2018-07-07, 19:21
Medlem
Väcker viss musik olika känslor hos en naturligt, eller beror det på våra tidigare erfarenheter av musiken beroende på olika händelser som man relaterar musiken med och därmed väcker vissa känslor hos en?
Citera
2018-07-07, 19:49
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Skulle bli svårt för ett barn att kunna ha erfarenheter. Det är väl bara att fråga dig hur det väcks känslor i dig i allmänhet. Tror det har med amygdalan att göra i din biologiska mekanik.
Citera
2018-07-07, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IlIlIlIlIlIlIlI
Väcker viss musik olika känslor hos en naturligt, eller beror det på våra tidigare erfarenheter av musiken beroende på olika händelser som man relaterar musiken med och därmed väcker vissa känslor hos en?

Jag tror det är både och. Det kan ju tex vara lugnande att lyssna på stillsamm
klassisk musik eller peppande att lyssna på pop/rock eller elektronisk musik.
Sen kan det inom genrerna finnas enstaka låtar man känner igen och förknippar
med olika minnen, positiva eller negativa. Viss musik får en att vilja dansa och röra kroppen,
annan musik kan få en att sjunga och le, eller melankolisk musik kan få en att
inte känna sig så ensam i sin egna melankoli. Musiken kan också
fungera som en slags identitet som ger trygghet och välbefinnande när man
lyssnar och känner igen den. Ny musik kan vara inspirerande och få en att
tänka i nya banor.
Musiken brukar förena människor och skapa samhörighet.Men
kan också segregera människor därav identitet och kultur.
Senast redigerad av fruciante 2018-07-07 kl. 19:53.
Citera
2018-07-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlIlIlIlIlIlIlI

Ja om man har gjort något pinsamt eller dåligt på jobbet som man inte gjort med avsikt. Man kanske rusade på med några uppgifter och några andra i arbetsgruppen fräste ifrån. Man kanske reagerade med att först bli arg bara. Sen ligger man väl där och inser att man är jätteledsen sen när man kommit hem. Man förstår att man ställde till det och efter en stund blir man kanske rädd också. Så är det väl att leva. Jag brukar välja musik utan sång när jag känner så.

Sen finns det andra stunder då man bara är hur glad och nöjd med sig själv som helst och väljer musik som är uppåt typ. Så är det ju för det mesta. Sen går allt i en cirkel. Man kan känna sig glad, man blir mer och mer uppspelt och tappar kontrollen igen och folk blir arga på en. Då får man gå tillbaka till den ledsna musiken.
Citera
2018-07-08, 01:41
Medlem
Jag tror vi är genetiskt förprogrammerade att uppskatta musik. Anledningen till det är att musik och rytm finns runt omkring oss även om vi inte skulle existerat. Många (alla?) djur kommunicerar via ljud.

Vi borde alltså förvänta oss att vi borde ha uppskattning för stimulation från ljud. Vi har öron av en anledning; för att de är användbara ur ett evolutionärt perspektiv.

Vi är alltså mönsterigenkännande däggdjur .. så jag är inte ett dugg förvånad att vi tycker om musik och finner djup mening där .. mening som inte ens kan uttryckas med ord.

Konditionering, dvs att ett ljud eller en sekvens av ljud kan få både positiv och negativ betydelse för två olika människor är därför en helt naturlig konsekvens.
Citera
2018-07-08, 10:43
Vi ligger i en gosig mage i 9månader och lyssnar på mammas hjärtslagsbeat. Klart man uppskattar musik, det finns med oss från första början.

Allt är rytm och vågor. Livet är musik! synd bara att man själv inte kan spela någon musik. Musik är verkligen vackert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in