2018-07-23, 18:27
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Hur många takter får man låna i ett musikstycke?

Jag brukar lägga upp videos på YouTube. Ibland använder jag kända låtar till mina videos. Dock inte mer än fyra takter. Vad gäller? Hur många takter i en låt får man lov att använda? Förr om tiden så sade man att 4 takter får man använda men inte mer.

Nå vad gäller egentligen?
Citera
2018-07-23, 18:29
Medlem
Jag är inte 100 men tror inte att man får använda något alls så länge låten inte befinner sig i public domain eller man har gjort sådana egna ändringar att verkshöjden är tillräcklig och funkar med den amerikanska lagen om fair use.
Citera
2018-07-23, 18:48
Medlem
Skulle vara jävligt trubbigt att använda "takter". Hur många takter en låt har är inte riktigt en inneboende egenskap i själva låten, utan handlar om hur man väljer att notera den.
Citera
2018-07-23, 18:57
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Skulle vara jävligt trubbigt att använda "takter". Hur många takter en låt har är inte riktigt en inneboende egenskap i själva låten, utan handlar om hur man väljer att notera den.

Alla låtar har takt. Jag är själv trummis. Även klassisk musik räknas i takter.
Citera
2018-07-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Alla låtar har takt. Jag är själv trummis. Även klassisk musik räknas i takter.
Jag kan notera vilken låt som helst i vilken takt som helst på ett sådant sätt att den låter exakt likadant om man spelar den rätt efter noterna.

Jag kan även ta en låt som går i 4/4 och ändra alla noter till sitt halva värde, så att helnot blir halvnot, halvnot blir fjärdedel osv. Sen halverar jag tempot på låten och vips så har den hälften så många takter men låter precis likadant.
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-07-23 kl. 19:07.
Citera
2018-07-23, 19:36
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Jag kan notera vilken låt som helst i vilken takt som helst på ett sådant sätt att den låter exakt likadant om man spelar den rätt efter noterna.

Jag kan även ta en låt som går i 4/4 och ändra alla noter till sitt halva värde, så att helnot blir halvnot, halvnot blir fjärdedel osv. Sen halverar jag tempot på låten och vips så har den hälften så många takter men låter precis likadant.

En fjärdedelstakt räknas som en takt.
Citera
2018-07-23, 19:44
Medlem
Citat:
Nu pratar du i nattmössan.
Citera
2018-07-23, 19:56
Bannlyst
Citat:
Hah vilken solid trummis du verkar va förövrigt räknar de sekunder. Om du inte tjänar pengar på videon kan du ibland använda låten hur som helst. Andra låter dig inte använda låten alls.

Mvh
Citera
2018-07-23, 20:00
Medlem
Citat:
Här har du två notationer av samma riff. De låter EXAKT likadant.
https://ibb.co/nNd2My

Hur många takter har riffet?
Citera
2018-07-23, 20:17
Medlem
Citat:
Hej.

Jag brukar lägga upp videos på YouTube. Ibland använder jag kända låtar till mina videos. Dock inte mer än fyra takter. Vad gäller? Hur många takter i en låt får man lov att använda? Förr om tiden så sade man att 4 takter får man använda men inte mer.

Nå vad gäller egentligen?

Som det ser ut nu så frågar du i fel forum och fel nation. Google har sin juridiska bas i USA så våra juridiska experter på detta forum kan inte hjälpa dig. Sedan är Youtube rätt lynnig nu när Google tog över och förfinade deras automatiska system för upphovsrätt. Ingenting är säkeert nu för tiden och Youtube är dessutom fokuserad på tittarrepsons och rapportering.

Antingen fastnar dina videos i den automatiska gallringen, det även utan någon upphovsrätt inblandad. Eller så är det tittare som rapporterar din video.
Citera
2018-07-23, 20:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hej.

Utan tillstånd från rättighetsinnehavaren: 0 st.

Citat:
Jag brukar lägga upp videos på YouTube. Ibland använder jag kända låtar till mina videos. Dock inte mer än fyra takter.

DÅ får du nog ta och plocka ned de videosarna igen tills du fått rättighetsinnehavarens tillstånd.
Det är JÄÄÄÄÄVLIGT dyrt att åka dit för copyrightbrott eftersom skadeståndskraven brukar räknas utifrån antalet sekunder som stulits SAMT hur många exponeringar dessa sekunder haft.

Citat:
Vad gäller? Hur många takter i en låt får man lov att använda? Förr om tiden så sade man att 4 takter får man använda men inte mer.

Nja, det man sade förr var att man "fick" sampla ungefär 4 sekunder av ett verk.
Det var inte tillåtet då heller, men det var ingen som åkte dit för det.

https://www.stim.se/sv/hitta-svar/alla-vanliga-fragor/far-man-lana-nagra-sekunder-eller-nagra-takter-fran-en-lat-utan
Citat:
Får man låna några sekunder eller några takter från en låt utan tillstånd?

Nej, det är inte tillåtet. Man får inte låna någonting ur ett skyddat verk utan tillstånd från den som har rättigheterna till låten. Det är inte heller tillåtet att sampla exempelvis ett trumljud utan tillstånd från den som äger inspelningen.
Citera
2018-07-24, 02:33
Medlem
Naturligtvis får man inte sno andra musikers alster. I vissa fall kan man dock fullständigt skita i etik, så som Coldplays fullständiga plagiat av Kraftwerks 'Computer Love. Visst fick Coldplay sitta i rättegång, och visst fick dom betala för stölden, men det var det värt då dom tjänade mycket mer på denna stöld än vad dom var tvugna att betala i rättegångskostnader och vad som krävdes för att hålla drabbade nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in