2018-07-18, 19:56
Medlem
Fick en summa på 10500 Skr överförda via paypal från Danmark till mig.
Jag fick betatla en avgift på 360:- och han som förde över pengarna betalade enligt honom 400:- Svenska eller Danska vet jag inte. Alltså en total avgift på 760:- för att föra över 10500:- Svenska kronor från Danmark till Sverige...
Jag läste igenom avtalet innan överföringen och kom fram till att det fanns en avgift (ej hur stor) vid valutaomvandling men ingen vid mottagning av valuta.
Vad har jag betalat 360:- för? Känner mig rånad!

Hur ska man gå till väga i framtiden för att föra över pengar mellan länder utan att bli rånad?
Citera
2018-07-18, 20:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViiRomme
Hur ska man gå till väga i framtiden för att föra över pengar mellan länder utan att bli rånad?

https://transferwise.com/ är nog snabbast, annat alternativ https://www.revolut.com/se/
Citera
2018-07-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
PayPal är kommunister. Vad hade du väntat dig?

Tror du har blandat ihop kommunister och kapitalister.
Kapitalistens grunder erbjuder individer/företagare (Paypal) att göra vad dom vill med avgifter, löner osv... Fri företagsamhet kallas det med ett finare begrepp...
Grundläggande teorin i kommunism är att beskatta folket och dela vinsten av ett lands resurser lika.

Inget land har någonsin lyckats att utöva någon form rättvist, åtminstone inte till fullo...

Tack för inputen hursomhelst, kärlek till folket.
Citera
2018-07-18, 20:23
Medlem
Citat:
Tror du har blandat ihop kommunister och kapitalister.
Kapitalistens grunder erbjuder individer/företagare (Paypal) att göra vad dom vill med avgifter, löner osv... Fri företagsamhet kallas det med ett finare begrepp...
Grundläggande teorin i kommunism är att beskatta folket och dela vinsten av ett lands resurser lika.

Inget land har någonsin lyckats att utöva någon form rättvist, åtminstone inte till fullo...

Tack för inputen hursomhelst, kärlek till folket.

Har inte blandat alls. PayPal är kommunister.
Citera
2018-07-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
https://transferwise.com/ är nog snabbast, annat alternativ https://www.revolut.com/se/

Tack, ska kika på dom.
paypal har gjort sitt för min del. Men tyvärr är man beroende av dom om man ska handla på ebay...
Citera
2018-07-18, 20:29
Medlem
Citat:
Fick en summa på 10500 Skr överförda via paypal från Danmark till mig.
Jag fick betatla en avgift på 360:- och han som förde över pengarna betalade enligt honom 400:- Svenska eller Danska vet jag inte. Alltså en total avgift på 760:- för att föra över 10500:- Svenska kronor från Danmark till Sverige...
Jag läste igenom avtalet innan överföringen och kom fram till att det fanns en avgift (ej hur stor) vid valutaomvandling men ingen vid mottagning av valuta.
Vad har jag betalat 360:- för? Känner mig rånad!

Det beror på vilken typ av överföring/betalning det gäller och innan man genomför den så framgår alla avgifter när man granskar sin betalning (ex om man vill använda PayPals valutakurs (oftast sämre då de ej handlar med valutor) eller ex. kortutgivaren) sen får man VÄLJA hur man vill göra eller helt enkelt skita i det och välja en annan tjänst.

Edit,
Det finns tabeller i avtalet och beräknare finns även innan man genomför betalningen.
Senast redigerad av deliciousdelux 2018-07-18 kl. 20:34.
Citera
2018-07-18, 20:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tack, ska kika på dom.
paypal har gjort sitt för min del. Men tyvärr är man beroende av dom om man ska handla på ebay...

Jepp, jag har kopplat mitt revolutkort till paypal också, nu var det ett tag sedan jag handlade men har inte sett några försök att ta de där närmare 7% som paypal brukar försöka lura till sig på ett bra tag.

Man måste vara om sig och kring sig, paypal hittar på nya hyss med jämna mellanrum..
Citera
2018-07-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Har inte blandat alls. PayPal är kommunister.

Haha, okey, vi säger väl så då...
Skål på Ölets dag hursomhelst
Citera
2018-07-18, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Det beror på vilken typ av överföring/betalning det gäller och innan man genomför den så framgår alla avgifter när man granskar sin betalning (ex om man vill använda PayPals valutakurs (oftast sämre då de ej handlar med valutor) eller ex. kortutgivaren) sen får man VÄLJA hur man vill göra eller helt enkelt skita i det och välja en annan tjänst.

Edit,
Det finns tabeller i avtalet och beräknare finns även innan man genomför betalningen.

Som mottagare hade jag inget att säga till om, kunde inte avbryta överföringen på något sätt.
Fick bara pengarna minus avgiften...
Beloppet jag skulle få var 10500:- nu blev det 360:- mindre pga Paypals avgifter.
Om jag på något vis kunnat avbryta överföringen så hade jag gjort det.
Citera
2018-07-18, 20:49
Medlem
Jummarns avatar
Var avgifterna innan eller efter du förde över pengarna på kortet?
Citera
2018-07-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jummarn
Var avgifterna innan eller efter du förde över pengarna på kortet?

Pengarna sitter på paypalkontot, det var när dom hamnade där som avgiften dragits.
Bävar för vad det kommer att kosta för att föra över pengarna till min bank...
Citera
2018-07-18, 20:53
Medlem
Citat:
Som mottagare hade jag inget att säga till om, kunde inte avbryta överföringen på något sätt.
Fick bara pengarna minus avgiften...
Beloppet jag skulle få var 10500:- nu blev det 360:- mindre pga Paypals avgifter.
Om jag på något vis kunnat avbryta överföringen så hade jag gjort det.

Men då är det ju de 3,4% som ALLA säljare betalar i avgift.

Hade det varit en personlig överföring hade det varit NOLL avgifter men då saknar man säljar/köpar-skydd och kan lika gärna göra en banköverföring.

Vad tror du PayPal tjänar pengar på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in