Citat:
Ursprungligen postat av
Lipstick.Larry
Skulle väl säga att istället för att investera i småsaker så kan du väl lägga ihop alla dina kontanter och köpa aktier istället. De flesta samlarsakerna man kan köpa nu kommer nästan garanterat förlora värde kort in i framtiden och sedan aldrig åka upp igen så det är ju mer riskfyllt än värdepappershandel.
Dock så är du ändå dömd att lyckas med något köp om du köper på dig krimskrams för hundringen, bara att precis som du skriver så kommer det ta upp en del fysisk plats.
Tänkte typ om det fanns butiker som säljer guld för säg 200kr/grammet, som jag sedan enkelt kan sälja tillbaka för ett liknande pris, antingen till samma butik eller till en annan.
Dvs, jag söker föremål som enkelt kan införskaffas kontant med mindre summor, som jag sedan enkelt kan bli av med och få kontanter direkt i handen. Vill inte fynda i krimskrams på någon marknad och försöka beckna det dyrare på blocket, vill investera i något som garanterat kan generera kontanter när jag behöver det, snabbt och enkelt.
Så istället för 100k i kontanter hemma, har jag något värt 100k, som enkelt kan omvandlas till 100k i kontanter. Om det ökar i värde med tiden är det såklart ett stort plus.
Jag kan inte investera i allt på en gång, därav söker jag saker som kan köpas billigt vid inköpstillfället, men som är lätta att bli av med i större volymer, som då ger större summor, helst genom att bara gå till en butik, utan att behöva sälja via annonser osv.