2018-07-18, 12:45
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag förstod knappt vad han sa, går inte att lyssna på inslaget. Det finns en annan nyhetsuppläsare på SVT som också bryter på svenska. Det måste väl ändå vara ett krav att man ska kunna tala flytande svenska om man ska läsa upp nyheter i tv.
Citera
2018-07-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag förstod knappt vad han sa, går inte att lyssna på inslaget. Det finns en annan nyhetsuppläsare på SVT som också bryter på svenska. Det måste väl ändå vara ett krav att man ska kunna tala flytande svenska om man ska läsa upp nyheter i tv.

Haha, nej kravet verkar vara att du ska tala obegriplig svenska.
Citera
2018-07-18, 12:57
Medlem
Det är inte svårt att förstå vad han säger. Om så skulle varit fallet skulle han inte satts att läsa nyheter på tv. Det säger sig självt.
Citera
2018-07-18, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis

Det är Abdul Hibombo. Kopierat från inlägg nr 137.

https://www.svt.se/kultur/han-tvinga...r-som-designer

Jag kommer ihåg en svensk som stod för rapporteringen av vädret på radio. Han var också handikappad skulle jag kalla det för att vara. Han hade så mycket saliv i munnen att det inte lät klokt när han pratade.

Bättre krav på nyhetsuppläsare måste ställas för annars blir det såhär när det politiskt korrekta går för långt. Till det politiskt korrekta hör att ingen ska diskrimineras. Utdraget kan människor med Downs Syndrom bli nyhetsuppläsare. Varför inte? om man nu ska vara politiskt korrekt. För läsa och prata, det kan de göra.
Citera
2018-07-18, 13:12
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det är inte svårt att förstå vad han säger. Om så skulle varit fallet skulle han inte satts att läsa nyheter på tv. Det säger sig självt.
Absolut detta visar att snabbspår faktiskt fungerar.
Citat:
Nästan varannan nyanländ som påbörjat snabbspår har jobb

Tanken med snabbspår är att nyanlända med rätt kunskaper snabbt ska få jobb i branscher där det saknas folk

Arbetsmarknadsministern tycker att snabbspåren gett resultat.

– Jag tycker de fungerar och jag är väldigt glad att de finns... Det finns mer att utveckla men ja, de fungerar

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...bspar-har-jobb
Citera
2018-07-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Abdul Hibombo.

Bättre krav på nyhetsuppläsare måste ställas för annars blir det såhär när det politiskt korrekta går för långt.

Ytterligare ett av SVTs exempel på utmärkt svenska?

Hibombo braatar sbenska: https://www.svt.se/kultur/han-tvinga...r-som-designer
Citera
2018-07-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qamishli
Suss är nog också inkvoterad då hon inte kan tala rent.

Suss är vindögd och sned i käften också det måste var en fosterskada eller något liknade. Men då måste man ju bevisa att man är minst lika bra som de som inte är det. Finns väl jobb bakom disken för den sortens folk.
Citera
2018-07-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ok, försöker en annan vinkel. Våra nyheter domineras av pågående krig och oroligheter i syrien, Somalia, Afghanistan med därpå följande flyktingströmmar. Om en flykting är journalist och kan mycket god svenska, ska denne då inte få rapportera i svensk media eller få vara nyhetsuppläsare och bidra med sin kunskap?

Gonzo bidrar inte. Gonzo förstör det svenska språket. Du är ond!
Citera
2018-07-18, 13:30
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Tur vi bara behövde vänta 1 år på att förstår då! Inte alls problematiskt.

Tycker du det är lika ok om en svensk åker ner till Somalia och jobbar som nyhetsankare men inte behärskar språket? Vi kommer ju lösa det efter ett år eller så.

Men det är ju inte samma sak, om du inte förstår vad han förmedlar så är det ju du som har problem, jag fattade allt han skulle säga...
Citera
2018-07-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Vadå förstår du inte vad han säger eller?? Om det är svårt ska vi väl förbjuda dialekter också eller?

Snarare handlar det ju om att han integreras i samhället vilket är den sorten vi behöver. Att du röstar SD för du är rasist har inget med det här att göra, jag röstar också SD men respekterar en invandrare som vill göra gott för sig och Sverige. Han tar ansvar.

Så invandrare kan aldrig prestera dåligt? Man får aldrig kritisera deras insats? Får jag kritisera om en svart brandman väger 200kg och knappt kan gå? Ska jag svälja det som du och "respektera" honom? Får jag tycka att han har fel yrke och ifrågasätta hur de kunde ge honom jobbet?

Men skyller jag honom för detta personligen? Nej, det är systemet som är kasst, han gör det de flesta skulle göra, tar chansen.

Angående rasism så visst är jag rasist, står det tex 5 afrikaner och 5 vita som ska springa 100m så gissar jag att en afrikan vinner. Det är bara du och ****** som tror alla har samma förutsättningar.
Citera
2018-07-18, 13:37
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback

Detr verkligen inte svårt att förstå utan det handlar bara om konservativa svenskar som får gröt i halsen när de hör någon prata med annorlunda jargong/uttal... Främlingsfientliga va de va... Juste
Citera
2018-07-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Men det är ju inte samma sak, om du inte förstår vad han förmedlar så är det ju du som har problem, jag fattade allt han skulle säga...

Varför inte en nyhetsuppläsare som stammar, man brukar ju förstå det också.

Det finns äldre och hörselskadade som även ser dåligt. För dem kanske det inte funkar lika bra som för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in