2018-07-19, 17:54
Medlem
Hej, blivit precis åtalad för hot och ofredande
mot en person på nätet. Det handlar bl.a om hora, bög,och "du ska dö" osv. De fick tag på mig via IP. Nekade sönder allting, men de är ändå så säkra på att det är jag, trotts att jag använde ett falskt konto.

De gjorde en teknisk undersökning av mobil och dator
I åtalet som jag fickav tingsrätten står det inte så mycket information, de dom sa på förhöret stog till ex inte i åtalet jag fick hem.
Fråga
°Finns det bevis som åklagare inte berätta r på förhör men de kanske tar bara upp i rätten?

• Vad riskerar jag för straff?

• Kan de bevisa att det var jag som använt kontot vid den tidpunkten och räcker ip för en fällande dom?
Citera
2018-07-19, 18:00
Medlem
Är inte helt säker, men är det inte så att du som misstänkt och din försvarsadvokat ska få allt utredningsmaterial innan det tas up i rätten?

Lillebrorsan var målsägande i ett ärende för ett tag sen, där sköt dom upp rättegången pga att den misstänkte och hans advokat inte fått allt material. Det är pga det som jag är inne på den linjen.
Citera
2018-07-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddarn2180
Är inte helt säker, men är det inte så att du som misstänkt och din försvarsadvokat ska få allt utredningsmaterial innan det tas up i rätten?

Lillebrorsan var målsägande i ett ärende för ett tag sen, där sköt dom upp rättegången pga att den misstänkte och hans advokat inte fått allt material. Det är pga det som jag är inne på den linjen.

Hm. blev de inte en annan rättegång eller blev han frikänd för det?

på pappret för mig står det ex 20 minuters förhör med teknikern (som kollade dator) men det står inte vad som sades under deras förhör..
Senast redigerad av PeppaKaKa 2018-07-19 kl. 18:10.
Citera
2018-07-19, 18:14
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Hm. blev de inte en annan rättegpng eller blev han frikänd för det?
Skulle vilja ha svar på den frågan,dvs det stpr 20 minuters förhör med teknikern (som kollade dator) men detstår inte vad som sades under deras förhör..
Ren allmän allmänbildning säger mig att allt som kan anföras som bevis i en rättegång skall utlämnas till den tilltalade.
Om så ej sker kan man begära att rättegången skjuts upp tills genomgång av alla bevis kunnat studeras.

Du kan också begära ut det material som finns angående teknikerns förhör och de slutsatser som gjorts INNAN rättegången.
De kan ju tom tala till din fördel.
Men...eh...gör inte om det.
Citera
2018-07-19, 18:14
Medlem
Dom sköt som sagt upp rättegången och tog den vid senare tillfälle, självklart blir man inte frikänd pga att man inte fått allt material.

Vet inte om just förhörsprotokoll kanske är sånt man måste begära ut, detta är enbart gissningar från min sida ska tilläggas.
Citera
2018-07-19, 18:38
Medlem
dricksprits avatar
Är det stämningsansökan du fått hem från tingsrätten så är det samtliga bevis åklagaren valt att åberopa i åtalet. Det kan tillkomma bevis, men ser det som nästintill omöjligt i ett fall som detta då det är rätt otroligt att det skulle dyka upp bevis i sista sekund. Så du och din advokat har detta att förhålla er till.

Ingen rolig grej att bli åtalad för i dessa tider, du åker nog så det dammar bara för att det ligger i tiden. Hovrätt brukar vars lite mindre påverkade av tidens nycker men är inte helt fri från det.
Citera
2018-07-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dricksprit
Är det stämningsansökan du fått hem från tingsrätten så är det samtliga bevis åklagaren valt att åberopa i åtalet. Det kan tillkomma bevis, men ser det som nästintill omöjligt i ett fall som detta då det är rätt otroligt att det skulle dyka upp bevis i sista sekund. Så du och din advokat har detta att förhålla er till.

Ingen rolig grej att bli åtalad för i dessa tider, du åker nog så det dammar bara för att det ligger i tiden. Hovrätt brukar vars lite mindre påverkade av tidens nycker men är inte helt fri från det.

precis, stämningsansökan heter det. Men varför står inte vad som sades i förhör med teknikarna? det står bara kort om vad som hittades i enheterna. men eftersom det var cca30 minuter måste det vart mer? det står bara kortfattat
Citera
2018-07-19, 19:05
Medlem
dricksprits avatar
Detta betyder helt enkelt att åklagaren väljer att inte ta med det i åtalet. Det ligger i den sk. slasken. Den har du och din försvarare full tillgång till.
Citera
2018-07-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dricksprit
Detta betyder helt enkelt att åklagaren väljer att inte ta med det i åtalet. Det ligger i den sk. slasken. Den har du och din försvarare full tillgång till.

Med andra ord, allt som kommer upp i huvudförhandlingen finns tillgänglig hos min försvarare?
Citera
2018-07-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Med andra ord, allt som kommer upp i huvudförhandlingen finns tillgänglig hos min försvarare?

Så verkar vara fallet ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in