2018-07-17, 07:01
Medlem
Ambelains avatar
Jag har, som alla andra, noterat att alla gräsmattor och gräsområden blivit helt snustorra och vitgula till färgen, som torkad halm.

Men, på flera ställen finns det små gröna områden, som består av andra växter.
Som alltså fortfarande är gröna.

Jag tänkte först att det borde bero på att de förmodligen har djupare rötter, som når ner till vatten.

Men, även träden har ju börjar torka ut, och de har ju säkert djupare rötter än vad små ogräs-arter har.

Så ... vad är det för "ogräs" som klarar av att hålla sig gröna när allt annat torkar ut och "dör"???
Drivs de av Dagg kanske ?? Eller hur fungerar det egentligen ...
Citera
2018-07-17, 08:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag har, som alla andra, noterat att alla gräsmattor och gräsområden blivit helt snustorra och vitgula till färgen, som torkad halm.

Men, på flera ställen finns det små gröna områden, som består av andra växter.
Som alltså fortfarande är gröna.

Jag tänkte först att det borde bero på att de förmodligen har djupare rötter, som når ner till vatten.

Men, även träden har ju börjar torka ut, och de har ju säkert djupare rötter än vad små ogräs-arter har.

Så ... vad är det för "ogräs" som klarar av att hålla sig gröna när allt annat torkar ut och "dör"???
Drivs de av Dagg kanske ?? Eller hur fungerar det egentligen ...
Snus är fuktigt. Det som är grönt behöver nog mindre vatten och tar fukten i luften
Citera
2018-07-17, 10:07
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Snus är fuktigt. Det som är grönt behöver nog mindre vatten och tar fukten i luften

Uttrycket torrt som snus härrör från den tid då snus var synonymt med luktsnus, som är just torrt.

Ja det finns gräsarter som klarar sig på mindre vatten och jordmånen kan variera även på en gräsplätt.
Citera
2018-07-17, 13:17
Medlem
2560ps avatar
Skulle tro att du har svampmycel där det är grönt. Har själv såna där "häxcirklar" eller vad det heter, där det varje höst kommer upp stora vita svampar. Där brukar gräset alltid vara grönt, mycelet kanske binder vatten eller nåt.
Citera
2018-07-19, 12:55
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Skulle tro att du har svampmycel där det är grönt. Har själv såna där "häxcirklar" eller vad det heter, där det varje höst kommer upp stora vita svampar. Där brukar gräset alltid vara grönt, mycelet kanske binder vatten eller nåt.
Det kanske det är.

Men jag har lagt märke till att dessa grönare fläckarna ofta har blommor av gul färg.
Och det kanske inte betyder något ...
Men jag såg ett program på Kunskapskanalen för kanske ett år sedan, så handlade om hur vissa växter, eller ogräs egentligen, hade en speciell egenskap som lät de suga upp Tungmetaller ut marken. Man hade börjat använda sig av sådana växter för att rena starkt förorenade platser, men även för att bedriva "gruvdrift."
Med hjälp av växter alltså ... Vissa arter kunde tex sug upp Koppar ut marken, och när man sen skördade så gick det att plocka ut koppar i laboratoriet.

Och det fanns givetvis flera olika sådana, med varierat utseende världen över.
Men, just för norra Europa så var det främst ogräs med gula blommor som hade den egenskapen.

Jag brukar också ofta se just ogräs med gula blommor på gammal industrimark, där inga andra växter verkar kunna överleva.

Så, det kanske är så att dessa gröna fläckar har större, mer täckande, rotsystem än andra, särskilt vanligt gräs. Och att det är pga djupet de lyckas hålla sig gröna och saftiga längre än gräset?
Ja, jag vet som sagt inte.
Citera
2018-07-19, 12:56
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är alltså inte Gräset som är grönt (som du skriver).
Utan det är andra växter, med blad och skit och blommor, som står gröna i små plättar, mitt i det annars förtorkade gräset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in