Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-07-10, 11:15
Medlem
Det intressanta är ju att samhället och dagens feminism mer verkar ha eftersträvat att kvinnor ska bli som män. Istället borde man ha gett kvinnor och män för den delen en större möjlighet till att vara bra föräldrar och omvårdnare av sina barn och äldre släktingar. I dag har vi ju lämnat över allt till samhället som inte gör ett lika bra jobb som familjen skulle kunna göra. Framförallt skapas inte samma starka emotionella band till anhöriga som fanns tidigare.
Citera
2018-07-10, 11:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Sanning med modifikation. Fler män dör av självmord, men fler kvinnor försöker begå självmord.

Anledningen är att män hänger sig, ställer sig på tågrälsen, skjuter huvudet av sig eller suicide by cop, medan tjejer tar 8 alvedon och ett glas vin och sedan Twittrar om hur hon ska få revansch på världen.

Kontentan: Män är bättre på att ta sitt liv, precis som män är bättre i de flesta övriga områden.

Även om ditt inlägg fick mig att skratta - särskilt den sista meningen -, så håller jag med dig. Du uttryckte det hela på ett humoristiskt sätt, men faktum är att män - inte bara i Sverige utan i många andra länder -, står för majoriteten av alla självmord, samtidigt som kvinnor står för majoriteten av alla "misslyckade självmordsförsök." Den traditionella förklaringen, åtminstone i västvärlden, brukar vara någonting i stil med "män använder mer våldsamma metoder än kvinnor" och Jordan Peterson har till och med flera gånger öppet argumenterat för att det finns forskning som bevisar att män är mer våldsamt lagda av naturen än kvinnor (den här forskningen har jag själv inte tagit del av, kan tilläggas). Jag köper inte helt och hållet den här förklaringen. Om avsikten verkligen är att avsluta det egna livet, så bör en person som är seriös i sina avsikter ta till en metod som med stor säkerhet leder till döden. Att säga att kvinnor inte vet hur man avslutar sina liv på ett effektivt sätt utan på allvar tror att man kommer att dö av en karta Atarax, två cider och att sms:a halva sin bekantskapskrets för att berätta om vad man har gjort, är att fördumma kvinnor och jag anser att kvinnor överlag är smartare än så.

Grovt generaliserat så står förklaringen att finna i en kollektiv kvinnlig offerroll som härskar i västvärlden. Kvinnans ökade frihet är en förklaring, men inte hela. Men att de feminina egenskaper som associeras med kvinnan generellt betraktas som en direkt motpol till de maskulina egenskaper som, också grovt generaliserat, associeras med mannen är inpräntat i det kollektiva medvetandet i många länder är nog en stor del av förklaringen. Det är acceptabelt för kvinnor att vara offer, att visa sig svaga och undergivna, att söka uppmärksamhet och bekräftelse via den traditionella bilden av kvinnor som "det svaga könet", och självklart - eftersom kvinnor har en intellektuell förmåga som inte bör underskattas - är de medvetna om detta och utnyttjar den här "bieffekten" (om man kan använda det ordet) av de med kvinnan traditionellt associerade och stereotypiska egenskaperna, som många av dem paradoxalt också säger sig vilja slippa undan.

Det är mer socialt accepterat för kvinnor att vara öppna med psykisk ohälsa, enkelt förklarat. Ramla av cykeln och skrubba knät, gråt högt, så kommer pappa, plockar upp dig, säger på ett nedlåtande empatiskt sätt "Men lilla gumman, har du gjort dig illa? Pappa blåser lite på knät så blir det bättre" - om du är en femårig flicka, alltså. Om en femårig pojke uppvisar samma beteende, så säger pappa: "Inte gråta nu. Det där var väl ingenting att gnälla över. Visa att du är en tuff pojke."
Citera
2018-07-10, 13:24
Medlem
MrKleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Även om ditt inlägg fick mig att skratta - särskilt den sista meningen -, så håller jag med dig. Du uttryckte det hela på ett humoristiskt sätt, men faktum är att män - inte bara i Sverige utan i många andra länder -, står för majoriteten av alla självmord, samtidigt som kvinnor står för majoriteten av alla "misslyckade självmordsförsök."
Precis som jag sa?
Citera
2018-07-10, 16:21
Medlem
Knastrass avatar
Män tas inte på allvar inom vården. Är man inte kvinna eller flykting får man ingen hjälp och får därmed ingen diagnos eller blir synlig i statistiken förrän man tar sitt eget eller någon annans liv.

Sen tror jag män lyckas oftare med självmord p.g.a. att de är mer beslutsamma. De vet att det inte finns någon hjälp att få och vill inte välja en metod där man i ett svagt ögonblick kan ångra sig och få hjälp och överleva med hjärnskador o.dyl. Tjejer däremot kan rispa lite eller ta några tabletter när de känner sig förtvivlade, men som kvinna så har man normalt människor som bryr sig och så hör de av sig och ber om hjälp innan de dör.
Citera
2018-07-11, 21:20
Medlem
Förmodligen är kvinnor bättre på att erkänna för andra att dom mår dåligt och be om hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in