Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-22, 00:33
  #1
Medlem
Jamiltons avatar
Hej Flashback!

Är så att jag jobbat inom ett serviceyrke i snart tre år, jag är fullärd för det arbete jag utför.

Gick in som lärling på runt 17000 innan skatt, fick dock upp lönen till strax över 20000 innan skatt förra året.


Känner att jag bara blir äldre och att jag fastnat lite i situationen, bostad är nästan helt uteslutet om jag skall köpa en. Då blir de att spara i massa år för insatsen.

Känner mig sjukt utnyttjad, allt jag får till svars när jag begärt mer lön är att du har "massa kvar att lära dig" men grejjen är att jag inte FÅR lära mig den andra delen av jobbet. Jag är fast där jag är utan någon som helst tillgång till att lära mig andra delen av yrket. Mer än så kan jag tyvärr inte yttra då det finns risk att outa mig själv.

Personerna som jobbar här snittar runt 27000 i månaden, något som känns väldigt svårt att nå då jag gick in med låg lön från början.

Jag trivs hyfsat på jobbet, jag vill helst jobba kvar. Dock blir det aldrig speciellt mycket pengar över, jag vill komma någonstans i livet. Cheferna kan i princip säga att jag har 3 år till i yrket som lärlig, det är tyvärr helt upp till dom, även om jag känner mig klar.

Har ni några bra förslag på vad jag ska göra? är det rätt det dom gör? är jag utnyttjad?

Mvh
Citera
2018-07-22, 00:52
  #2
Medlem
Heltutanklasss avatar
Byt jobb du är väl ingen sosse????
Citera
2018-07-22, 01:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamilton
Hej Flashback!

Är så att jag jobbat inom ett serviceyrke i snart tre år, jag är fullärd för det arbete jag utför.

Gick in som lärling på runt 17000 innan skatt, fick dock upp lönen till strax över 20000 innan skatt förra året.


Känner att jag bara blir äldre och att jag fastnat lite i situationen, bostad är nästan helt uteslutet om jag skall köpa en. Då blir de att spara i massa år för insatsen.

Känner mig sjukt utnyttjad, allt jag får till svars när jag begärt mer lön är att du har "massa kvar att lära dig" men grejjen är att jag inte FÅR lära mig den andra delen av jobbet. Jag är fast där jag är utan någon som helst tillgång till att lära mig andra delen av yrket. Mer än så kan jag tyvärr inte yttra då det finns risk att outa mig själv.

Personerna som jobbar här snittar runt 27000 i månaden, något som känns väldigt svårt att nå då jag gick in med låg lön från början.

Jag trivs hyfsat på jobbet, jag vill helst jobba kvar. Dock blir det aldrig speciellt mycket pengar över, jag vill komma någonstans i livet. Cheferna kan i princip säga att jag har 3 år till i yrket som lärlig, det är tyvärr helt upp till dom, även om jag känner mig klar.

Har ni några bra förslag på vad jag ska göra? är det rätt det dom gör? är jag utnyttjad?

Mvh

Vilken bransch rör det sig om? Har du kollektivavtal?
Citera
2018-07-22, 01:22
  #4
Medlem
Jamiltons avatar
Haha nej jag är ingen Sosse, som jag skrev tidigare så trivs jag. Dock är lönen inge vidare..

vi har kollektivavtal, branch kan jag tyvärr ej säga.
Citera
2018-07-22, 07:10
  #5
Moderator
Diablo1118s avatar
Det kan finnas en del skillnader mellan olika kollektivavtal men generellt ska du ha.

1. En anställningsbekräftelse där det står vilka mål du ska uppfylla för att bli en färdigutbildad arbetstagare.

2. Ett normalt anställningskontrakt där det står vilka avtal du omfattas av och det ska framgå att du har en tillsvidareanställning och att din lärlingsplats övergår till fortsatt anställning när du fullgjort din mål för lärling.

3. Du ska ha en handledare som ska dokumentera din utveckling och godkänna de mål som du klarat av. Vad övriga tycker ska inte spela någon roll det är din handledare som beslutar.

Jag tycker du ska ta kontakt med facket. Bäst är det om du är medlem eller blir medlem så får du den hjälp du behöver.

Facken brukar också dock i större utsträckning hjälpa om man fortfarande är under utbildning även till
icke anslutna medlemmar och speciellt till unga människor men då kanske mer i att ge råd hur du ska göra.
Citera
2018-07-22, 12:20
  #6
Medlem
Vad är det för konstigt lärlingskontrakt där du går in på så lågt som 17 000 kr ?

Byt jobb, du blir blåst.
Citera
2018-07-22, 23:44
  #7
Medlem
Jamiltons avatar
Citat:
Diablo1118

Tack för svaren!

Jag ska höra med facket och se vad dom säger, är inte fackansluten dock. Skadar kanske dock inte att fråga!

Citat:
Heltutanklass

17000 verkade enligt vad jag läst av andra, helt ok ingångslön. Dock är det helt horribel löneutveckling
Citera
2018-07-22, 23:50
  #8
Medlem
Jamiltons avatar
Mår så jävla piss när jag lagt ner så mycket tid på att lära mig detta yrke, när jag kunde omvandlat dessa 3 år till att utbilda mig till något bättre. Visst arbetserfarenhet väger ju lite också, men trodde blint på arbetsgivaren att jag skulle tjäna bättre än mina vänner när jag var klar. Tomma ord dock, då jag tjänar sämst av de som jobbar... en fördel är väl att jag kan falla tillbaka på detta ifall annat skiter sig, men blir väl att börja söka efter andra jobb. Jobbar förövrigt heltid för dessa pengar, otroligt stressigt i perioder samt att det är ett familjeföretag. Aldrig mer!
Citera
2018-07-23, 06:42
  #9
Medlem
Har du en lärlingsstege likt byggnads? Typ 65, 70, 75, 88 och därefter 100%?
Mindre familjeföretag kan vara drömmen eller eller vara som sirap när det kommer till löner. Kolla upp större företag i din bransch.
Citera
2018-07-23, 12:43
  #10
Medlem
Jamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refhen
Har du en lärlingsstege likt byggnads? Typ 65, 70, 75, 88 och därefter 100%?
Mindre familjeföretag kan vara drömmen eller eller vara som sirap när det kommer till löner. Kolla upp större företag i din bransch.


Vi har tyvärr inget sådant i mitt yrke heller, det hela är väldigt luddigt...
Citera
2018-07-23, 13:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamilton
Vi har tyvärr inget sådant i mitt yrke heller, det hela är väldigt luddigt...
Måste vara en väldigt smal bransch du är verksam inom. Blir ju samtidigt väldigt svårt att hjälpa dig när man inte vet vad du jobbar med.
Citera
2018-07-23, 14:10
  #12
Medlem
17 tusen vilket skämt.
Du kan lätt få lite över 20 tusen i början som lärling.
Är du fullärd så är det bara att byta jobb och lägg dig en bit över 20 när ni förhandlar lönen.
Varför är du kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback