2018-07-17, 16:03
Medlem
Hej!

Ni som jobbar som mäklare, eller bara har kunskapen - hur fungerar lönen där? Jag har en bekant som jobbar som mäklare på en av de stora byråerna, men jag vill inte vara för nyfiken och fråga för mycket.

Vet att han nämnt innan att byrån får en viss procent av en försäljning, och därefter får mäklaren en viss procent. Grundlön vet jag inte om dom har eller om det bara är provision?

Någon som kan förklara? Hur många procent (rent generellt) får en mäklare på en försäljning?
Citera
2018-07-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Hej!

Ni som jobbar som mäklare, eller bara har kunskapen - hur fungerar lönen där? Jag har en bekant som jobbar som mäklare på en av de stora byråerna, men jag vill inte vara för nyfiken och fråga för mycket.

Vet att han nämnt innan att byrån får en viss procent av en försäljning, och därefter får mäklaren en viss procent. Grundlön vet jag inte om dom har eller om det bara är provision?

Någon som kan förklara? Hur många procent (rent generellt) får en mäklare på en försäljning?

Här svarar en mäklare på den frågan:
(FB) Fråga mäklaren!
Citat:
Men om jag tex för 50.000:- från en lägenhetsförsäljning så ska det dras av moms. (40.000 kvar) på detta belopp får jag sedan min provision. Detta är olika från mäklarbyrå till mäklarbyrå men generellt ligger mäklarens provision på 15-25% av beloppet de drar in. Så om vi räknar på 20% som är vanligt så blir det 40.000*0,2= 8.000. Detta ska det sedan dras skatt på.
Så det blir egentligen inte så mycket per försäljning.

För de flesta mäklarna gäller det att man varje månad börjar på 0.
Så hur mycket man tjänar varje månad skiljer sig väldigt mycket åt. En månad kan det bli 10.000:- och nästa 100.000:-
Samt man har generellt inte betalt under semestern.

Hur mycket jag säljer är starkt säsongsbetonat. Men om vi drar ett snitt så är det ca 8 lägenheter i månaden.
Citera
2018-07-17, 16:38
Medlem
Tack för svaret! Men som det står i det svarets första stycke: ”om jag får 50.000 kr från en försäljning” - vad är procentsatsen från första försäljningen för att få ut exempelvis summan 50.000?
Citera
2018-07-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Tack för svaret! Men som det står i det svarets första stycke: ”om jag får 50.000 kr från en försäljning” - vad är procentsatsen från första försäljningen för att få ut exempelvis summan 50.000?

Utifrån frågeställningen i trådstarten uppfattade jag det som att du främst ville veta hur mycket den enskilda mäklaren fick i lön från en specifik försäljning.
50 000 i det äldre exemplet ovan är alltså inte det den enskilda mäklaren får utan 50 000 är det arvode som först tillfaller mäklarbyrån när försäljningen är klar. Mäklaren i detta fall fick således 20% av dessa 50 000 kr och sedan skatt på det enligt uträkning. Se ovan. Resterande tillfaller mäklarbyrån. Jag ville bara förtydliga för säkerhets skull även om du kanske redan förstått detta.

Angående hur många % av försäljningssumman som mäklare tar vid försäljning så är det oerhört svårt att svara generellt på. Detta eftersom ett arvodes % påverkas uppåt och nedåt av en rad olika faktorer bland annat
- vilken marknad i sverige vi talar om (stad?)
- vad som ska ingå och inte i arvodet
- vilken byrå och vilken mäklare det gäller (en känd, erfaren, poppis mäklare eller en ny anställd)
Mm mm.

Men frågan om vad mäklare generellt tar i arvode i % ställdes här tidigare och fick (då) följande svar av samme mäklare:
(FB) Fråga mäklaren!
Citera
2021-04-16, 23:01
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Ni som jobbar som mäklare, vad är det värsta ni sett i objektet ni ska sälja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in