• 4
  • 5
2024-01-13, 16:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad kan ha legat bakom detta tragiska?

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Är han släkt med Karl Magnusson, som ägde det först, och sen hade Rhododendrondalen?
(KM ska ha dött 1961...)

Har faktiskt inte en aning.

Den här personen KM som avled 1961 var det en äldre person? Kan det ha varit far och son? Hoppas det finns folk som känner till mera om detta fall och ev. släktförhållanden. Det är faktiskt första gången som jag läser om detta mord- och självmord och då har jag ändå läst många.

Har ingen aning vad som kan ha legat bakom detta tragiska. Mina gissningar tillhör de "gamla vanliga". Kärlek och/eller ekonomi.
Citera
2024-01-13, 16:56
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har faktiskt inte en aning.

Den här personen KM som avled 1961 var det en äldre person? Kan det ha varit far och son? Hoppas det finns folk som känner till mera om detta fall och ev. släktförhållanden. Det är faktiskt första gången som jag läser om detta mord- och självmord och då har jag ändå läst många.

Har ingen aning vad som kan ha legat bakom detta tragiska. Mina gissningar tillhör de "gamla vanliga". Kärlek och/eller ekonomi.

1877
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/han...=1&isAllowed=y

Convallaria finns ju inte kvar, rivet typ 2008(ca)dock endast något annex typ utanför, verkar kallas grindvaktstuga.
Sen finns rhododendrondalen kvar...
Citera
2024-01-13, 18:10
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Är han släkt med Karl Magnusson, som ägde det först, och sen hade Rhododendrondalen?
(KM ska ha dött 1961...)
Lars Magnusson var son till riksdagsmannen och plantskolans grundare, Karl Magnusson.

Wikipedia: Karl Magnusson i Skövde
Senast redigerad av Ettsjutretton 2024-01-13 kl. 18:12.
Citera
2024-01-13, 18:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Måste ha blivit ordetligt omskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Lars Magnusson var son till riksdagsmannen och plantskolans grundare, Karl Magnusson.

Wikipedia: Karl Magnusson i Skövde

Tack för den uppgiften.

Dottern och hennes make kom att ta över plantskolan och privatbostaden 1961. Den här händelsen måste ha blivit mycket omskrivet. Inte bara i lokalpressen utan också i rikspressen. Du har aldrig läst någonstans vad som var orsaken till att sonen gjorde på detta sätt?
Citera
2024-01-13, 19:11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den uppgiften.

Dottern och hennes make kom att ta över plantskolan och privatbostaden 1961. Den här händelsen måste ha blivit mycket omskrivet. Inte bara i lokalpressen utan också i rikspressen. Du har aldrig läst någonstans vad som var orsaken till att sonen gjorde på detta sätt?
Lars Magnusson hade tidigare under kvällen varit hemma hos Ingrid Ekman och hennes man. De två begav sig sedan, utan Ekmans man, till plantskolan där gärningen förövades. Jag vet tyvärr inte vad motivet var men tror som du, att det var svartsjuka. Det framgår av en tidningsnotis från då fallet var aktuellt, att Magnusson låg i skilsmässa. Min teori är att han var förälskad i fru Ekman, och att denna förälskelse inte var besvarad.
Citera
2024-01-14, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svartsjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Lars Magnusson hade tidigare under kvällen varit hemma hos Ingrid Ekman och hennes man. De två begav sig sedan, utan Ekmans man, till plantskolan där gärningen förövades. Jag vet tyvärr inte vad motivet var men tror som du, att det var svartsjuka. Det framgår av en tidningsnotis från då fallet var aktuellt, att Magnusson låg i skilsmässa. Min teori är att han var förälskad i fru Ekman, och att denna förälskelse inte var besvarad.

Tack återigen för intressanta uppgifter.

Jag tror också på den teorin. Fru Ekman besvarade inte Magnussons känslor. Hennes make blev änkling och Magnussons hustru blev änka efter den tragiska kvällen. Den händelsen måste det ha talats något enormt om i Skövde med omnejd men även runt om i landet.

Både fru Ekman kanske efterlämnade? Magnusson kanske efterlämnade barn? Otroligt tragiskt det hela.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-01-14 kl. 15:59.
Citera
2024-01-15, 02:46
Medlem
Vet nån något om hur Jonas Friedländer 1984 - 2014 dog?
Han var en obehaglig typ, missbrukare, mobbare, misshandlare, fängelsekund. Ryktet säger att han fick näsan avskuren i något bråk med andra kriminella, och sedan inte sökte vård utan fick en infektion och dog. Han var uppvuxen och hemmahörande i Skövde vad jag vet. Jag kan dock inte hitta något på nätet annat än en minnessida.
Citera
2024-01-15, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punggung
Vet nån något om hur Jonas Friedländer 1984 - 2014 dog?
Han var en obehaglig typ, missbrukare, mobbare, misshandlare, fängelsekund. Ryktet säger att han fick näsan avskuren i något bråk med andra kriminella, och sedan inte sökte vård utan fick en infektion och dog. Han var uppvuxen och hemmahörande i Skövde vad jag vet. Jag kan dock inte hitta något på nätet annat än en minnessida.

Han var intagen på behandlingshem i Bodafors när han dog, vad känner till. Han hade ett pågående mål, men dog innan rättegången. Vad jag hört skulle han tillsammans med andra ha misshandlat en annan kille på behandlingshemmet rejält.
Citera
2024-09-05, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skövde 1978.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat.

"Brottsoffer: Charifeh Yanni, född 1932 i Turkiet
Gärningsman: Man, 25 år
Datum: 1978-03-03
Adress/ort: Rosenhagavägen 12 A, Skövde
Län: Västra Götaland
Modus: Kniv
Brottsrubricering:
Dom:
Händelse: Den 25-årige mannen knivskar Charifeh Yanni och hennes 19-åriga dotter svårt. Yanni avled medan dottern överlevde."
Citera
2024-09-15, 22:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Våmb 1979.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"Brottsoffer: Stefan Paulsson, född 1955-10-11
Gärningsman:
Datum: 1979-04-15
Adress/ort: Våmb, Skövde
Brottsrubricering:
Dom:
Händelse: Den 15 april var några vänner på väg från Skövde till Skara för att fira påsk. Sällskapet stannade till i Våmb och två ur sällskapet, Stefan Paulsson och en 17-åring, lämnade resten av sällskapet. Paulsson påträffades senare knivskuren till döds. 17-åringen åtalades på indicier för grov misshandel och grovt vållande till annans död men friades det det ej gick att utesluta en annan gärningsman."
Citera
2025-04-01, 23:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mord på Billingen 1989.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat.

"Brottsoffer: Mari-Louise Tidås, född 1961-07-14 i Finland
Gärningsman: Ingemar Sköld, född 1939-06-18, död 2018-10-28
Datum: 1989-10-24
Adress/ort: Billingens stugby och camping, Skövde
Brottsrubricering: Dråp
Dom: Åtta (8) års fängelse
Händelse: Ingemar Sköld dödade sin fästmö genom att knivhugga henne i halsen efter ett gräl."
Citera
2025-04-02, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boulognerskogen 1989.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat.

"Brottsoffer: Benny Andersson, född 1970-03-21
Gärningsman: Man, 20 år
Datum: 1989-08-03
Adress/ort: Boulognerskogen, Skövde
Modus: Misshandel, trubbigt tillhygge
Brottsrubricering: Grov misshandel, vållande till annans död
Dom: Ett (1) års fängelse
Händelse: Benny Andersson och hans 20-årige lumparkompis råkade i bråk inne på restaurang Boulogner. På väg hem till regementet övergick bråket i handgemäng och både Andersson och 20-åringen tillgrep stenar som tillhyggen. Andersson avled efter att ha blivit slagen upprepade gånger i huvudet."
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in