Citat:
Ursprungligen postat av
akzye
Tack för svaret! Men som det står i det svarets första stycke: ”om jag får 50.000 kr från en försäljning” - vad är procentsatsen från första försäljningen för att få ut exempelvis summan 50.000?
Utifrån frågeställningen i trådstarten uppfattade jag det som att du främst ville veta hur mycket den enskilda mäklaren fick i lön från en specifik försäljning.
50 000 i det äldre exemplet ovan är alltså inte det den enskilda mäklaren får utan 50 000 är det arvode som först tillfaller mäklarbyrån när försäljningen är klar. Mäklaren i detta fall fick således 20% av dessa 50 000 kr och sedan skatt på det enligt uträkning. Se ovan. Resterande tillfaller mäklarbyrån. Jag ville bara förtydliga för säkerhets skull även om du kanske redan förstått detta.
Angående hur många % av försäljningssumman som mäklare tar vid försäljning så är det oerhört svårt att svara generellt på. Detta eftersom ett arvodes % påverkas uppåt och nedåt av en rad olika faktorer bland annat
- vilken marknad i sverige vi talar om (stad?)
- vad som ska ingå och inte i arvodet
- vilken byrå och vilken mäklare det gäller (en känd, erfaren, poppis mäklare eller en ny anställd)
Mm mm.
Men frågan om vad mäklare generellt tar i arvode i % ställdes här tidigare och fick (då) följande svar av samme mäklare:
(FB) Fråga mäklaren!