2018-07-08, 12:21
Medlem
Denoms avatar
Ja det går bara att spekulera om vad ens alternativ skulle kunna ha varit och vad de skulle kunna ha medfört men det är väl lika lönlöst som att försöka sia framtiden?

Om det bara går att följa ett nu och en kedja av händelser, vad är det då för beslutsfattande som någonsin går att göra på eget initiativ?
Citera
2018-07-08, 13:06
Medlem
SektenAnderssons avatar
formen av beslut kan antydas i pseudonym, det vill säga, om du är bärare av beslutet kan du delvis ändra framtiden. ”Skall jag gå till mikrovågsugnen?” ”Nej, jag ändrar mig”
Citera
2018-07-08, 14:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
formen av beslut kan antydas i pseudonym, det vill säga, om du är bärare av beslutet kan du delvis ändra framtiden. ”Skall jag gå till mikrovågsugnen?” ”Nej, jag ändrar mig”
Tanke är inte detsamma som handling.
Citera
2018-07-08, 15:13
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Tanke är inte detsamma som handling.
man handlar ju beroende på tanken, därmed kan handling och tanke smältas samman.
Citera
2018-07-08, 15:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
man handlar ju beroende på tanken, därmed kan handling och tanke smältas samman.
Prova att tänk på att klappa händerna riktigt hårt en gång så får du se att det inte är så man klappar händerna.
Citera
2018-07-08, 15:26
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Prova att tänk på att klappa händerna riktigt hårt en gång så får du se att det inte är så man klappar händerna.
Men vad menar du med att allt har en given utgång ? Döden ?

Handlingarna är ju bestämbara genom beslut som utgår från tanken, ingen tanke = hjärndöd
Citera
2018-07-08, 15:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Men vad menar du med att allt har en given utgång ? Döden ?

Handlingarna är ju bestämbara genom beslut som utgår från tanken, ingen tanke = hjärndöd
Du presenteras inte alternativ för din morgondag på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in