2019-02-13, 16:50
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Jag blir inte riktigt klok p den hr grningsmannen. Han stred tydligen mot Talibanerna r 1375-1377 (15 r sedan) och anser allts att han inte kan tervnda till Afghanistan d de skulle spra upp honom. Hela familjen vart tydligen mrdade av Talibanerna. Men det hindrar allts inte karln ifrn att vervga att mrda hela familjen och sedan ta sitt pick och pack fr att ta sig tillbaka till Afghanistan?

Det blir spnnande att se vad som hnder med ungarna, konstigt att han blir utvisad eftersom att ett av barnen r fdd hr i landet. Men utvisningskravet kanske blir borttaget om fallet tas upp i en hgre instans, det skulle verkligen inte frvna mig. Mrkligt att MIG inte gav familjen uppehllstillstnd nr det faktiskt fanns riktiga barn med i bilden, men de kanske enbart blir lite smkta nr det r en karl av oknd lder som ltsas vara under 18r. Lite fiktivt lammktt fr pantertanterna s att sga.

Det blir lite utav en jobbig situation fr barnen skulle jag tro eftersom att det r fyra stycken med i bilden s lr det bli svrt att hitta ett fosterhem som kan ta hand om alla. Tvillingarna och smsyskonen kanske fr g skilda vgar, eller finns det ngon form av statligt std fr att inte splittra familjer som faktiskt r inom rikets grnser? Eller gller det enbart fr Eterianer som bidrag ifrn kommuner fr att plocka hit tjocka "slkten"?

Jag tror (och hoppas) att missfostret inte verlever 18 r i fngelset. Ngon eller han sjlv lr vl ta honom av daga.
Citera
2019-02-13, 18:05
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ordade-sin-fru

Hoppas att barnen fr vrd och hamnar i en bra familj.

Tror ni att fallet tas upp i Hovrtten?

Fy faan vad obehaglig lsning. Tnker srskilt p de stackars barnen, frsts. Vad mamman utsatts fr r givetvis alldeles frfrligt, men hon slipper tminstone lida mer. Ungarna har redan genomgtt ett helvete och nu har de inte ens en mamma mer
Sjukt att mannen inte fr livstids fngelse fr detta, men 18 r r ju nd lngt och bra.

Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
E du vid dina sinnens fulla bruk? 1300talet hehe

shotacat anvnder av ngon anledning den muslimska tiderkningen, som inleddes 622 nr profeten Muhammed flyttade frn Mekka till Medira.
Senast redigerad av Uncle Duke 2019-02-13 kl. 18:08.
Citera
2019-02-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ordade-sin-fru

Hoppas att barnen fr vrd och hamnar i en bra familj.

Tror ni att fallet tas upp i Hovrtten?

Utan tvivel tas det upp i HR. GM tror sig skert kunna f kortare straff och r ju enligt honom sjlv ett offer. Han tar nog chansen och frsker. Det kommer ju vara fga lnt d han med stor sannolikhet inte kommer g en dag under 18 r.

Det man kan gldjas t i detta att den offerkoftekultur denna individ kommer ifrn gr att han kommer bli riktigt sliten inne p en svensk anstalt i 12 effektiva r innan han utvisad.
Citera
2019-02-13, 19:44
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Utan tvivel tas det upp i HR. GM tror sig skert kunna f kortare straff och r ju enligt honom sjlv ett offer. Han tar nog chansen och frsker. Det kommer ju vara fga lnt d han med stor sannolikhet inte kommer g en dag under 18 r.

Det man kan gldjas t i detta att den offerkoftekultur denna individ kommer ifrn gr att han kommer bli riktigt sliten inne p en svensk anstalt i 12 effektiva r innan han utvisad.

Jag tror faktiskt straffet skrpt i Hovrtten.
Citera
2019-02-14, 04:33
Medlem
shotacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Fy faan vad obehaglig lsning. Tnker srskilt p de stackars barnen, frsts. Vad mamman utsatts fr r givetvis alldeles frfrligt, men hon slipper tminstone lida mer. Ungarna har redan genomgtt ett helvete och nu har de inte ens en mamma mer
Sjukt att mannen inte fr livstids fngelse fr detta, men 18 r r ju nd lngt och bra.

Krvs det inte vldigt specifika frhllanden fr att en person i Sverige skall hllas inlst utan tidsbestmning? Leif Axmyr blev frislppt efter 30r p.g.a praxis. Jag vet inte om utvisningsbeslutet i sig har ngot att gra med lngen av straffet. Svenska skattebetalare borde vara glada ju fortare den hr grningsmannen r dd alternativt ute ur riket.

Citat:
shotacat anvnder av ngon anledning den muslimska tiderkningen, som inleddes 622 nr profeten Muhammed flyttade frn Mekka till Medira.

Jag anvnde mig av den muslimska varianten eftersom att grningsmannen gjorde det i frhr med polisen.
Citera
2019-02-14, 11:12
Medlem
Citat:
Krvs det inte vldigt specifika frhllanden fr att en person i Sverige skall hllas inlst utan tidsbestmning? Leif Axmyr blev frislppt efter 30r p.g.a praxis. Jag vet inte om utvisningsbeslutet i sig har ngot att gra med lngen av straffet. Svenska skattebetalare borde vara glada ju fortare den hr grningsmannen r dd alternativt ute ur riket.

Jag anvnde mig av den muslimska varianten eftersom att grningsmannen gjorde det i frhr med polisen.

Livstids fngelse r ju den vre delen av skalan fr mord och flera andra brott i Sverige. Jag vet inte om jag skulle kalla det "vldigt specifika frhllanden" om det r en dom som relativt ofta avkunnas fr sdan brottslighet? Rtten utgr ju frn att normalgraden fr mord br ligga runt 16 r och sedan finns det frmildrande och frsvrande omstndigheter. I detta fall finns flera frsvrande omstndigheter och inga frmildrande omstndigheter som jag ser det. Att han fick 18 r i TR r troligen fr att han utvisas och att det drfr mjligen gr det enklare att ge tidsbestmt fr att kunna utvisa tidigare n "ngon gng i framtiden".
Citera
2019-02-23, 20:21
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det hr r ju ett specifikt frhllande. Grningsmannen motiv gr ju att han kan komma att terfalla i brott om liknande omstndigheter uppstr senare i livet. Trffar han en kvinna som inte heller lyder under hans regler s kommer han dda igen. Och detta gller frsts alla brott som begs med hedersmotiv. Denna typ av brottslingar mste frsts lsas in fr all framtid, eller utvisas ur landet p obestmd tid.
Citera
2019-03-04, 15:16
Medlem
spoilers avatar
"Nu yrkar mannen att Hovrtten friknner honom frn ansvar fr mord, misshandel och ofredande, samt befriar honom frn skadestnd. Han yrkar ocks p att utvisningen ogillas, eller i vart fall frkortas."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7167395
Citera
2019-05-09, 12:14
Medlem
spoilers avatar
"klagare Carin Pedersen menade att mordet var hedersrelaterat, mannen var arg fr att kvinnan ville lmna honom och fr det mste hon d. Men Vnersborgs tingsrtt hll inte med om att mordet skulle vara hedersrelaterat, och mannen dmdes till 18 rs fngelse och utvisning.

Nr hovrttsdomen nu kommer str det klart att hovrtten gjort en annan bedmning - de dmer mannen till livstids fngelse och de hller med klagaren om att mordet hade hedersmotiv."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7214597
Citera
2019-05-09, 13:12
Medlem
Lonnrots avatar
Nn som vill frdjupa sig i HR:s bedmning av detta som hedersmotiverat? Det syns som en utvidgning av en frstelse dr frldrar och familj ddar egna barn som vanrar familjen enligt provinsiella tnkestt. Eller handlar det om med hnvisning till vilken omgivning (familj/slkt) som GM ansett sig frdmjukad? Eller att han bevisligen ptalat sdan upplevd frdmjukelse fr vittnen?

Heder mste ju vara att hedra mnniskors fria vilja och f.. gllande lagar och nnting annat vore ohederligt, men heder brukar inte fras p tal i alla sammanhang dr det kunde vara aktuellt.

Jag misstnker att GM varit vldigt upptagen med sin heder, och explicit kring det, men det vore intressant att hra ngns fundering i frgan.
Citera
2019-05-09, 13:44
Medlem
spoilers avatar
"Nr pappan greps av polisen, kort efter mordet, ska han ha vnt sig till ett av barnen och sagt:
Nu kan du leva stolt.
I den rttspsykiatriska utredning som gjorts sger mannen ocks att frun i hemlandet, Afghanistan, hade blivit stenad.
Han sger att det r honom som det i sjlva verket r synd om d han till fljd av hustruns opassande agerande hamnat i sin aktuella situation.
Det var min heder som var ifrgasatt, sger mannen i frhr."

https://www.expressen.se/gt/han-mord...nen-pa-barnen/
Citera
2019-05-09, 15:29
Medlem
DaChiefs avatar
Han har diabetes och kan inte prata svenska. Nu har han mrdat sin fru som inte fann det patetiska cklet attraktivt lngre.

Utifrn ptryckningar frn slktingar som ocks r medhjlpare till mordet mrdar denne sin fru p ett bestialiskt stt infr deras barn.

En stor skam fr Sverige i att fljande inte skedde.
Efter avslutad rttegng slpas hedersmrdaren ut p grden och arkebuseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in