
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ja, det kan den absolut. Hade ju det innan och skulle bara köra senaste uppdateringen 10.13.5 eller vad det var...

Ok. Testat att ladda ner uppdateringen istället för att köra via App Store?

https://support.apple.com/kb/DL1969?locale=sv_SE
Citera
2018-07-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ok. Testat att ladda ner uppdateringen istället för att köra via App Store?

https://support.apple.com/kb/DL1969?locale=sv_SE

Just nu är problemet att jag inte ens kommer från rutan där det står att installationen inte gick att slutföra.

Startar jag om och håller alt-tangenten intryckt kommer samma ruta upp igen.
Håller jag inte in den startar datorn i safe mode...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in