Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 13:39
  #1
Medlem
Rekas avatar
Hej.
Packade upp en uppblåsbar pool ute. Snart kom en klunga bin som satte sig på den luftfyllda ringen.

Jag vill ju inte fortsätta blåsa med massa bin i närheten så jag flyttade mig 10 m bort. Nästan omedelbart var bina på ringen igen.

Attraheras bin av den starka gummilukten? Eller kanske den marinblåa nyansen?
__________________
Senast redigerad av Reka 2018-07-15 kl. 13:40. Anledning: Skrev fel
Citera
2018-07-15, 14:04
  #2
Medlem
enkeltulipans avatar
De kanske är törstiga i värmen och tror det blå är vatten? Annars dras de väl till färg som blommor.
Citera
2018-07-15, 14:20
  #3
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
De kanske är törstiga i värmen och tror det blå är vatten? Annars dras de väl till färg som blommor.

Så kan det vara. Nu när den är halvt full så har 6 bin trillat i spat o har fiskats upp med håv.

Kanske dom försöker dricka, som du sa.

Edit: fast egentligen borde väl humlor, getingar och andra flyginsekter också dra sig till poolen.
Men bin kanske konsumerar mer vätska :-/
__________________
Senast redigerad av Reka 2018-07-15 kl. 14:22. Anledning: Glömde text
Citera
2018-07-15, 14:21
  #4
Medlem
Drinkycrows avatar
De kommer for att dricka saklart... Attraheras till gummi? Haha

Man far ga forsiktigt pa var strand for att tonvis med bin flyger ner dit for att dricka nu nar det ar sa himla torrt. Vi har gjort lite fler dricksplatser for dem langre fran sjon vilket kan ha hjalpt lite men man far fortfarande akta sig nar man gar darnere.
Citera
2018-07-15, 14:47
  #5
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
De kommer for att dricka saklart... Attraheras till gummi? Haha

Man far ga forsiktigt pa var strand for att tonvis med bin flyger ner dit for att dricka nu nar det ar sa himla torrt. Vi har gjort lite fler dricksplatser for dem langre fran sjon vilket kan ha hjalpt lite men man far fortfarande akta sig nar man gar darnere.

Ja, men bina kom redan då poolen låg ouppblåst på backen. Men det kanske var smarta bin som visste att om en timme kommer det att vara vatten i bassängen ;-)
Citera
2018-07-15, 18:17
  #6
Medlem
Europes avatar
Jag vågar inte svära på anledningen. Om den hade varit vattenfylld, så hade det inte varit konstigt, då de behöver dricka och det är varmt och torrt.

Edit: Men vem vet, kanske har de lärt sig att efter uppblåsningen av ringen brukar vattnet flöda? De är ju märkligt intelligenta krabater och kan t.o.m. lära känna igen olika människors ansikten (förutsatt att man lyckas lura i dem att ansiktena är märkliga blommor).
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-15 kl. 18:20.
Citera
2018-07-15, 21:47
  #7
Medlem
Rekas avatar
Jag pratade nyss med grannen och berättade om "mina" vilka lattjo bin. Då berättade hon att hon köpt en bassäng till barnbarnen, och att hon också hade uppvaktats av bin när bassängen packades upp.

Förmodligen är det väl samma bin, men man blir ju fundersam :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback