2018-07-06, 18:27
Medlem
Jag vill köpa en större segelbåt, för att kunna segla längre på sommaren. Som en del av finansieringen ser jag möjligheten att ta ombord betalande besättningsmedlemmar.

Men jag har ingen koll alls på vad som gäller juridiskt i det läget. Är det någon som vet?
Citera
2018-07-06, 19:02
Medlem
SneakyBastard82s avatar
"Betalande besättningsmedlemmar"? Vem fan vill pröjsa för att arbeta?

Tror nog att dina betalande gäster hellre vill ligga på soldäck och steka...
Citera
2018-07-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
"Betalande besättningsmedlemmar"? Vem fan vill pröjsa för att arbeta?

Tror nog att dina betalande gäster hellre vill ligga på soldäck och steka...

Det är inte alls ovanligt om man vill testa att segla i andra vatten än man brukar. Inte alls ovanligt, heller, bland långseglare. Och de som betalar för at ingå i besättningen är sällan de personer som vill ligga på däck och steka.

Edit: du kan googla på uttrycket "paying crew" om du vill.
Citera
2018-07-07, 00:57
Medlem
Hur stor är segelbåten?
Har TS klass VIII -skeppare?
Citera
2018-07-07, 01:59
Medlem
Just nu har jag ingen segelbåt "i sikte" utan är mer intresserad av principerna. Men en framtida segelbåt kan tänkas bli 10-15 meter lång, dvs möjligen över de gamla 12*4 meter.

Vad gäller Klass VIII har jag det inte, men kan ta det om det behövs.
Citera
2018-07-07, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag vill köpa en större segelbåt, för att kunna segla längre på sommaren. Som en del av finansieringen ser jag möjligheten att ta ombord betalande besättningsmedlemmar.

Men jag har ingen koll alls på vad som gäller juridiskt i det läget. Är det någon som vet?

Om vi utgår från svensk lagstiftning så är det lagligt men ett par saker att se upp med.
Paying Crew är i svensk lag att betrakta som passagerare inte besättning och att ha Paying crew gör att båten anses användas för kommersiell verksamhet.
Detta oavsett hur båten är registrerad.

Det gör att det finns vissa krav på behörighet för befälhavaren.
Och befälhavaren är även skyldig att se till att besättningen är kompetent.
Skulle det ske en olycka pga bristande kompetens så är befälhavaren alltså juridiskt ansvarig.
Citera
2018-07-09, 03:00
Medlem
capmacs avatar
Det är i princip inte lösbart med ett svenskreggad fartyg. Klass8 ger bara rätt till att föra 20 brutto (vilket kan räcka för fartyg ca 15 meter) men endast i "svenska skyddade vatten och svenska vatten nära skydd". Så du kan segla dina passagerare till Marstrand, men inte till Skagen.

Det är mer anpassat för taxii- eller dykbåts-verksamhet.

De flesta som vll köra Paying Crew får regga i UK och skaffa Yachtmaster-certifiering.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in