Citat:
Ursprungligen postat av
2560p
Skulle tro att du har svampmycel där det är grönt. Har själv såna där "häxcirklar" eller vad det heter, där det varje höst kommer upp stora vita svampar. Där brukar gräset alltid vara grönt, mycelet kanske binder vatten eller nåt.
Det kanske det är.
Men jag har lagt märke till att dessa grönare fläckarna ofta har blommor av gul färg.
Och det kanske inte betyder något ...
Men jag såg ett program på Kunskapskanalen för kanske ett år sedan, så handlade om hur vissa växter, eller ogräs egentligen, hade en speciell egenskap som lät de suga upp Tungmetaller ut marken. Man hade börjat använda sig av sådana växter för att rena starkt förorenade platser, men även för att bedriva "gruvdrift."
Med hjälp av växter alltså ... Vissa arter kunde tex sug upp Koppar ut marken, och när man sen skördade så gick det att plocka ut koppar i laboratoriet.
Och det fanns givetvis flera olika sådana, med varierat utseende världen över.
Men, just för norra Europa så var det främst ogräs med gula blommor som hade den egenskapen.
Jag brukar också ofta se just ogräs med gula blommor på gammal industrimark, där inga andra växter verkar kunna överleva.
Så, det kanske är så att dessa gröna fläckar har större, mer täckande, rotsystem än andra, särskilt vanligt gräs. Och att det är pga djupet de lyckas hålla sig gröna och saftiga längre än gräset?
Ja, jag vet som sagt inte.