• 1
  • 2
2018-07-23, 23:32
Medlem
Isnatts avatar
Älskar fan purjo! Kommer ihåg när jag var liten då tyckte jag att alla vuxna som kom ut från mataffären hade en purjo som stack upp år matkassen

Köper hem den rätt sällan då jag inte äter så mycket mat hemma så gör inte av med en hel. Dom är ju ofta rätt stora. Ett tips är att om ni inte ska ha hela på en gång så börja med den gröna delen och skär bitar därifrån först. Har ni använt det gröna så håller den vita halvan ofta ett par veckor i kylen.
Skär ni däremot bort rotbiten så blir den snart slak och dålig.
Och noggrann sköljning! Vissa årstider ligger det massa jord och löv däremellan och jordbakterier kan vara väldigt farliga.
Citera
2018-07-24, 04:54
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacos
Men idiot. TS menar väl antagligen att han tycker dom ska packas i påse från första början, så inte massa folk kan känna och klämma på dom osv. Föll poletten ner nu?

Vad jag menade, och som varje normalbegåvad människa givetvis förstår, är varför detta ska gälla just purjolök och inte all annan frukt och grönsaker som säljs i lösvikt.
Citera
2018-07-24, 17:15
Medlem
Mackan52s avatar
Nä det är det tamejfan inte och det är alldeles för mycket mat redan som säljs inbakat i plast, vilket jävla slöseri!

Grönsaker ska läggas upp fint så det får "andas" i luften. Det ska inte se ut som om det kom från nån fabrik! Att man ska tvätta grönsakerna är väl sådant man lärt sig sen hemkunskapen?
Citera
2018-07-24, 20:24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nä det är det tamejfan inte och det är alldeles för mycket mat redan som säljs inbakat i plast, vilket jävla slöseri!

Grönsaker ska läggas upp fint så det får "andas" i luften. Det ska inte se ut som om det kom från nån fabrik! Att man ska tvätta grönsakerna är väl sådant man lärt sig sen hemkunskapen?

Hear, hear!

Det finns folk som lägger EN lök i en av de där påsarna man kan ta vid grönsakerna, vad i helvete är det för sjukt beteende? Jag använder förvisso påsarna, men då endast om jag ska köpa exv. flera tomater. Vad är det för vits med att lägga EN pryl i en påse? Det är synd om människorna.
Citera
2018-07-26, 21:34
Medlem
varför ska lök säljas inplastad?

helt obegripligt
Citera
2018-07-26, 21:45
Medlem
2560ps avatar
En annan vinkel på det här är potatis. Där kan vi snacka jordbakterier (på de otvättade, som normalbegåvade köper). Ska man ha potatisen styckplastad? Jag blir orolig för mänskligheten när jag läser såna här trådar.
Citera
2018-07-27, 16:17
Medlem
japanskbruds avatar
jag brukar ta 2 plastpåsar till purjolöken .. vill inte dom ska vidröras av transportbandet eller kassörskans nersaggade menshänder .
Citera
2018-07-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
jag brukar ta 2 plastpåsar till purjolöken .. vill inte dom ska vidröras av transportbandet eller kassörskans nersaggade menshänder .
Det brukar jag också göra!!!

Däremot brukar jag känna att det är lite pinsamt, så ibland händer det att jag undviker att köpa det. Men när det väl händer, så kör jag på två påsar.

Väldigt kul att någon gör detsamma!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in