Citat:
Ursprungligen postat av
Andreashansson8
Oavsett om det är en kamera mobil laptop eller annat så tycker jag det går så jäbla långsamt att ladda.
Min lilla kickbike tar säkert 4 timmar att ladda fulöt ocj man kommer typ 7 km haha.
Hut fan ska man kunna ladda dom fortare? Typ 5-10min hade ju vart guld
En batteriladdare är bara en mackapär som ger en något högre spänning än batteriets spänning när det är fulladdat, och sen krämar man i ampere med en avvägning på storheten med respekt till tid och vad batteriet klarar av.
Så har du ett 1 V batteri så laddar du det med 1,1 V, där laddaren slår ifrån när potentialskillnaden blir 0,1 V så man inte överladdar batteriet.
Man kan egentligen ladda med samma spänning som batteriet, men då tar det evigheter för batteriet att ladda det sista när potentialskillnaden blir mindre och mindre.
Sen beror alltså hastigheten på laddningen på hur många A man krämar in i batteriet.
Har du ett batteri som laddar på 7 timmar och laddar det så extremt mycket mer qtt det i teorin skulle laddas upp på 10 minuter så kommer det i praktiken att gå sönder. Börja brinna, explodera eller något. Batterier tål inte att laddas upp hur snabbt som helst, och alla typer av batterier är olika.
Om det är LiPo du ska leka med så glöm det då det är farligt. Samt att batteriets kapacitet blir sämre ju oftare och snabbare du laddar det.
Så bygg om din laddare, vilket du inte kan eftersom du frågar detta, eller köp en som ger lite högre ström, men med samma spänning.