• 1
  • 2
2018-07-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrkoon
För att jag är EXTREMT osäker även om jag förefaller att låta positiv.
Det är jävligt nice att ha egen lägenhet, leva som man vill och ha gäster som man vill såklart.
Men är det värt det när man har en ekonomi som är på bristningsgränsen till lyxfällan?
Det är bara du som kan avgöra hur viktig en egen lägenhet är för just dig. Min åsikt är irrelevant egentligen, för jag är inte du.
Citera
2018-07-12, 23:50
Moderator
tobess avatar
Även om du är välkommen hem så betyder det inte att det är något som din mor kommer att se fram emot. Om det krisar så visst, men är det verkligen kris i detta läge?

För det första, berätta för henna om ditt ekonomiska läge. Kanske du istället kan låna pengar av henne för att betala tillbaka några av dina skulder som jag antar ligger på en relativt hög ränta. Du måste ju i vilket fall som helst berätta om detta om du hade tänkt flytta.
Citera
2018-07-13, 00:36
Medlem
Citat:
Hej Flashback!
Nu söker jag er visdom och hjälp på allvar här, ska förklara min nuvarande livssituation utan att outa mig själv:

Jag är en man i åldern 20-30, utbildad inom socialt arbete med människor och har ett fast jobb sen snart två år tillbaka. Tjänar 23500 i månaden och har ut cirka 18400, trivs bra med mitt jobb även om jag har många andra framtidsplaner och dylikt.

Problemet är dock att jag har förstört min ekonomiska situation genom oddsbetting och ansvarslöst konsumerande sen jag flyttade hemifrån...sitter idag på en skuld på lite mer än 100 000 hos olika låneföretag.

Av dom 18400 jag får ut i månaden så går det 10 000 i utgifter gällande skulder, hyra, mobil, internet, försäkringar osv. Kvar är 8400 där 2400 går till bensin och 2000 i matkostnader.
Av dom 4400 som är kvar så har jag försökt spara lite varje månad, 1-3000 så att jag snabbt ska kunna beta av mina lån och på så vis stärka min inkomst.
Idag ligger mitt sparande på ynka 3000...

Grejen är att jag tycker det går på tok för långsamt, hade jag flyttat hem till min mor hade jag kunnat sänka min utgifter med 6000 i månaden och sparat dessa summor istället.
I så fall hade jag kunnat betala av alla min lån på cirka ett år och sen vara helt skuldfri med mycket mindre utgifter.
Har räknat som så att jag även hade kunnat spara såpass mycket att jag skulle kunna ha en början till en kontantinsats för framtida bostadsrätt, något som idag känns omöjligt för mig eftersom lånen måste bort först.
Oavsett vad jag gör så vill jag ändå flytta till en större ort inom en snar framtid, vägen dit känns snabbare om jag kan bli av med lånen lättare än att jag sitter kvar i min nuvarande lägenhet och hamstrar på mitt sparande.

Min mamma vet inte om varken mina skulder eller tanken att flytta hem men jag känner henne såpass väl att jag alltid är välkommen hem om det behövs, även under en längre tid.

Jag tycker inte att det skulle vara skämmigt att bo hemma en period för att fixa sin ekonomi, inte heller skulle mina vänner se något fel i det.
Givetvis skulle jag betala hyra åt min mamma, så ni inte tror att jag skulle snåla på hennes bekostnad.

P.S
Värt att notera är att jag kommer få en försenad lönehöjning i september men det är för mig en ovis summa i dagsläget.

Hjälp mig, ge mig råd, vad hade DU gjort i min situation?

Om du tittat på lyxfällan hade du vetat precis vad du skulle göra, men jag ger dig kortversionen.

steg 1: få stenkoll på hur mycket du är skyldig, till vem och till vilken ränta.
steg 2: Ring kreditbolagen och förhandla fram bättre räntor inte skicka till kronis mm.
steg 3: Se om du kan låna pengar till en "låg" ränta för att lösa skulder med högre ränta.
steg 4: Prioritera dina skulder dvs betala först skulder på väg till kronofogden eller hos kronofogden sedan småskulder du kan lösa snabbt sedan dom med högst ränta.
Steg 5: gå i beteende terapi för ditt spelmissbruk.
Steg 6: Se om du kan skära ner dina utgifter ytterligare tex cykla istället för att ha en dyr bil eller byta leverantör av bredband/el etc.

har du något av värde kan du försöka kränga det för pengar.
Om du inte skäms inför din mamma kan du ju förklara situationen för henne, säga up din hyresrätt, be henne om ett "ihopbakslån" för att lösa skulder och få stöd för att gå i terapi.
Undvik att få betalningsanmärkning och fundera på att ställa dig i bostadskö redan nu för bostadssituationen i Sverige suger!
Citera
2018-07-13, 01:58
Medlem
revodnebs avatar
Flytta hem, gör om, gör rätt. Börja om på ny kula och ge fan i betting och sluta köp skit du inte behöver! Livet blir sååå mycket enklare.
Citera
2018-07-13, 04:44
Medlem
Hyrkoons avatar
Ska se över möjligheten att samla mina lån idag, får jag inte några bra erbjudanden så får jag kolla upp alternativet att bo hos mor min ett tag.

Passade även på inatt att gå igenom alla bettingsidor jag är reggad på och spärrade mina konton.

Fyfan för dessa jävla spelsidor (även om jag själv är ansvarig för sitsen jag sitter i).
Citera
2018-07-13, 04:51
Medlem
cacas avatar
Dax bli vuxen och ta ansvar istället för krypa hem till mamsen!
Sälj bilen om det är möjligt klara sig utan och köp en cykel alt buss, moped. 2400*12=28800 på ett år. (Alt byt till en som knappt drar nån soppa alls)

Du spar bara 3000/månad för kunna lösa av lån. Betala istället av 3000 varje månad direkt, dels sjunker lånet snabbare och räntan blir mindre. 3000*12=36000

Så har du utöver vad du betalar av idag 64800:- + vad du betalar för lånet mindre i skuld nästa år dvs nästan skuldfri utan att behöva svälja din heder.

Har du skitlån med högre ränta än vad banken ger, ta ett lån där. Medlem i facket kan du ta ett medlemslån utan frågor. Dvs minimera den utgiften om det går.

Löneökningen som kommer retroaktivt i september går oavkortat till lån.

Jobba mer om du kan, sök extra jobb typ mc Donalds eller liknande...

Samla burk medans du cyklar till/från jobbet

Minska matkostnader du har genom planera vad du ska äta, skriv lista exakt vad du ska ha och köp bara det du skrivit på listan, storkok och alltid matlåda. Går äta extremt billigt om man vill, ta coopreklamen med middag för fyra för 80kr, dvs 20kr/pers = 600kr/månad för middag, går få ner ännu mer om man bara ger sig fan på det.

Så, ett surt år och i princip har du blivit skuldfri och kanske lärt dig något på vägen.
Citera
2018-07-13, 04:51
Medlem
75190255508s avatar
En sak som kan vara bra att förbereda sig på är att det troligtvis inte kommer att vara som under tiden du bodde där innan du flyttade ut.

En av de största sakerna som händer när man flyttar ut är att man skapar egna regler, scheman och liknande och dessa måste du till viss del ge upp när du flyttar hem. Gör man inte det blir det lätt bråk och det kan skada relationen ni har.

Gör du dig mentalt förberedd på att du bor under hennes tak och att det är hennes regler som gäller så ska det inte vara några problem. Har själv en del erfarenhet av detta, samt många runt omkring mig som säger samma sak.
Citera
2018-07-13, 10:15
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ska se över möjligheten att samla mina lån idag, får jag inte några bra erbjudanden så får jag kolla upp alternativet att bo hos mor min ett tag.

Passade även på inatt att gå igenom alla bettingsidor jag är reggad på och spärrade mina konton.

Fyfan för dessa jävla spelsidor (även om jag själv är ansvarig för sitsen jag sitter i).

Fast även om du samlar lånen kommer räntan ändå ta en signifikant del av din inkomst. Jag tycker det låter som en kanonidé att bo hos morsan ett år. Ett år går fort och vips så är du skuldfri. Det är alltid skönast att städa undan misstag och problem så fort man kan.
Citera
2018-07-13, 15:53
Medlem
Citat:
Jag och min mamma har en god relation och jag tror nästan hon skulle uppskatta mitt sällskap då hon bor själv.

Ja oavsett vad jag gör så är prio ett att bli av med mina skulder.

Tack.

För att jag är EXTREMT osäker även om jag förefaller att låta positiv.
Det är jävligt nice att ha egen lägenhet, leva som man vill och ha gäster som man vill såklart.
Men är det värt det när man har en ekonomi som är på bristningsgränsen till lyxfällan?

Nej det är inte värt det är därför du gjorde denna tråd.

Flytta in hos mammsen, skäms inte för det är vanligt idag, och förutom att jobba bort dina lån så måste du jobba bort ditt spelberoende/beteende så du aldrig hamnar i samma sits igen.

Lycka till
Citera
2018-07-22, 05:57
Medlem
Hyrkoons avatar
Update

Fick hjälp av min bankman att samla lånen så jag fick ner min månadskostnad med en 1000-lapp ungefär. Fick även assistans med att lägga upp en sparplan och se över vad jag kan spara in på vilket var till stor hjälp, jag blev informerad att min situation inte var "så allvarlig" att jag behövde flytta hem till mamma om jag bara följde råden jag fick.

Spärrat mig på alla spelsidor jag vet och verkligen kommit till insikt om min situation och hur jag hamnade här och vad jag behöver göra för att ta mig härifrån.
Allt onödigt slösande är härmed upphört och kommer tänka mycket mer ekonomiskt än innan istället för att göra impulsiva grejer utan eftertanke.

Blev till exempel tillfrågad föra några dagar sen att hänga med ut på krogen nästa helg av polarna, svarade såklart "ja" fort som fan utan att tänka hur det skulle slå ut ekonomiskt då mina krogkvällar brukar vara dyra utav bara helvete.
Efter jag svarat ja kom jag på vad jag faktiskt gett mig in på och började räkna ut hur mycket jag skulle kunna spendera utan att det skulle rubba min sparplan.

Inser vad fan jag håller på med och rannsakar mig själv jävligt ordentligt och bestämmer mig att "JA för fan jag hänger med ut på krogen men jag gör det nykter", jag har fått ett sådant jävla självförtroende genom min ekonomiska upplysning (och NoFap som jag gått på sen flera dagar tillbaka) att jag inte behöver alkohol för att ha kul.
Detta kommer minimera mina krogkostnader något extremt nästa helg och jag kanske behöver punga ut 20-40 kr som mest i garderob + alkoholfri dricka (inne på krogen är den gratis ).

Det bästa är dock att när det uppenbarade sig för polarna att jag hänger med nykter och har möjlighet att köra den kvällen så fick jag direkt pengar swishade för att kunna köra vissa till och hem från förfest och krog, så i det hela har jag istället för att gå flera 1000 minus gått 400 i plus.

Känns otroligt jävla bra nu, tack till alla i tråden som kom med råd och upplysningar och även fast det lutade åt att flytta hem till mamsen så klarar jag av att bo kvar i min lya. Bara det är en enorm seger för mig just nu.

Tack för all hjälp och ha det bra alla, nu krigar vi på mot mycket bättre tider.
Citera
2018-07-22, 08:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej Flashback!
Nu söker jag er visdom och hjälp på allvar här, ska förklara min nuvarande livssituation utan att outa mig själv:

Jag är en man i åldern 20-30, utbildad inom socialt arbete med människor och har ett fast jobb sen snart två år tillbaka. Tjänar 23500 i månaden och har ut cirka 18400, trivs bra med mitt jobb även om jag har många andra framtidsplaner och dylikt.

Problemet är dock att jag har förstört min ekonomiska situation genom oddsbetting och ansvarslöst konsumerande sen jag flyttade hemifrån...sitter idag på en skuld på lite mer än 100 000 hos olika låneföretag.

Av dom 18400 jag får ut i månaden så går det 10 000 i utgifter gällande skulder, hyra, mobil, internet, försäkringar osv. Kvar är 8400 där 2400 går till bensin och 2000 i matkostnader.
Av dom 4400 som är kvar så har jag försökt spara lite varje månad, 1-3000 så att jag snabbt ska kunna beta av mina lån och på så vis stärka min inkomst.
Idag ligger mitt sparande på ynka 3000...

Grejen är att jag tycker det går på tok för långsamt, hade jag flyttat hem till min mor hade jag kunnat sänka min utgifter med 6000 i månaden och sparat dessa summor istället.
I så fall hade jag kunnat betala av alla min lån på cirka ett år och sen vara helt skuldfri med mycket mindre utgifter.
Har räknat som så att jag även hade kunnat spara såpass mycket att jag skulle kunna ha en början till en kontantinsats för framtida bostadsrätt, något som idag känns omöjligt för mig eftersom lånen måste bort först.
Oavsett vad jag gör så vill jag ändå flytta till en större ort inom en snar framtid, vägen dit känns snabbare om jag kan bli av med lånen lättare än att jag sitter kvar i min nuvarande lägenhet och hamstrar på mitt sparande.

Min mamma vet inte om varken mina skulder eller tanken att flytta hem men jag känner henne såpass väl att jag alltid är välkommen hem om det behövs, även under en längre tid.

Jag tycker inte att det skulle vara skämmigt att bo hemma en period för att fixa sin ekonomi, inte heller skulle mina vänner se något fel i det.
Givetvis skulle jag betala hyra åt min mamma, så ni inte tror att jag skulle snåla på hennes bekostnad.

P.S
Värt att notera är att jag kommer få en försenad lönehöjning i september men det är för mig en ovis summa i dagsläget.

Hjälp mig, ge mig råd, vad hade DU gjort i min situation?
En variant kan ju vara att hyra ut möblerat i andrahand under 6 månader. Funkar det bra tar du ytterligare 6 månader. Då slipper du även alla kostnader kring flytt, magasinering av möbler m.m. som oftast kostar mycket mer än man tror, i både tid och pengar (skulle förmodligen käka upp en månads besparing för dig).
Citera
2018-07-22, 11:07
Medlem
Citat:
Update

Fick hjälp av min bankman att samla lånen så jag fick ner min månadskostnad med en 1000-lapp ungefär. Fick även assistans med att lägga upp en sparplan och se över vad jag kan spara in på vilket var till stor hjälp, jag blev informerad att min situation inte var "så allvarlig" att jag behövde flytta hem till mamma om jag bara följde råden jag fick.

Spärrat mig på alla spelsidor jag vet och verkligen kommit till insikt om min situation och hur jag hamnade här och vad jag behöver göra för att ta mig härifrån.
Allt onödigt slösande är härmed upphört och kommer tänka mycket mer ekonomiskt än innan istället för att göra impulsiva grejer utan eftertanke.

Blev till exempel tillfrågad föra några dagar sen att hänga med ut på krogen nästa helg av polarna, svarade såklart "ja" fort som fan utan att tänka hur det skulle slå ut ekonomiskt då mina krogkvällar brukar vara dyra utav bara helvete.
Efter jag svarat ja kom jag på vad jag faktiskt gett mig in på och började räkna ut hur mycket jag skulle kunna spendera utan att det skulle rubba min sparplan.

Inser vad fan jag håller på med och rannsakar mig själv jävligt ordentligt och bestämmer mig att "JA för fan jag hänger med ut på krogen men jag gör det nykter", jag har fått ett sådant jävla självförtroende genom min ekonomiska upplysning (och NoFap som jag gått på sen flera dagar tillbaka) att jag inte behöver alkohol för att ha kul.
Detta kommer minimera mina krogkostnader något extremt nästa helg och jag kanske behöver punga ut 20-40 kr som mest i garderob + alkoholfri dricka (inne på krogen är den gratis ).

Det bästa är dock att när det uppenbarade sig för polarna att jag hänger med nykter och har möjlighet att köra den kvällen så fick jag direkt pengar swishade för att kunna köra vissa till och hem från förfest och krog, så i det hela har jag istället för att gå flera 1000 minus gått 400 i plus.

Känns otroligt jävla bra nu, tack till alla i tråden som kom med råd och upplysningar och även fast det lutade åt att flytta hem till mamsen så klarar jag av att bo kvar i min lya. Bara det är en enorm seger för mig just nu.

Tack för all hjälp och ha det bra alla, nu krigar vi på mot mycket bättre tider.

Vad har du för ränta på lånet? Hur mycket amorterar du per månad och har du något sparande utöver amortering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in