2018-07-10, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Så ang skrivet!!!!
Tror att de flesta skattebetalare känner så.

Själv är jag långtidssjukskriven och har inte mycket i inkomst, men jag betalar i alla fall för läkarvård och tandvård som alla andra svenskar.
Har jobbat och betalat skatt i 40 år, men som svensk och sjuk är jag fattigare än en blatte. Kör varken Audi eller BMW, utan har fått sälja bilen.
Jag vill se/ ha lite rättvisa för att orka vidare!!!

Samhället pissar verkligen på vanliga arbetare, sjukvårdare, industriarbetare, skolpersonal och andra.
Inte konstigt om man tror att man ska rösta SD, även om de inte har kapacitet att styra landet.
Men... Det blir nog en röst på SD, Det får vara nog nu med godhetsknarkare.
Nånting du nog mår bättre av att veta är iallafall att 50kr regeln bara gäller när man är AsylSökande. Under väntetiden på besked från migr.verket alltså. Under den tiden får man exempelvis 744kr/mån som ensamstående vuxen om man bor på flyktingförläggning där mat är inkluderat, 2200kr/mån om man bor på förläggning och ska handla mat själv. Det är under tiden vi betalar ut de här relativt blygsamma beloppen som 50kr regeln gäller alltså.
När man sedan fått beslut från migrationsverket om asyl/ uppehållstillstånd är det samma taxa inom sjuk och tandvård som för svenskar. De allra flesta som kom under den stora flykting strömmen 2014-15 har väl fått sina beslut nu så antalet 50kr besök bör ju minska rätt kraftigt i från och med nu i och med det. Tänkte bara om det kanske kändes lite lite bättre å veta det ...
Citera
2018-07-10, 01:41
Medlem
Barkbitares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Nånting du nog mår bättre av att veta är iallafall att 50kr regeln bara gäller när man är AsylSökande. Under väntetiden på besked från migr.verket alltså. Under den tiden får man exempelvis 744kr/mån som ensamstående vuxen om man bor på flyktingförläggning där mat är inkluderat, 2200kr/mån om man bor på förläggning och ska handla mat själv. Det är under tiden vi betalar ut de här relativt blygsamma beloppen som 50kr regeln gäller alltså.
När man sedan fått beslut från migrationsverket om asyl/ uppehållstillstånd är det samma taxa inom sjuk och tandvård som för svenskar. De allra flesta som kom under den stora flykting strömmen 2014-15 har väl fått sina beslut nu så antalet 50kr besök bör ju minska rätt kraftigt i från och med nu i och med det. Tänkte bara om det kanske kändes lite lite bättre å veta det ...

Ok!!
Mat och boende är betalt.

Hur har de råd med sina Canada goos jackor och andra märkeskläder som många svenskar bara kan drömma om? Gissar att kläder, hygienartiklar, aktiviteter som gymkort och bad, festivaler, semesterresor till sitt hemland, är gratis. De har 744 kronor att peta tänderna med!!
Citera
2018-07-10, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Ok!!
Mat och boende är betalt.

Hur har de råd med sina Canada goos jackor och andra märkeskläder som många svenskar bara kan drömma om? Gissar att kläder, hygienartiklar, aktiviteter som gymkort och bad, festivaler, semesterresor till sitt hemland, är gratis. De har 744 kronor att peta tänderna med!!

Vad de får märkeskläder från vet jag ej. Om du ser nån, Springer du fram å frågar nästa gång om de fått sitt beslut om asyl/uppehållstillstånd från migrationsverket ännu eller ej!? För det jag försökte förklara var att det är olika regler före och efter beslutet från migr verket.

Sen är det ju relativt svårt att se skillnad på äkta å ärvda fake märkes kläder också.

Om du tvivlar på de belopp och vad de ska räcka till som jag skrev så står d på migrationsverket.se
Citera
2018-07-10, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
De flesta är nog ganska trötta på alla miljarder det strösslas på folk som inte har bidragit till samhället, medans hederliga skattebetalare inte får något tillbaka.

Talar du om alla spädbarn och funktionshindrade som enbart är en belastning för vår välfärd?
Eller talar du om samtliga som invandrat till Sverige sedan 1978?

Annars pratar jag gärna om alla de nolltaxerande miljonärerna som varje år belastar vår välfärd genom skatteundanflykt.

Hatar/älskar flashback. Här sätter man identitetspolitik främst och jobbar sedan baklänges med argumenten.
Citera
2018-07-10, 07:24
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du använder alltså SD-stödjarna Samhällsnytt/Avpixlat som källa...., tillåt mig le.
Flera i tråden som arbetar på Folktandvården vittnar om att det inte är speciellt svårt att dra gränsen till vad som är tandvård som inte kan anstå.

Men jag håller med om att vi inte kan hjälpa alla och att det blivit för många asylanter sista 2-3 åren. Är inte hållbart, det är ju numer fler partier än SD varse om.

Skrämmande hur många som kommer med fake-news i tråden

De vittnesmål jag har sett om det vittnar om att i praktiken omfattas "vård som inte kan anstå" av i stort sett alla vårdinsatser, d.v.s. det är i regel ingen skillnad på den vård dessa får närmast helt gratis och den svenskar får köa och betala för. Anledningen är att det går helt fritt att tolka vad som är "vård som inte kan anstå".

Det är inte heller förvånande när man läser informationen från Socialstyrelsen (mina fetningar):

Citat:
Vad som ska räknas som "vård som inte kan anstå" måste alltid avgöras i det enskilda fallet av den behandlande läkaren, tandläkaren eller annan ansvarig vårdpersonal.

I rapporten Vård för papperslösa – vård som inte kan anstå, dokumentation och identifiering vid vård till personer som vistas i landet utan tillstånd konstaterar Socialstyrelsen att begreppet ”vård som inte kan anstå” inte är förenligt med medicinsk yrkesetik, inte är medicinskt tillämpligt i sjukvården och riskerar att äventyra patientsäkerheten. Bara behandlande läkare eller annan ansvarig vårdpersonal som har kunskap om patientens individuella förutsättningar kan bedöma vilka åtgärder som krävs och när.
Vilken vård ska erbjudas?

Det framgår av lagen och propositionen 2012/13:109. Hälso- och sjukvård till personer som vistas i Sverige utan tillstånd att landstingen vid behov ska erbjuda hälso- och sjukvård och tandvård till papperslösa, som kan sammanfattas enligt följande:

akut vård och behandling (omedelbar vård)
vård och behandling som är mer än omedelbar vård, det vill säga lagen omfattar inte bara akut vård
vård och behandling av sjukdomar och skador där även en måttlig fördröjning kan innebära allvarliga följder för patienten
vård som kan motverka ett mer allvarligt sjukdomstillstånd
vård för att undvika mer omfattande vård och behandling
vård för att minska användningen av mer resurskrävande akuta behandlingsåtgärder
vård som är följdinsatser av vård som getts (inklusive psykiatrisk vård)

mödrahälsovård
preventivmedelsrådgivning
vård vid abort
läkemedel som omfattas av lagen om läkemedelsförmåner
smittskyddsinsatser
en hälsoundersökning (om den enskilde inte redan har fått det)
hjälpmedel vid funktionshinder (om inte patienten kan få tillgång till sådana på annat sätt)
sjukresor eller transport i samband med vårdtillfället
tolk i samband med vårdtillfället.

Denna vård omfattar alla typer av vård: somatisk och psykiatrisk hälso- och sjukvård samt tandvård.

Vård för personer med särskilda behov (som utsatts för tortyr, allvarliga övergrepp eller trauma) bör bedömas särskilt omsorgsfullt.
https://www.socialstyrelsen.se/vardochomsorgforasylsokandemedflera/halso-ochsjukvardochtandvard/vilkenvardskaerbjudas/vardsomintekanansta

Samma information ges även från andra källor, som Vårdgivarguiden:
https://www.vardgivarguiden.se/patientadministration/patientavgifter/asyl_utan_tillstand/asylsokande/artiklar/vard-som-inte-kan-ansta/

Men kanske menar du att Socialstyrelsen, Vårdgivarguiden m.fl. sprider fejknyheter? Nog för att svenska myndigheter brukar sprida fejknyheter, men knappast om de egna bestämmelserna.

Jag antar att du anser att Läkarförbundets etik och ansvarsråd är en SD-organisation, trots att de vill ge vård till illegala invandrare på skattebetalarnas bekostnad, samt att Läkartidningen enligt dig är en av SD:s fejknyhetsspridare? Mina fetningar igen:

Citat:
Socialstyrelsen har på Socialdepartementets uppdrag ägnat åtta månader åt att fundera över hur begreppet »vård som inte kan anstå« ska definieras eller »förtydligas«. Resultatet visar att det inte finns någon användbar definition.
Citat:
Mot bakgrund av Socialstyrelsens skarpa kritik finns anledning att höja på ögonbrynen åt rapportens formulering »vad som är vård som inte kan anstå får avgöras i det enskilda fallet av den behandlande läkaren eller tandläkaren«. Med hänsyn till Socialstyrelsens förkastande av begreppet bör formuleringen uppfattas som att det, precis som vanligt, är upp till vårdpersonalen att i det enskilda fallet avgöra vilken vård som ska ges. Sedvanliga prioriteringsprinciper ska alltså gälla.
http://www.lakartidningen.se/Opinion/Signerat/2014/03/Slopa-uttrycket-vard-som-inte-kan-ansta/

Inget av ovanstående gör de vittnemål jag har hört från vårdpersonal om att illegala invandrare får exakt samma vård som alla andra i Sverige värst förvånande. Om du har något, vad som helst, som stödjer att illegala invandrare inte får exakt samma vård (inklusive tandvård) som svenskarna, samt dessutom endast för en kostnad på 50 kr, så får du gärna länka till det, istället för att komma med ad hominem-argument om "SD-stödjare" och "fake-news".
Senast redigerad av Europe 2018-07-10 kl. 07:31.
Citera
2018-07-10, 07:29
Medlem
Europes avatar
Citat:
Eftersom tråden handlar om myt eller inte, här kommer lite fakta, som delvis bekräftas av någon tidigare vars fru är tandläkare.
1. Asylanter betalar 50:- för tandvård som inte kan anstå, d v s inga bryggor/inplantat o s v. Endast enkla ingrepp. Det är sådant vi måste göra. Om det är enligt FN eller EUs stadgar vet jag inte.

Nej, det är en myt du försöker sprida. I praktiken får de exakt samma vård som svenskarna, se mitt förra inlägg. Du får gärna bevisa motsatsen.

Citat:
2. Alla som skriver i denna tråd (antar att det är svenskar som är födda och uppvuxna här likt mig) har fått gratis tandvård i 18 år

Jag har betalat miljontals kronor i skatt för att bl.a. ha det systemet. Det är inte gratis. Det är endast gratis för de som inte har betalat skatt i Sverige, som t.ex. de illegala invandrare vi talar om. Det är ju inte bara att de slipper betala alla egenavgifter (förutom löjliga 50 kr), de har även sluppit betala skatt.

Citat:
3. Jag har inte haft några problem med att få snabb mottagningstid när jag ringt Folktandvården för mig eller mina barn sista åren

Det är helt irrelevant om du har fått mottagningstid, speciellt som ingen i tråden ens kan kontrollera det. Det relevanta är att köerna till folktandvården har blivit extremt långa på många håll i landet. På vissa håll har köerna ökat från två veckor till två år. Även om det vore sant att du har fått mottagningstid snabbt, så är det helt irrelevant för den problematiken.
Citera
2018-07-10, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Talar du om alla spädbarn och funktionshindrade som enbart är en belastning för vår välfärd?
Eller talar du om samtliga som invandrat till Sverige sedan 1978?

Annars pratar jag gärna om alla de nolltaxerande miljonärerna som varje år belastar vår välfärd genom skatteundanflykt.

Hatar/älskar flashback. Här sätter man identitetspolitik främst och jobbar sedan baklänges med argumenten.

Bra skrivet!

Och varför inte göra oss av med alla med alkohol- och drogproblem, kostar oss skattebetalare 150 miljarder netto/år + allt lidande och skit det för med sig. Tänk vad vi skulle kunna göra då.
Asylinvandringen kostade ca 40 miljarder/år de 2-3 år tillströmmningen pågick.

SD har satt i systematik att ställa grupper mot varandrs och sprida lögner om att invandrare och asylanter har det så mkt bätre än t ex pensionärer. Mkt skröner på detta forum.... "Min kompis brorsa såg en asylinvandrare som...." ungefär som den gamla klassikern om "vi vet ju att invandrare bryter upp parkettgolv och odlar potatis"

SD har dock gjort en del bra saker också, lyft frågan med integrationsproblematik bl a som de andra fegisarna till partierna har duckar för.
Senast redigerad av Neverever31 2018-07-10 kl. 07:44.
Citera
2018-07-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nej, det är en myt du försöker sprida. I praktiken får de exakt samma vård som svenskarna, se mitt förra inlägg. Du får gärna bevisa motsatsen.

Jag har betalat miljontals kronor i skatt för att bl.a. ha det systemet. Det är inte gratis. Det är endast gratis för de som inte har betalat skatt i Sverige, som t.ex. de illegala invandrare vi talar om. Det är ju inte bara att de slipper betala alla egenavgifter (förutom löjliga 50 kr), de har även sluppit betala skatt.

Det är helt irrelevant om du har fått mottagningstid, speciellt som ingen i tråden ens kan kontrollera det. Det relevanta är att köerna till folktandvården har blivit extremt långa på många håll i landet. På vissa håll har köerna ökat från två veckor till två år. Även om det vore sant att du har fått mottagningstid snabbt, så är det helt irrelevant för den problematiken.

Nej, ingen myt jag försöker sprida. Det finns personer i denna tråd som arbetar på Folktandvården som beskriver att tandvården har tydliga direktiv vad som menas med tandvård som inte kan anstå.
Vi behöver ge vård, om det är enligt EU eller FNs direktiv, till de vi inhyser.

Ja, förmodligen har tandvården blivit ansträngande på vissa mindre orter p g a asylinvandringen. Men man kan väl kanske åka ett par mil, eller ringa till någon annan tandläkare?
Ja, det finns säkert illegala invandrare i vårt land. Det finns också massor med svenska miljardärer som snuvar oss skattebetalare på många många miljarder i skattepengar. Det finns människor med alkohol- och drogproblem som snuvar dig och mig på 150 miljarder/år, d v s 4 gånger så mycket som asylinvandringen kostade under 2015-2016 när den stora tillströmningen pågick.

MEN det finns gränser för vår humanism, vilket alla partier numer är varse om.
Citera
2018-07-10, 08:38
Medlem
Fantastiskt hur vissa svenskar orkar med sina jobb. Stå och laga tänderna åt hånflinande asylbluffare som även riskerar smitta tandläkaren plus personal med Hiv, tbc, hepatit plus annat otäckt.

Helt otroligt man klarar av stå ut. Hade inte kunnat jobba med detta 5 minuter. Samma med de inom vården som vårdar skjutna kriminella. Stackars människor.
Citera
2018-07-10, 08:43
Avslutad
Citat:
Du använder alltså SD-stödjarna Samhällsnytt/Avpixlat som källa...., tillåt mig le.

LOL. Läs länkarna. Din sort är ju farlig för allmänheten.
Citera
2018-07-10, 08:44
Medlem
Citat:
Bra skrivet!

Och varför inte göra oss av med alla med alkohol- och drogproblem, kostar oss skattebetalare 150 miljarder netto/år + allt lidande och skit det för med sig. Tänk vad vi skulle kunna göra då.

SD har satt i systematik att ställa grupper mot varandrs och sprida lögner om att invandrare och asylanter har det så mkt bätre än t ex pensionärer. Mkt skröner på detta forum.... "Min kompis brorsa såg en asylinvandrare som...." ungefär som den gamla klassikern om "vi vet ju att invandrare bryter upp parkettgolv och odlar potatis"

SD har dock gjort en del bra saker också, lyft frågan med integrationsproblematik bl a som de andra fegisarna till partierna har duckar för.

Politik handlar om prioritera olika grupper plus pengarna är inte oändliga. Skattepengar växer inte på träd, oavsett vad vänstern tror.

Den sittande rödgröna regimen prioriterar asylinvandring först, sedan blir det mindre till svenskarna. De är svenskfientliga extremister som kan närmast liknas vid en kriminell maffia. De gör precis som de vill. Rösta bort dem 2018!
Citera
2018-07-10, 09:19
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Bra skrivet!

Exakt! Gör alla droger lagliga och problemen kring droger försvinner till stor del, men vad har det med asylinvandringen att göra?
Senast redigerad av Treantprotector 2018-07-10 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in