Jag tycker detta är en intressant diskussion och något som är värt att reflektera över.
Kollar man på Twitter är det ett oändligt godhetssignalerande. Använder inte Facebook så jag vet inte hur det ser ut där, men antar det är ännu värre. Speciellt bland kvinnor. I huvudsak så verkar kvinnor engagera sig i "thoughts and prayers" och att skicka hjärtan, medan män skickar egenhändigt tillverkade skisser på lösningar. Till och med Elon Musk är med.
Ämnet är ju knappast nytt, och jag har tidigare nämnt filmen "Ace in the hole".
https://en.wikipedia.org/wiki/Ace_in...ole_(1951_film)
För andra som tycker att denna diskussion är intressant så tycker jag det nästan är obligatoriskt att se filmen. Den är alltså inte bara underhållning, utan även kritik mot den dåliga sida hos människan som blir väldigt tydlig vid händelser som denna.
Ytterligare bonus är att temat är liknande. För att ni inte skall behöva anstränga er för mycket är här TLDR för beskrivningen av filmen.
Citat:
The film's plot was inspired by two real-life events. The first involved W. Floyd Collins, who in 1925 was trapped inside Sand Cave, Kentucky, following a landslide. A Louisville newspaper, the Courier-Journal, jumped on the story by dispatching reporter William Burke Miller to the scene. Miller's enterprising coverage turned the tragic episode into a national event and earned the writer a Pulitzer Prize. Collins's name is cited in the film as an example of a cave-in victim who becomes a media sensation.
Citat:
The story is a biting examination of the seedy relationship between the press, the news it reports and the manner in which it reports it. The film also shows how a gullible public can be manipulated by the press
Citat:
In 2017, the film was selected for preservation in the United States National Film Registry by the Library of Congress as being "culturally, historically, or aesthetically significant"
Filmen är alltså inspirerad av den riktiga händelsen. Så här beskrivs den:
https://en.wikipedia.org/wiki/Floyd_Collins
Citat:
The rescue operation to save Collins became a national newspaper sensation and one of the first major news stories to be reported using the new technology of broadcast radio. The rescue attempt grew to become the third-biggest media event between the world wars.
Detta var 1925. Vi är inte bättre idag, utan vi törstar efter ännu mer direktsändning och helst av allt skulle vi vilja ha kameror uppsatta i hela grottan så vi kunde följa allt i detalj hemifrån. Om det var möjligt att sända en fullständig VR-upplevelse av hela grottsystemet så vi kunde åka runt själva och se när de dör eller klarar sig skulle hela världen få utlösning i sitt nyhetsknarkrunkade, för att uttrycka sig lite färgsprakande.
Och samtidigt så stämmer det ju att det på ett sätt är helt meningslöst att världen får följa det. De som inte är direkt involverade kan inte göra ett skit och är bara åskådare som njuter av underhållningen. Poppa popcorn och se när grabbarna dör, typ. Spännande som en film fast spännande på ett mer kittlande sätt när det är på riktigt.
På ett sätt blev jag glad när de i det här fallet valde att schasa bort media när det satte igång. Och tycker man det är hemskt att få vänta några timmar extra, eller varför inte några dagar eller en vecka extra på att läsa nyheterna och utfallet, så kan man väl ta lite av sin enorma inombords godhetspool och lägga på att trösta sig själv för att man inte får gotta sig i andras olycka i realtid.