2018-12-17, 10:54
Medlem
Min personliga riskanalys över VM-stafetten (i fallande risknivå):
1. Vallningen
2. Vem är den 4:e personen i stafettlaget?
3. Miss i formtoppning på Ebba, Stina eller Kalla (Kalla minst risk då hon har mest erfarenhet)
4. Sjukdom på ovanstående
5. Kallas humör (psyke). Denna är svår att förklara. Hon är lite lik Calle i att om det blir lite motgång så sätter det sig i huvudet och hon tappar tekniken och blir stel i hela kroppen. Blir en negativ spiral.
6. Stinas fristilsspurt. I klassiskt så är hon nog vassast i världen men här har hon tappat lite. Hon är dock bäst av alla i både norges och sveriges lag (undantaget är om sundling är med i laget) och känner jag Stina rätt så lär det vara något hon kommer fila mycket på innan VM då även sprinten är fristil.

Detta är det jag kommer på för tillfället.
Citera
2018-12-17, 11:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Smart analys!!
Tackar.
Många som är intresserade av skidor eller är verksamma inom skidåkningen verkar inte jätteintresserade av taktik utan det är mer fysik (och önskedrömmar) som upptar tankarna.
Så jag får skriva dom här grejerna lite då och då när dom här tankarna dyker upp här i forumet. Och jag gnäller lite då och då på ledare/skidåkare/expertkommentatorer och liknande som tänker lite för kort. Senast i nu i helgen i eventtråden när Thorn (tror jag det var) blev hyllad för att åka bra när han åkte taktiskt dåligt.

Hoppas folk här läser och tar till sig av det jag skriver. Tänker man till lite så inser man nog att det är rätt.
Citera
2018-12-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och visst. Dröm på om dom unga oprövade åkarna, men hänger ni upp allt hopp på dom så är ni ute och cyklar.

Att säga att dom erfarna åkarna ska åka samtidigt som dom unga inte har fått chansen än är ju öppet mål. Samtliga s.k. oprövade åkarna var friska och kunde kört i Beito-stafetten, i A- och B-lag som Ryssland. Det är ju det som gör diskussionen lätt fiktionsbaserad ibland. Det blir till slut en dröm eftersom dom aldrig åker.
Citera
2018-12-17, 12:18
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Att säga att dom erfarna åkarna ska åka samtidigt som dom unga inte har fått chansen än är ju öppet mål. Samtliga s.k. oprövade åkarna var friska och kunde kört i Beito-stafetten, i A- och B-lag som Ryssland. Det är ju det som gör diskussionen lätt fiktionsbaserad ibland. Det blir till slut en dröm eftersom dom aldrig åker.
Att vi borde köra med B-lag i stafetter håller jag helt med om. Men det är en annan fråga.

Det går inte att vänta tills man har bevisat sig i en stafett, det är för få, även om man kör B-lag. Det går att bevisa sig i vanliga distanstävlingar också. Men så länge ingen av dom unga oprövade visar att dom regelbundet slår dom gamla så är det helt fel att hänga upp allt hopp på dom.
Ta Ida nu till exempel. Hon har varit extremt stabil på distans hittills i år, hon har till och med blivit bättre på gamla dar känns det som. Hur många av dom unga som folk vill ha in före henne i ett stafettlag har visat att dom regelbundet slår henne?
Citera
2018-12-17, 12:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Ny världscupperiod och därmed nya rankinglistor. I den röda gruppen för damernas sprint finns fem svenskor med men bara en norska (två ryskor, tre amerikanskor, en schweiziska, en finska, en tyska och en slovenska). I distans så finns två svenskor med i den röda gruppen där Norge har med fem åkare (samt två amerikanskor, två finskor, två ryskor, en österrikiska och en schweiziska). Stina är den som ligger närmast utanför den röda gruppen i distans.
Citera
2018-12-17, 13:11
Bannlyst
Sverige har TVÅ distansåkare..resten är sprintåkare.

Igår så ställde 4 sprintåkare upp,.på ett distanslopp..dagen efter att de åkt sprinttävlingen.

Det här gynnar definitivt inte sprintåkarna. Vad gav det egentligen igår att dessa 4 ställde upp på distansloppet?. Mer än att fylla 4 platser..och att se till att inte ledningen får skämmas för att de inte kan få fram tillräckligt med distansåkare.

För att t ex Hanna Falk skulle få kvala till stafettlaget i OS var hon tvungen att prestera på distanslopp..dagen efter sprinttävlingen. Så ser oftast schemat ut. Det är helt felaktiga uttagningskriterier.

Detär helt meningslöst att sprintåkare åker distanslopp när de inte har förutsättningar att göra det. De är inte återhämtade.
Citera
2018-12-17, 13:12
Bannlyst
Citat:
Att vi borde köra med B-lag i stafetter håller jag helt med om. Men det är en annan fråga.

Det går inte att vänta tills man har bevisat sig i en stafett, det är för få, även om man kör B-lag. Det går att bevisa sig i vanliga distanstävlingar också. Men så länge ingen av dom unga oprövade visar att dom regelbundet slår dom gamla så är det helt fel att hänga upp allt hopp på dom.
Ta Ida nu till exempel. Hon har varit extremt stabil på distans hittills i år, hon har till och med blivit bättre på gamla dar känns det som. Hur många av dom unga som vill ha in före henne i ett stafettlag har visat att dom regelbundet slår henne?

Helt meningslöst att de givna, Kalla, Nilsson och Andersson kör stafetter i VC. Dessa stafetter är till för de som kör om sista platsen.
Citera
2018-12-17, 13:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Helt meningslöst att de givna, Kalla, Nilsson och Andersson kör stafetter i VC. Dessa stafetter är till för de som kör om sista platsen.
Fast eftersom dom är givna på dom tre sista platserna så finns det bara startsträckan kvar att slåss om. Det är helt meningslöst för en som slåss om startsträckan att köra någon av dom andra sträckorna. Alltså är det helt meningslöst att ställa över dom tre givna också.

För att bevisa sig till startsträckan på en stafett så får man helt enkelt bevisa sig på övriga distanslopp som finns.

EDIT: Förutom den grejen att även stafetter i VC räknas som riktiga lopp att få bra resultat i.
Citera
2018-12-17, 13:40
Medlem
Citat:

Igår så ställde 4 sprintåkare upp,.på ett distanslopp..dagen efter att de åkt sprinttävlingen.

Det här gynnar definitivt inte sprintåkarna. Vad gav det egentligen igår att dessa 4 ställde upp på distansloppet?. Mer än att fylla 4 platser..och att se till att inte ledningen får skämmas för att de inte kan få fram tillräckligt med distansåkare.

För att t ex Hanna Falk skulle få kvala till stafettlaget i OS var hon tvungen att prestera på distanslopp..dagen efter sprinttävlingen. Så ser oftast schemat ut. Det är helt felaktiga uttagningskriterier.

Detär helt meningslöst att sprintåkare åker distanslopp när de inte har förutsättningar att göra det. De är inte återhämtade.

Men inte gick väl sprinten och 10 km dagarna efter varandra...sedan sista 11 åren är de väl rätt sällan just 10 km och just sprinten går så nära varandra men hänt två sista OS har jag för mig
Citera
2018-12-17, 13:43
Medlem
Citat:

Detta är min åsikt med sverige har två st duktiga distansåkare Kalla och Ebba.. vi har nu även en junior som har en grym potential i distans Frida K.. så jag hoppas verkligen att hon till nästa år fortsätter att utvecklas som hon verkar gjort till detta år (Premiären 25sec bakom Kalla )

Resten är som sagt sprintåkare och en åkare, Stina har jag inte räknat ut som distansåkare men för mig känns hon väldigt ojämn och framförallt har hon det svårt på tuffa banor för att jag ska vara övertygad om att hon kommer ha en bra framtid med massa pallplatser i distanslopp.
Citera
2018-12-17, 13:44
Medlem
Thax21s avatar
Jag tycker nog att Sverige i så hög grad som möjligt ska ställa upp med bästa möjliga lag i världscupen. Kontroversiell åsikt här i Sverige, men jag får väl stå för den. Då ingår det att åkare som kategoriseras som "sprintåkare" ibland får köra distanslopp (eftersom de är bättre än distansåkare på hemmaplan).

Det råder inte heller någon motsättning mellan att köra en sprint och att sedan kunna prestera dagen efter i distanslopp. Finns mängder av exempel på åkare som går bra i sprinten för att dagen efter gör sina livs distanslopp, det handlar om bra form helt enkelt.

I helgen var laget rätt givet (efter Kallas återbud) på förhand, att man sedan i efterhand kan säga att Sundling och Nilsson inte skulle kört ändrar inte på det faktumet. Båda är ju notoriskt ojämna i distans (men Stina alltid bra när det väl gäller).
Citera
2018-12-17, 14:07
Medlem
Citat:
Jag ser att folk återigen börjar fundera på Stina på förstasträckan. Det är väldigt fel ur en taktiskt synvinkel. Vad gäller skidstafetter så ska man ALLTID planera bakifrån. (Om det inte är nått extremfall där det kan löna sig att växla, till exempel att man har extrem övervikt på fristilsåkare.)
På sista sträckan sätter man den som är smartast (Ida/Stina), är bäst på att hänga rygg (Stina) samt har den bästa spurten (Stina).
På tredje sträckan sätter man den som är bäst på 5 km fristil (Kalla).
På andra sträckan sätter man den som är bäst på 5 km klassiskt (Ebba).
På första sträckan sätter man den som är näst bäst på klassiskt av dom som är kvar.

Varför? För att ju tidigare i loppet man är desto fler ryggar finns det att hänga. En sämre åkare på första sträckan är inte så farligt för den kan alltid hitta en rygg som funkar och man tappar bara lite. En sämre åkare på tredje sträckan är körd för där drar dom andra kanonerna ifrån och den sämre åkaren kan antingen välja att försöka gå med och stumna totalt eller släppa från början och aldrig ens ge det chansen. Inget av det vill vi se.
Och en bättre åkare på första sträckan ger knappt någon fördel för det enda som händer är att vi hjälper andra att hålla en hög fart.
Och tappar man i början så har man alltid chansen att komma igen. Tappar man på tredje så är man körd.

Och tänker man på sistasträckan och tycker att Stina gjort det dåligt, hur många andra hade ens gett Björgen en match? Och vem ställer Norge upp med på sista nu? Östberg? Då är det fördel Sverige om dom går ut samtidigt. Vem skulle vi annars ställa upp med som ger oss fördel mot Östberg?

Tänk taktiskt. En stafett är inte en intervallstart där man tävlar mot klockan, det är en lagtävling där det hela tiden är man mot man.

Och visst. Dröm på om dom unga oprövade åkarna, men hänger ni upp allt hopp på dom så är ni ute och cyklar.

En sämre åkare behöver en rygg håller helt med..

Vad händer om vi på sista sträckan har Stina i storform mot Ösberg i storform och östberg leder med 15sec?.. troligen händer inget mer än att stina kanske tappar ytterligare 10-30sec mot östber på 5km....

Vad händer om Kalla i storform har 15 sec upp till Östberg i storform.. ja det är inte lätt men finns det någon i laget som kan klara att åka ikapp och dra ifrån m,ed 5-10sec så är det Kalla....

angående Stina jag älskar henne hon är grym men folk blandar ihop äpplen med päron Stina är grym i Sprint och Kalla och Ebba är på en helt annan nivå än Stina på distans enligt mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in