2018-07-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Vi kastar åt dom en 5 öring ibland, visst. Med ett BNP på 4600 miljarder ger vi 2.8 miljarder, av skattekakan, i bistånd varje år.

Helt fel biståndssiffra.
(Det stämmer heller inte om det som avses är andelen som går till Afrika.) Sveriges totala biståndsbudget är nu uppe i 45-50 miljarder per år (eller ofattbara drygt 130 miljoner per dag) motsvarande ca 1 % av BNP (men det tullas 5-6 miljarder till asylmottagning och liknande). Observera sedan att 1 % av BNP inte är lika med 1 % av statens utgifter under ett budgetår utan flera gånger mer.
Citera
2018-07-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
...samtidigt dör 12 barn i Afrika för att de inte har råd med penicillin. Men men, låt all världens strålkastare landa på dessa pojkar så slipper vi bry oss om hur vi skiter i resten av världen. Det blir bra drama därtill.

Ganska stor skillnad på barn i Afrika och Thailand. Iaf för mig.

Kunde inte bry mig mindre om barn i Afrika.
Men jag stödjer gärna folket i Thailand.

Och då är jag ändå rasist.
Citera
2018-07-09, 00:57
Medlem
HotPopcorns avatar
Jag tycker detta är en intressant diskussion och något som är värt att reflektera över.

Kollar man på Twitter är det ett oändligt godhetssignalerande. Använder inte Facebook så jag vet inte hur det ser ut där, men antar det är ännu värre. Speciellt bland kvinnor. I huvudsak så verkar kvinnor engagera sig i "thoughts and prayers" och att skicka hjärtan, medan män skickar egenhändigt tillverkade skisser på lösningar. Till och med Elon Musk är med.

Ämnet är ju knappast nytt, och jag har tidigare nämnt filmen "Ace in the hole".

https://en.wikipedia.org/wiki/Ace_in...ole_(1951_film)

För andra som tycker att denna diskussion är intressant så tycker jag det nästan är obligatoriskt att se filmen. Den är alltså inte bara underhållning, utan även kritik mot den dåliga sida hos människan som blir väldigt tydlig vid händelser som denna.

Ytterligare bonus är att temat är liknande. För att ni inte skall behöva anstränga er för mycket är här TLDR för beskrivningen av filmen.

Citat:
The film's plot was inspired by two real-life events. The first involved W. Floyd Collins, who in 1925 was trapped inside Sand Cave, Kentucky, following a landslide. A Louisville newspaper, the Courier-Journal, jumped on the story by dispatching reporter William Burke Miller to the scene. Miller's enterprising coverage turned the tragic episode into a national event and earned the writer a Pulitzer Prize. Collins's name is cited in the film as an example of a cave-in victim who becomes a media sensation.

Citat:
The story is a biting examination of the seedy relationship between the press, the news it reports and the manner in which it reports it. The film also shows how a gullible public can be manipulated by the press

Citat:
In 2017, the film was selected for preservation in the United States National Film Registry by the Library of Congress as being "culturally, historically, or aesthetically significant"

Filmen är alltså inspirerad av den riktiga händelsen. Så här beskrivs den:

https://en.wikipedia.org/wiki/Floyd_Collins

Citat:
The rescue operation to save Collins became a national newspaper sensation and one of the first major news stories to be reported using the new technology of broadcast radio. The rescue attempt grew to become the third-biggest media event between the world wars.

Detta var 1925. Vi är inte bättre idag, utan vi törstar efter ännu mer direktsändning och helst av allt skulle vi vilja ha kameror uppsatta i hela grottan så vi kunde följa allt i detalj hemifrån. Om det var möjligt att sända en fullständig VR-upplevelse av hela grottsystemet så vi kunde åka runt själva och se när de dör eller klarar sig skulle hela världen få utlösning i sitt nyhetsknarkrunkade, för att uttrycka sig lite färgsprakande.

Och samtidigt så stämmer det ju att det på ett sätt är helt meningslöst att världen får följa det. De som inte är direkt involverade kan inte göra ett skit och är bara åskådare som njuter av underhållningen. Poppa popcorn och se när grabbarna dör, typ. Spännande som en film fast spännande på ett mer kittlande sätt när det är på riktigt.

På ett sätt blev jag glad när de i det här fallet valde att schasa bort media när det satte igång. Och tycker man det är hemskt att få vänta några timmar extra, eller varför inte några dagar eller en vecka extra på att läsa nyheterna och utfallet, så kan man väl ta lite av sin enorma inombords godhetspool och lägga på att trösta sig själv för att man inte får gotta sig i andras olycka i realtid.
Citera
2018-07-09, 01:02
Medlem
Sensationella händelser spelar naturligtvis till viss del in men MSM/regimmedias nyhetsrapportering är extremt fixerad på utländska nyheter, helst ska de vara eländiga och från tredje världen eller av kategorin nationalism-, Putin- och Trumphat förstås. (Humanitär stormakt hybris, skifta fokus från inhemska problem, manipulera svenskarna till att bli mer positivt inställda till migranter, Sverige är ett litet land o.s.v.)

Västlänningar, särskilt svenskar, är också mer (patologiskt) altruistiska vilket i ett land med en homogen befolkning är en god egenskap men inte alls i ett mångkulturellt (liberalt/globalistiskt inställt) där detta istället helt skoningslöst kommer att utnyttjas av andra. Tanken på att thailändaren i gemen nämnvärt skulle bry sig om ett gäng svenskar suttit fast i en grotta i Sverige känns ganska främmande. Vet ju att många svenskar semestrar och dyligt där men skulle tidningarna/TVstationerna ens rapportera om händelsen?
Citera
2018-07-09, 07:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Jag tycker detta är en intressant diskussion och något som är värt att reflektera över.

Kollar man på Twitter är det ett oändligt godhetssignalerande. Använder inte Facebook så jag vet inte hur det ser ut där, men antar det är ännu värre. Speciellt bland kvinnor. I huvudsak så verkar kvinnor engagera sig i "thoughts and prayers" och att skicka hjärtan, medan män skickar egenhändigt tillverkade skisser på lösningar. Till och med Elon Musk är med.

Ämnet är ju knappast nytt, och jag har tidigare nämnt filmen "Ace in the hole".

https://en.wikipedia.org/wiki/Ace_in...ole_(1951_film)

För andra som tycker att denna diskussion är intressant så tycker jag det nästan är obligatoriskt att se filmen. Den är alltså inte bara underhållning, utan även kritik mot den dåliga sida hos människan som blir väldigt tydlig vid händelser som denna.

Ytterligare bonus är att temat är liknande. För att ni inte skall behöva anstränga er för mycket är här TLDR för beskrivningen av filmen.

Filmen är alltså inspirerad av den riktiga händelsen. Så här beskrivs den:

https://en.wikipedia.org/wiki/Floyd_Collins

Detta var 1925. Vi är inte bättre idag, utan vi törstar efter ännu mer direktsändning och helst av allt skulle vi vilja ha kameror uppsatta i hela grottan så vi kunde följa allt i detalj hemifrån. Om det var möjligt att sända en fullständig VR-upplevelse av hela grottsystemet så vi kunde åka runt själva och se när de dör eller klarar sig skulle hela världen få utlösning i sitt nyhetsknarkrunkade, för att uttrycka sig lite färgsprakande.

Och samtidigt så stämmer det ju att det på ett sätt är helt meningslöst att världen får följa det. De som inte är direkt involverade kan inte göra ett skit och är bara åskådare som njuter av underhållningen. Poppa popcorn och se när grabbarna dör, typ. Spännande som en film fast spännande på ett mer kittlande sätt när det är på riktigt.

På ett sätt blev jag glad när de i det här fallet valde att schasa bort media när det satte igång. Och tycker man det är hemskt att få vänta några timmar extra, eller varför inte några dagar eller en vecka extra på att läsa nyheterna och utfallet, så kan man väl ta lite av sin enorma inombords godhetspool och lägga på att trösta sig själv för att man inte får gotta sig i andras olycka i realtid.

Kvinnor bryr sig och känner med, män bryr sig och försöker komma upp med en lösning. Där har vi skillnaden mellan könen. Hysteriska kvinnor som bara gråter och hjälper noll till och män då som tänker hur ska vi lösa detta och sedan kommer upp med en lösning. Ändå finns det de som vill att kvinnor ska få mer att säga till om i världen. Skulle ju bli pannkaka av allt i så fall.
Citera
2018-07-09, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Men jag stödjer gärna folket i Thailand.

Och då är jag ändå rasist.
Men hur går detta ihop då med tanke på att du är vit och de är gula? Selektiv rasism?
Citera
2018-07-09, 08:40
Medlem
Tog upp denna aspekt i andra tråden om att detta blivit en såpopera för godhets knarkande svenskar i soffan och inlägget togs bort! Klart man vill att dom kommer ut men att media dreglar över detta är äckligt. Samtidigt har en dykbåt kapsejsat i Thailand med 56 personer redan hittade döda eller försvunna i vågorna. Flest ungdomar, kvinnor och barn. De var mest kineser, var fins empatin och engagemanget i detta? Jag bor själv här så jag vet varför och regeringen har erkänt business med TH först och fakta som stör turismen i TH kommer sist.

Googla på båtolycka i Phuket om du vill men dina barn eller barnbarn var väl inte där utan lekte väl i svenska skogen så varför bry sig om hur thais underhåller sina båtar och gör allt för pengar. Thailand som en svensk slickepinne får inte rubbas men att 56 kineser dör eller 50,000 på vägarna om året, var finns omtanken om det när paraplydrinken väntar på semestern? Gulliga svenska ögon silar mygg och sväljer elefanter säger vi som bor här.
Citera
2018-07-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Samtidigt har en dykbåt kapsejsat i Thailand med 56 personer redan hittade döda eller försvunna i vågorna. Flest ungdomar, kvinnor och barn. De var mest kineser, var fins empatin och engagemanget i detta?
Svaret är enkelt: Det är rätt svårt att engagera sig i folk som redan avlidit. Pojkarna i grottan lever i allra högsta grad, så här finns möjlighet att göra en insats för att rädda dom.

Lite svårt att rädda folk som redan drunknat.
Citera
2018-07-09, 13:15
Medlem
Totalt okända pojkar plus en tränare långt borta i fara. Varför är denna nyhet så upphausad? Typisk sommarnyhet (läs brist på andra egentligen mer viktigare nyheter)? Stort behov just nu av en feel-good-historia? Kommer vi att få se en dokumentär om händelsen senare. En film? Någon som redan köpt rättigheterna? Kommer pojkarna att exploateras och flyga jorden runt och få berätta om sitt äventyr? Turné i USA. Besök hos självaste Operah Winfrey?
Själv hoppas jag givetvis att allt går bra men graden av hur mycket jag egentligen bryr mig är egentligen ganska låg. Nyhetsvärdet är ringa och faktiskt ganska in-one's-face. Vad jag också tänker på är vad vi ännu inte har fått höra. Förhoppningsvis kommer det inga sådana nyheter. Men mina fördomar om thailändare säger att det finns en risk att tränaren eller pojkarna begått sexuella handlingar mot varandra som inte borde ha förekommit. Hoppas vid gudarna att så inte har varit fallet.
Avslutningsvis, Musk med sina miniubåtar, lite väl sent påtänkt kanske, men en bra idé (hade själv denna idé liksom trettio miljoner andra).
Citera
2018-07-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Totalt okända pojkar plus en tränare långt borta i fara. Varför är denna nyhet så upphausad? Typisk sommarnyhet (läs brist på andra egentligen mer viktigare nyheter)?
Det blev en stor nyhet därför att väldigt många människor med empatisk förmåga kan leva sig in i hur det känns att sitta instängd i en liten grotta och sakta dö svältdöden; alternativt syrebrist eller vattennivå som stiger sakta tills drunkningsdöden inträder. Små barn dessutom, ännu starkare empatipåslag.

Det ligger i människans natur att vilja rädda barn som råkat riktigt illa ut, spelar mindre roll om det är i Sverige eller i Thailand; som för många svenskar dessutom nästan betraktas som ett andra hem. Vi ska inte heller glömma thailändarnas oerhörda engagemang för att hjälpa tsunamioffer, inklusive många svenskar, 2004. Det var ibland så att de hjälpte turisterna före sina egna.
Citera
2018-07-09, 17:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megasavanten
Det här är egentligen bara en jävla dokusåpa.

Folk här skriver "jag ska hålla tummarna för dem idag" och "jag ska be till Gud" och funderar på att göra en insamling. Kom igen, vem försöker ni lura egentligen?

Sanningen är att innerst inne så kunde folk inte bry sig mindre ifall ett par gulingbarn dog en plågsam död genom drunkning eller ens ifall alla räddades utom en ensam unge kvar i grottan som fick svälta ihjäl i mörkret längtandes efter sina föräldrar. Barn dör ändå som flugor i 3:e världen i alla fall och det vet folk om.

Medierna bryr sig inte heller men genom att pumpa och mata skiten till folk i oproportionerliga nivåer så kan man ju i alla fall ge folk intrycket av att de måste och är skyldiga till att bry sig om några gulingar instängda i en grotta och sedan tjäna pengar på det.

Det blir lite som det där planet som försvann utanför Malaysia och där man till och med månader efteråt kunde göra nyhetsartiklar om vad någon "expert" trodde att planet kunde befinna sig och vad som kunde hänt och blabla. Räkna med några veckors efterspel här också eftersom det här är bara en grej för nyhetsmedierna att älta.

Sen kan också folk i sin sanna godhetsanda få visa upp för andra på sociala medier om hur mycket man har tänkt samla in till barnen (trots att man inte gör ett kattpiss för alla övriga barn som lever i misär) och berätta hur mycket man blir påverkad av den här historien men i verkligheten är det faktiskt ingenting annat än ett skådespel och upprätthållande av en godhetsfasad.
Det är bl a precis sånt här som gör att man oftast inte direkt skryter om att man hänger på Flashback. Eller iaf känner att man måste ursäkta sig med att det minsann också finns en massa vettigt folk här också

Som HAR empati.

Nej, ingen kan göra allt för alla som behöver hjälp. Ofta kan man inte göra något öht, utom genom hur man röstar och till en del i hur man lever och vad man köper. Men visst finns det mycket som händer utan den uppmärksamhet det borde ha. Finns också gränser för hur många flyktingar som Sverige kan ta emot från t ex Syrien. Ja, det är svårt att hitta de rätta svaren till allting. Vad borde vi göra?

Men det är ändå en jävligt dålig ursäkt för att inte ens kunna känna empati. Och det är riktigt jävla dålig stil att racka ned på dem som gör det.

Kryp tillbaka under din sten och skäms.
Citera
2018-07-09, 18:01
Medlem
Tragiskt att det har hänt men vem orkar bry sig?
Och speciellt inte engagera sig genom att skriva olika saker tex som jag håller tummarna att allt går bra osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in