2018-07-11, 11:19
Medlem
Det här är vad jag vill göra: Ta 2 kg tinade kycklingfileer, skära dom i bitar (lättare att fördela senare), hälla på smaksatt lättcremefraiche + salta peppra så att det inte smakar burka. Sätta in skiten i ugnen och inte bry mig i en timme. Ta ut 2 kg färdig kalorisnål kyckling, dela upp det i lagom portioner och frysa in det så jag har under veckan.

Tyvärr så överensstämmer oftast inte verkligheten med det jag vill göra. Kan någon snäll tipsa mig om hur jag ska göra.

Enkelhet går före smak. Skippar gärna moment som bara förhöjer smakupplevelsen.
Citera
2018-07-11, 11:25
Medlem
Jag tar en påse, dvs ca 1 kg, tinade kycklingfileer och dumpar i lergrytan, på med grillolja och chilipeppar och sedan in i ugnen. Lergrytan ställs in i kall ugn sen när den nått 200 grader får den stå ca 50 minuter. Svårare än så är det inte. Vill man vara finsmakare kan man spetsa genom att lägga i morotsskivor eller bacon.

Lergryta är för mig det enda sättet att göra kyckling på.
Citera
2018-07-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag tar en påse, dvs ca 1 kg, tinade kycklingfileer och dumpar i lergrytan, på med grillolja och chilipeppar och sedan in i ugnen. Lergrytan ställs in i kall ugn sen när den nått 200 grader får den stå ca 50 minuter. Svårare än så är det inte. Vill man vara finsmakare kan man spetsa genom att lägga i morotsskivor eller bacon.

Lergryta är för mig det enda sättet att göra kyckling på.

Men om man inte har en sån då?
Citera
2018-07-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleancomfort
Men om man inte har en sån då?
Då är det dags att investera i en sån, kostar runt en femhundring men det är en bra investering. Googla på lergryta så ser du massor med inspiration.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lergryta nyttigt är det också:
Citat:
Tillagningen kan närmast jämföras med ångkokning, och bevarar på samma sätt vitaminer och näringsämnen.
Citera
2018-07-11, 11:54
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Det här är vad jag vill göra: Ta 2 kg tinade kycklingfileer, skära dom i bitar (lättare att fördela senare), hälla på smaksatt lättcremefraiche + salta peppra så att det inte smakar burka. Sätta in skiten i ugnen och inte bry mig i en timme. Ta ut 2 kg färdig kalorisnål kyckling, dela upp det i lagom portioner och frysa in det så jag har under veckan.

Tyvärr så överensstämmer oftast inte verkligheten med det jag vill göra. Kan någon snäll tipsa mig om hur jag ska göra.

Enkelhet går före smak. Skippar gärna moment som bara förhöjer smakupplevelsen.

Bläk, låter inge vidare gott hörru.

Gör så här:
Köp en hel kyckling. Blanda salt, vitlök och smör till en smet som du masserar in under skinnet på kycklingen. Lägg i passande form. Fyll på runt om med rotfrukter. Ställ in i ugnen tills klar (c:a 40 min 200 grader för min ugn). Strö över persilja och servera med någon god sås till.
Citera
2018-07-11, 12:45
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Enkelhet går före smak.

Guldfågeln har ett rätt brett utbud med fryst kyckling i olika format som är färdiggrillade, bara att värma ~20 minuter i ugnen.

https://www.guldfageln.se/produkter/...t-fardiglagat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in