2018-07-13, 07:45
Medlem
Jag lider av ångest sedan länge men ångest känslorna har försvunnit efter jag fick medicin utskrivet.
Innan medicinen så fick jag största ångesten direkt jag kände mig kissnödig så kunde knappt röra mig utomhus pga rädsla att kissa på mig. men detta har försvunnit tack vare medicin (tack och lov).

Men nu har jag istället börjat bita sönder mina fingertoppar, naglar, sitter och pillar med pincett runt omkring alla naglar, till och med tånaglarna.
Drar även bort varenda hud-bit som sitter lite lös, oavsett vilka konsekvenser det har.
Kunde knappt gå normalt för ett tag sen då jag rev bort stora bitar hud under stortån och hälarna, blöder som satan och svider samt bulltar av smärta men ändå gör jag samma sak när det läkt igen.

Har läst att detta görs av många med ångest på grund av olika anledningar, känner någon igen sig?
Varför gör jag detta trots att jag inte längre känner stark ångest över saker?
Har bitit på naglar sedan länge men i våras så ökade det mot huden.

Några tips på hur man kan sluta med detta?

Mina naglar och fötter ser för djävliga ut, äckligt att hålla på, gör ont men kan ej sluta.
Är det ett självskadebeteende trots att jag inte njuter av att få ont? (njuter av att dra bort men hatar smärta)
Citera
2018-07-13, 08:00
Medlem
Hej.
Om du inte är ett troll, utan ärlig så fattar jag att du mår riktigt dåligt.
Folk i din närhetsom som säger: Du behöver hjälp. Är personer som i verkligheten inte bryr sig, eller är för bekväma.
Du har ett tydligt Ångestbeteende. Det är oftast baserat på ett dåligt självförtroende. Du ser bara dina brister, inte dina kvaliteter.
Du måste fokusera på dina "Gröna" egenskaper, inte fixera på de "Röda". Men det är inte lätt att hitta en vän som verkligen älskar dej för den du är. Inte den du ser ut att vara.
Jag har själv varit både den som gett och behövt hjälp.
Citera
2018-07-13, 10:13
Medlem
Rotschildjugends avatar
Det är en del av ett självskadebeteende, kan bero på stress, ångest (kopplat till stress) eller vice versa, kan oxo vara OCD (tvångstankar) detta är ju mer en mental svårighet eller brist på ngt,

Detta självskadebeteende kan bero på en massa saker, jag bet själv mkt på naglar när jag var yngre, det berodde nog på stress, men inte kopplat till ångest, bitande fick mig att på ngt sätt stanna upp o tänka till

Idag har jag inte sånna åkommor dock,

Men tror det är mkt mer normalt än man tror, inte ndvändigtvis att dra bort hud, men att åsamka sig för ngn form av smärta och fysisk skada, vissa brudar skär sig i vader och armar och kan inte visa upp sig på samma sätt som du inte kan gå barfota,

Men sen har vi ju sexuella skadebeteenden, ätstörningar, osv, listan kan göras lång,

Även om ditt beteende kanske är mer extremt och ovanligt tror jag inte det är unikt på ngt sätt
Citera
2018-07-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotschildjugend
Det är en del av ett självskadebeteende, kan bero på stress, ångest (kopplat till stress) eller vice versa, kan oxo vara OCD (tvångstankar) detta är ju mer en mental svårighet eller brist på ngt,

Detta självskadebeteende kan bero på en massa saker, jag bet själv mkt på naglar när jag var yngre, det berodde nog på stress, men inte kopplat till ångest, bitande fick mig att på ngt sätt stanna upp o tänka till

Idag har jag inte sånna åkommor dock,

Men tror det är mkt mer normalt än man tror, inte ndvändigtvis att dra bort hud, men att åsamka sig för ngn form av smärta och fysisk skada, vissa brudar skär sig i vader och armar och kan inte visa upp sig på samma sätt som du inte kan gå barfota,

Men sen har vi ju sexuella skadebeteenden, ätstörningar, osv, listan kan göras lång,

Även om ditt beteende kanske är mer extremt och ovanligt tror jag inte det är unikt på ngt sätt

Ja det du säger är sant :/
Får försöka låt bli, kanske inte mycket mer man kan göra.
Citera
2018-07-13, 10:27
Medlem
vadsadusadus avatar
Självskadebeteende handlar inte om att njuta av att det gör ont, utan att hjärnan blir sysselsatt av något annat än det psykiska lidandet man känner. En del självskadande är mer "akut" lindring, ofta tex att man skär sig eller skadar sig fysiskt, medan andra kan vara mer långsiktiga, tex ätstörningsbeteende.

Försök uppmärksamma när du börjar dra hud och vad du känner i de stunder. Även om ångesten är lindrad med hjälp av medicin kan det vara en stressig situation eller en situation du är obekväm med som utlöser ditt beteende. Sen försöker du hitta strategier för att börja med andra beteenden i de situationerna, som är mindre skadliga. Ex kan det vara att du istället fokuserar på andningen ett par minuter, eller bryter helt och lämnar situationen och tex ta en promenad, dricker ett glas vatten eller liknande istället för att börja med det negativa beteendet.
Citera
2018-07-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Självskadebeteende handlar inte om att njuta av att det gör ont, utan att hjärnan blir sysselsatt av något annat än det psykiska lidandet man känner. En del självskadande är mer "akut" lindring, ofta tex att man skär sig eller skadar sig fysiskt, medan andra kan vara mer långsiktiga, tex ätstörningsbeteende.

Försök uppmärksamma när du börjar dra hud och vad du känner i de stunder. Även om ångesten är lindrad med hjälp av medicin kan det vara en stressig situation eller en situation du är obekväm med som utlöser ditt beteende. Sen försöker du hitta strategier för att börja med andra beteenden i de situationerna, som är mindre skadliga. Ex kan det vara att du istället fokuserar på andningen ett par minuter, eller bryter helt och lämnar situationen och tex ta en promenad, dricker ett glas vatten eller liknande istället för att börja med det negativa beteendet.

Jahaa, då förstår jag!!

Det konstiga är dock att jag mest gör de när jag inte gör något, typ ligger i sängen och kollar film :/
Men det händer säkert i stressiga situationer oxå bara att då märker jag det inte pga stressen. Hjärnan gör ju ibland som den själv vill, haha!

Tack för tipsen!!
Citera
2018-07-13, 10:42
Medlem
Oj, det var nästan lite som att läsa om mig själv.
Jag skulle tippa på att det är något tvångstankeliknande. Ingen "onödig" hud får vara där, den ska bort och om man försöker låta bli så blir man helt galen eller så börjar man peta omedvetet. Man mår dåligt av att inte göra det, man stör sig på den där fula huden som så lätt kan petas bort.
Jag har funderat på att försöka byta ut det mot något, men vad är ju frågan.

För att läka sår och dylikt bättre kan jag iallafall rekommendera att du köper dig en aloe vera planta, dela på bladen och gnugga det kletiga på såren och de torra områdena.
Citera
2018-07-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swipe1t
Oj, det var nästan lite som att läsa om mig själv.
Jag skulle tippa på att det är något tvångstankeliknande. Ingen "onödig" hud får vara där, den ska bort och om man försöker låta bli så blir man helt galen eller så börjar man peta omedvetet. Man mår dåligt av att inte göra det, man stör sig på den där fula huden som så lätt kan petas bort.
Jag har funderat på att försöka byta ut det mot något, men vad är ju frågan.

För att läka sår och dylikt bättre kan jag iallafall rekommendera att du köper dig en aloe vera planta, dela på bladen och gnugga det kletiga på såren och de torra områdena.

Ååå jobbigt att du gör likadant, ja alltså det är verkligen så, den måste bort, är den lös så är den lös liksom

Okej då ska jag investera i en sådan planta, tills jag hittar något sätt att få slut på detta beteende
Citera
2018-07-17, 02:34
Medlem
Låter lite som att du har en tvångsproblematik, även om det inte är tvångssyndrom du beskriver. Bor du i Sthlm går det kanske att få hjälp via ex. Ångestenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in