• 1
  • 2
2018-07-20, 22:53
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Jag förstår att du säger att man kan ta lån efter en sanering, men HUR vet ni detta? Jag har googlat hela dagen men inte kunnat hitta nån info

Dölj svar Blir det någon betalningsanmärkning vid en skuldsanering och hur länge finns den i så fall kvar?

Ja, det blir en betalningsanmärkning. Den försvinner fem år efter att skuldsaneringen beviljades. Om betalningsplanen är längre än fem år försvinner betalningsanmärkningen samma dag som sista betalningen görs.

https://www.kronofogden.se/Skuldsanering2.html

Står klart och tydligt på deras hemsida.
Citera
2018-07-20, 22:54
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Men det finns folk som blir beviljade skuldsanering utan att behöva betala någonting överhuvudtaget eller hur?

Ja, om man tjänar dåligt.
Citera
2018-07-20, 22:56
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Pratar vi svenska? Eller vad?

Om jag säger att jag vet att det går.

Så går det! Varför skulle jag annars skriva det?

De har inte gjort rätt för sig, och kommer inte kunna göra rätt för sig.

Jag sa inget alls om vad de kan eller inte kan.
Citera
2018-07-20, 23:02
Medlem
Citat:
Jag förstår att du säger att man kan ta lån efter en sanering, men HUR vet ni detta? Jag har googlat hela dagen men inte kunnat hitta nån info

När skuldsaneringen är avslutad, kommer efter viss tid även denna information att deletas. I värsta fall får du vänta tre år, men sen är allt rensat. Inget kommer finnas kvar i offentliga register såsom kmf’s att du ens haft betalningsproblem.
Citera
2018-07-20, 23:08
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
När skuldsaneringen är avslutad, kommer efter viss tid även denna information att deletas. I värsta fall får du vänta tre år, men sen är allt rensat. Inget kommer finnas kvar i offentliga register såsom kmf’s att du ens haft betalningsproblem.
Är dehär verkligen sant?
Citera
2018-07-20, 23:19
Medlem
Citat:
Är dehär verkligen sant?

Allting i fogdens register rensas med perodisitet. En skuldsanering är brukligt 5 år, så den maximala tiden en notat om skuldsanering avslutad kan leva i registret är 3 år efter notaten gjorts. Vilket är rensningsfrekvensen för alla notater för privatpersoner.

Jag vet inte om det finns specialregler för just skuldsanering. Men jag vet att en notat om avslutad kommer att deletas efter 3 år, från t.ex skuldutdraget.
Citera
2018-07-21, 01:46
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Men det finns folk som blir beviljade skuldsanering utan att behöva betala någonting överhuvudtaget eller hur?

Absolut. Om det finns goda skäl till detta. En broder har en beviljad sanering. Han har dock sjukpenning för tillfället och är inte kapabel i fogdens ögon att åta sig ett arbete under lång tid framöver.
Är man fullt fungerande både mentalt och fysiskt är det dock mycket svårt, om man då inte har kids, vilket alltid väger tungt.
Man kan dock tjäna rätt lite men att få det beviljat utan att ha en inkomst är nästintill omöjligt.
Senast redigerad av Onehandclapping 2018-07-21 kl. 01:52. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-21, 01:54
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Allting i fogdens register rensas med perodisitet. En skuldsanering är brukligt 5 år, så den maximala tiden en notat om skuldsanering avslutad kan leva i registret är 3 år efter notaten gjorts. Vilket är rensningsfrekvensen för alla notater för privatpersoner.

Jag vet inte om det finns specialregler för just skuldsanering. Men jag vet att en notat om avslutad kommer att deletas efter 3 år, från t.ex skuldutdraget.

Såsom jag förstått det rörande skuldsanering syns det inte när denna är avslutad. Kanske i interna system men inte genom en slagning i UC osv.
Citera
2018-07-21, 01:59
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Såsom jag förstått det rörande skuldsanering syns det inte när denna är avslutad. Kanske i interna system men inte genom en slagning i UC osv.
Du rätade ut många frågetecken för mig, tusen tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in