Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-07-18, 23:19
Medlem
Hej!

Hur fan får jag upp detta fönster? Går det att få upp utan att få hem en nyckel som passar låset? Börjar bli galen, har varit 30 grader inomhus hela dagen. Kan inte sova och behöver skapa korsdrag.

https://imgur.com/a/DzKcDTm
Citera
2018-07-18, 23:22
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kb89
Hej!

Hur fan får jag upp detta fönster? Går det att få upp utan att få hem en nyckel som passar låset? Börjar bli galen, har varit 30 grader inomhus hela dagen. Kan inte sova och behöver skapa korsdrag.

Skruvmejsel eller handtaget på bestick brukar gå bra!
Citera
2018-07-18, 23:22
Bannlyst
Är det inte ett sådant speciellt handtag man sätter i låset för att öppna? Borde gå att köpa från tillverkaren.
Citera
2018-07-18, 23:25
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Hej!

Du har ett enda fönster i din bostad? Jomenvisst.
Citera
2018-07-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Skruvmejsel eller handtaget på bestick brukar gå bra!

Ska försöka! Hur menar du med skruvmejsel? Handtag på bestick förstår jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Är det inte ett sådant speciellt handtag man sätter i låset för att öppna? Borde gå att köpa från tillverkaren.

Ja, men det orkar jag inte vänta på. Är ett fönster som tillhör ett allmänt utrymme i huset. Tror dessa är låsta för att det inte ska betalas så mycket för uppvärmning under vinterhalvåret. Blir galet varmt inne i min etta då jag endast har fönster som vetter mot en riktning. Behövs tryckskillnad för att skapa korsdrag.

Ja, ni ser. Jag börjar tappa det.
Citera
2018-07-18, 23:28
Medlem
Har du fler fönster med samma konstruktion?
Skruva loss det vredet och flytta det till det fönster som du vill öppna.

Lite svårt att se på bilden, men det kan vara samma fyrkantsstorlek som det är på ett dörrhandtag. Lossa i så fall ett dörrhandtag på en innerdörr.
Citera
2018-07-18, 23:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Går att öppna med lite utav varje.

Fyrkanttapp har du antagligen, som någon nämnt, i någon innerdörr.
Annars något brett verktyg som du sätter på diagonalen i hålet.
Citera
2018-07-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Du har ett enda fönster i din bostad? Jomenvisst.

Hej, nej jag har flera men alla vetter mot samma sida av byggnaden. För att skapa ett korsdrag behövs det tryckskillnad.
Citera
2018-07-18, 23:47
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Hej, nej jag har flera men alla vetter mot samma sida av byggnaden. För att skapa ett korsdrag behövs det tryckskillnad.

Då tar du ett handtag från ett annat fönster och öppnar. Skulle dessa andra fönster vara av annan sort kan du använde en tång som du för in i hålet med tängerna stängda. Du öppnar sedan tången så att tängerna pressas utåt och vrider om så att fönstret öppnas. Är dagens ungdomar helt handlingsförlamade?
Citera
2018-07-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Har du fler fönster med samma konstruktion?
Skruva loss det vredet och flytta det till det fönster som du vill öppna.

Lite svårt att se på bilden, men det kan vara samma fyrkantsstorlek som det är på ett dörrhandtag. Lossa i så fall ett dörrhandtag på en innerdörr.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Då tar du ett handtag från ett annat fönster och öppnar. Skulle dessa andra fönster vara av annan sort kan du använde en tång som du för in i hålet med tängerna stängda. Du öppnar sedan tången så att tängerna pressas utåt och vrider om så att fönstret öppnas. Är dagens ungdomar helt handlingsförlamade?

Tack för alla era fantastiska svar! Fungerade alldeles utmärkt, öppnade med hjälp av ett handtag från mina fönster.

Med vänlig hälsning,
kb89
Citera
2018-07-18, 23:50
Medlem
Köp ett Fix handtag 51 så kan du öppna det utan problem. Kostar runt 150 kr.
Citera
2018-07-19, 14:23
Medlem
Citat:
Hej!

Det är ett standardhandtag, finns på otroligt många offentliga platser.

Går att öppna med mycket olika verktyg
Igentligen vad dom helst som knte snurrar i hålet. Kan vara tröga dock så tryck in fönstret när du försöker öppna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in