2018-07-13, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Säga att största kraschen kommer men att man inte vet varför känns ju seriöst.
Ifrågasätt inte våran intelligens.
Vi är experter här inne.
Vill du veta något så fråga. Jag och mina vapendragare vet allt.

Många kommer inte klara sig ur nästa krasch. Det kommer vara jag och några till som ser det jag ser och som tänker som jag gör som kommer klara sig.

Nästa krasch kommer få great depression att se ut som inget.
Citera
2018-07-13, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
De fetmarkerade kan dock lätt konfiskeras eller beskattas hårt av staten när de behöver pengar. Det går inte att "gömma" sin mark/skog från staten och det får väl ses som ett, rent retoriskt, enkelt sätt för staten att ta in pengar - "Denna skatt drabbar endast rika som äger mark" o.s.v.
Men marken snor dom väl knappast. Den står kvar. Är väl snarare guldet och sånt staten konfiskerar?

Men vi har ju inget guld..vad pratar ni om. Guld här? Nej fel address sorry!
Citera
2018-07-13, 20:39
Medlem
Bra, ni förstår. Hur tacklar man ett totalt kaos i världen idag? Vart ska man fly? Räcker det att ta sig upp till skogarna i norrland eller bör man flytta på sig till en ö som island som är ett av de mest glesbefolkade länderna i europa? En ö kommer vara svårt för många att ta sig till när man inte äger en krona. När det landet Sverige är laglöst vill man kanske ändå vara isolerad från helvetet i högsta möjliga mån? Eller är det på just en ö man inte vill vara? Vad gör man med tillgångarna i Sverige i form av hus och mark? Vad stoppar nästa makt från att ta allt från mig och låtsas som att jag aldrig ägt något över huvudtaget? Är den bästa investeringen verkligen ädelmetaller i guld och silver och vart förvarar man isåfall detta på bästa sätt? Gräva ner det? Att skaffa jaktlicens och bössa är väl kanske en god idé för att kunna försvara sig någorlunda? Hjälp mig staka ut en plan och hur hade du gjort?
Citera
2018-07-13, 21:10
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desplat
Hur överlever man en finans-krasch? Var inte vuxen 2008 så har ingen direkt erfarenhet. Äger min lägenhet och har inga lån på den eller privatlån, sitter jag någorlunda säkert?

Man överlever kraschen. Helt enkelt med att ta det jobb man lyckas få efter man blivit varslad av sitt nuvarande jobb.

Du kommer klara dig riktigt bra om du inte enshar lån på din lght. Då måste du ju bo riktigt billigt samt att du har en stor summa pengar bundet i din lya.

Tricket vid finanskrascher är att vara lågt belånad och inte ha för mycket fasta utgifter. De ska kunna täckas av ev. A-kassa.
Citera
2018-07-13, 21:11
Medlem
Prodelins avatar
Marknaden kommer smälla ordentligt, frågan är bara när det sker.
Det är en verkligt lustig ekonomi som vi befinner oss i där den största oron är pöbeln med medelmåttiga inkomster har lånat till sån pass grad att dom tror det varar i evigt, bara kolla i Sthlm där en svenssonvilla i lämplig förort har fördubblat sina fastighetsvärden med minst dubbla vilket inneburit de kunna belåna fastigheten och leva överklass med belånad lyxbil och dyra semestrar, båtar etc...

Så klart detta kommer smälla utan dess like då dessa grupper egentligen lever på fiktiva pengar och tror festen kommer fortsätta i evighet.

Dom flesta lever ju på bankens tillgångar idag i Sverige, när bankerna vill hämta hem sitt kapital så kommer det krascha ordentligt med kraftigt höjda räntor osv...sen har vi på det en stigande arbetslöshet och drastiskt minskad tillväxt i näringslivet vilket självklart är ett resultat av den minskade konsumtionen och köpladornas stående likvidationer i landet, Sthlm kommer så klart drabbas hårdast då hushållen är extremt överbelånade där mot övriga landet.

Vi får se men man ser tendenser och det skulle vara bra med en finansiell härdsmälta som det ser ut nu.
Citera
2018-07-13, 21:16
Medlem
Det jag kan säga är att vi nu står någonstans på toppen av denna finansbubblan. Inom några månader till framåt mitten/slutet på 2019 kommer vi se att det är en konstant minskning över i stort sett hela det ekonomiska spektrat. Då är det en fråga om månader innan systemet kollapsar fullständigt och du som sitter på mycket materiellt kapital eller värdepapper bör se över alternativ för att subventionera dessa i tid!

/en som spekulerar
Citera
2018-07-13, 21:28
Bannlyst
Antingen så gör de en contorolled demolition och kraschar skiten en morgon. Så när folk vaknar upp en dag är det redan försent.

De kan också göra som de gör just nu och leker med räntorna så att kollapsen skyndar långsamt. Death by a thousand cuts.

Känner jag uber lordsen rätt så kommer det bli första alternativet. De vill skapa så mycket panik och kalabalik som möjligt så det kommer gå snabbt utför.

Det var ju exakt så det blev 2008 dom kommer göra samma sak igen.
Citera
2018-07-13, 21:43
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Sist en sådan där krasch inträffade så innebar det att jag fick jobba tredagarsvecka. Jag vet inte om detta skulle få mig att avsky krascher eller gilla dem, men för egen del så skulle jag inte ha så mycket emot en liten krasch i slutet av semestern sisådär.
Citera
2018-07-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Men marken snor dom väl knappast. Den står kvar.

Tänk efter nu...
Citera
2018-07-13, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Sist en sådan där krasch inträffade så innebar det att jag fick jobba tredagarsvecka. Jag vet inte om detta skulle få mig att avsky krascher eller gilla dem, men för egen del så skulle jag inte ha så mycket emot en liten krasch i slutet av semestern sisådär.
Det var en annan typ av krasch..dom kommer i olika former.
Förra gången var det bostadsmarknaden.
Den här gången är det typ allt.
Citera
2018-07-13, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Tänk efter nu...
Jag tänker så det ryker
Citera
2018-07-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Jag tänker så det ryker
Marken ligger såklart kvar. Det som ändras är vem som står som ägare till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in