Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 00:56
  #1
Medlem
Jag tänkte upgradera min dator nu och jag skulle vilja byta hårddisk. Det är dom här två som jag väljer mellan, Seagate Firecuda SSHD eller Samsung Evo 860:
https://www.webhallen.com/se/product...=pricerunnerse


https://www.komplett.se/product/9758...UsYGAodlT4L8w#

Det som jag verkligen skulle vilja göra är att få ner laddningstiderna på datorn.
Den första länken är en hybrid (sshd) och den andra är ssd.
Fördelen med hybriddisken är ju att det är 1TB lagring medan för ssdn är det 250GB. Jag tror att jag aldrig kommer komma upp till 1TB men jag är lite orolig för om 250GB är för lite. På en annan dator som skulle ha 500GB så blev den nästan helt full efter ca 3 år.
Men det enda jag gör på datorn är bara blandade saker. C.a 3 spel, photoshop, sony vegas, lite programmering och bara skolarbeten. Vet inte riktigt om jag kan klara mig på 250GB på det? 1TB är ju lite mycket kanske men det är det enda som hybriddiskarna har på webhallen/komplett.
Men ssdn är ju snabbare än hybriddisken. Men dock så är det ju bara den interna datafrekvensen, vad nu det betyder, som skiljer sig. Skulle ni säga att det är stor skillnad på hastigheten mellan hybriddsiken och ssdn? Är det värt att köpa hybriden för dens lagringsmängd och att den inte blir så mycket sämre med tiden som en ssd? Låter det som om jag kommer överskrida 250GB med mitt användande på typ 1-2 år?
Citera
2018-07-08, 02:46
  #2
Medlem
Mulle-Meths avatar
Det finns en risk att du överskrider 250GB, men jag föreslår att du kör ditt OS på SSD:n, och sedan har en mekanisk hårddisk enbart för lagring av data. På så sätt snabbar du förhoppningsvis upp din slöa dator då operativsystemet körs på en SSD, men du har även tillgång till stor och billig lagring i och med att mekaniska hårddiskar är billigare och ligger på ganska höga kapaciteter generellt.
Citera
2018-07-08, 02:57
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Undvik seagate, av alla hårddiskar jag haft sen 80-talet så är seagate i särklass sämst, genom åren haft dom flesta märken som finns till och med ibm deathstar har fungerat bättre för mig.
Citera
2018-07-08, 12:58
  #4
Medlem
Min dator har bara ett hårddiskfack. Men har ni några tips på bra ssd eller sshd diskar med ca 500GB som kostar runt 1000 kr, gärna billigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback