2012-03-06, 02:32
Medlem
Sverige
Stadion
Råsunda

Tyskland
Olympiastadion

Spanien
Camp Nou

England
Old Trafford

Min absoluta favoritarena är Old Trafford, förmodligen för att jag är en hängiven Unitedsupporter. Jag var på matchen mot Chelsea i CL 2011 och stämningen var helt otrolig. Så av ovanstående rekommenderar jag solklart Old Trafford för den som vill ha en riktig upplevelse.
Citera
2012-03-06, 03:32
Medlem
ZlatanManias avatar
För få arenor tyvärr!

Lo Stadio Delle Alpi.
Råsunda.

Lo Stadio Delle Alpi fick mycket kritik och det var förståeligt för att om man satt på den nedersta sektionen så såg man i stort sett ingenting mer än reklamskyltar och på utsidan så såg den väldigt fin ut men därinne så var det allt annat än en bra fotbollsarena, som tur var så satt man på en av dom finare platserna när man var på besök där nere och fick se matchen mellan Juventus-Parma som sluta 2-0 till Juventus 40.000 på läktarna var det den dagen och det var en siffra som var ovanligt hög för att spelas på en sådan arena! Bara goda minnen fick man med sej den dagen

Råsunda är en historisk arena som jag tycker är Sveriges för tillfället bästa arena! Mitt bästa minne därifrån går inte att utse just nu.. För många helt enkelt men Norra Stå kommer man verkligen att sakna nu när Råsunda ska rivas
Citera
2012-03-06, 13:11
Medlem
pihlbaoges avatar
I Sverige.

Rambergsvallen
Gamla Gamla Ullevi
Nya Gamla Ullevi
Ullevi
Borås Arena
Vångavallen
Malmö Stadion
Swedbank Stadion (Malmö)
Olympia
Örjans Vall
Fredrikskans
Guldfågeln Arena
Stockholms Stadion
Söderstadion
Råsunda
Idrottsparken Norrköping (under ombyggnaden)
Starke Arvid (Ljungskiles, den heter väl inte ens så längre?)

Av dessa gillar jag nog, underligt nog faktiskt Råsunda bäst. Har bara stått på bortaläktaren, men jag tycker man ser väldigt bra från den läktaren, arenan är stor, det är lätt att ta sig till och från den (minus då att vi som Blåvitt supportrar allt som oftast får sitta kvar på läktaren i 1 timma efter match.) Även om man kör bil dit är det oftast ganska enkelt att parkera i närheten (i alla fall när det är ca 25 000 på läktaren) och Tunnelbanan går dit fort.

Stockholms stadion är Stockholms vackrast och sämsta fotbollsarena. Sikten från bortaläktaren är nog sämst i Allsvenskan (Gamla Fredrikskans och Malmö Stadion var också bedrövliga, men används ju lyckligtvis inte längre.) Söderstadion känns väl ganska typisk allsvenskan, i alla fall som bortasupporter. Träläktare utan tak, ganska bra sikt, segt insläpp och dåligt med kiosker.

Av Göteborgsarenorna så är uppenbarligen Nya Gamla Ullevi bäst, följt, i min värld av Gamla Gamla Ullevi, Ullevi och Rambergsvallen sist. Nya arenan är en nya arena, vilket alltid är bättre än en gammal arena, men jag tycker man kunde gjort många saker bättre, och säkerhetsrutinerna är väldigt skumma, t ex får man på klackläktaren av någon anledning inte vistas på våningen under kioskerna. (Ni som varit där vet vart jag menar.) Gamla Ullevi är man nog lite småromantisk kring. Det var en ganska dålig arena egentligen, men jag älskade öppneheten. Gick man på ståplats kunde man stå nästan vart man ville, och man hade en gång precis vid planen där man typ kunde springa jämsides med linjedommaren en hel match och berätta för honom hur usel han var. (Jag kan som 13:åring ha gjort detta någon gång...)

Av de nybyggda arenorna måste jag säga att jag gillar Guldfågeln bäst. Tycker den passar hemmalaget på ett ypperligt sätt och den håller god standard på alla punkter. Ligger kanske lite off, men som en som reser dit tycker jag ändå att det var gott om parkering m.m. vilket uppskattades.

Är inte ett så stort fan av Swedbank i Malmö som Sveriges samlade expertkår verkar vara, tycker inte den skilljer sig så värst mycket från Gamla Ullevi rent kvalitetsmässigt, och servicen är undermålig på bortaläktaren (alla drycker i kiosken var slut i paus och jag har aldrig varit där utan att någon från övre etage kastat ner något på oss under.)

Borås Arena får anses vara den sämsta av de "nya arenorna". Det märks tydligt när man är där att den byggdes med målet att vara först snarare än att vara bra.

Av de lite äldre arenorna så tycker jag att Vångavallen, Rambergsvallen, Stockholms Stadion, Starke Arvid och Fredrikskans är ren skit. Som fotbollsarenor i alla fall. Sen är säkert arenorna trevliga i sig, Stockholms Stadion är ju som tidigare nämnts en enormt vacker byggnad t ex. Malmö Stadion var jag aldrig så förjust i heller, men jag kan tänka mig att det är en trevligare arena att besöka om man går på en läktare som inte är bortaläktaren.

Olympia står sig lite bättre än Örjans Vall, men det ligger å andra sidan mycket tid emellan dem. Olympia borde verkligen vara en bättre arena än den är. Även där har jag nog aldrig varit utan att det kastats ner grejer från våningen snett ovanför ner på bortaläktaren. (Nu är det säkert så för många bortasupportrar på Gamla Ullevi också, så jag ska inte kasta sten i Glashus, men där upplever jag inte det själv i alla fall.)

Idrottsparken har jag inte besökt sedan ombyggnaden blev klar, så jag ska inte uttala mig allt för mycket om den, men jag tyckte inte den var bra senast jag var där, och jag tror nog problemet med att läktarna är lite skumma kvarstår. Kan inte sätta fingret på vad det är riktigt, men jag tycker men ser exceptionellt dåligt från dem, trots att man är nära planen och allt.

Utomlands har jag besökt Riverside Stadium i Middlesborough och Atlet Azzuri i Bergamo. Riverside var en rätt schyst arena, även om den kändes lite "off" den också. Atlet Azzuri var en värdelös fotbollsarena, men jag hade inte räknat med något annat heller.
Citera
2012-03-06, 13:28
Medlem
Chew1907s avatar
Är det verkligen ett återkommande problem med att folk kastar ner grejer från Sektion 30 på Olympia?
Vet om att en snubbe kastade ner en öl eller vad det var 2010(eller om det var 2009) men annars trodde jag det var lugnt.
Citera
2012-03-06, 13:39
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chew1907
Är det verkligen ett återkommande problem med att folk kastar ner grejer från Sektion 30 på Olympia?
Vet om att en snubbe kastade ner en öl eller vad det var 2010(eller om det var 2009) men annars trodde jag det var lugnt.

Återkommande vet jag ju inte om det är, har ju bara varit där när Blåvitt spelat där, men jag har sett det hände 3 gånger.
Citera
2012-03-07, 00:33
Medlem
Sverige:

Råsunda,AIK
Örjans Vall, Halmstad
Gamla Ullevi, IFK

Norge:

Ullevaal, Vålerenga
Åråsen Stadion, Lilleström sportsklubb
Lerkendal, Rosenborg

Frankrike:

Stade de France, åkte förbi med bil när självaste VM-finalen spelades 1998

Av de bästa arenorna jag varit på kommer såklart Råsunda på 1a plats. Åråsen är en liten "söderstadion" kan man säga, altså rätt rutten arena med andra ord.
Citera
2012-03-07, 01:10
Medlem
ErPupones avatar
Sverige
Malmö stadion, Ingen vidare bortastå men samtidigt klassisk!
Vångavallen, Lika tråkig som staden i övrigt.
Landskrona IP
Fredriksskans, Låg väldigt fint vid vattnet, arenan mysig
Värendsvallen
Olympia Bra arena, du ser bra från bortastå och det enda som saknas är väl isf ett tak =)
Falkenbergs IP
Örjans Vall, Helhetsintrycket var fantastiskt, men då ska det räknas in att det var strålande solsken och sambafotboll
Gamla Ullevi, Nya Ullevi, Gamla Nya Ullevi
Borås Arena, en av de bättre bortastå i Sverige
Stadsparksvallen, så jävla klassisk! Den är skit men classic!
Rambergsvallen
Idrottsparken
Södertälje fotbollsarena, ingen stämning, inget drag, kass läktare, kass "stad", kassa lag.
Västerås arena, eller vad den hette innan den blev swedbank park
Råsunda, Söderstadion, Sthlms stadion, Strömvallen, Idrottsparken mm

England:
White Hart Lane - älskar den, fantastisk stämning och hyfsat modern.
Old Trafford - Väldigt kul att se, men kanske lite för stor för min smak. Fascinerande hur ett sådant komplex kan dyka upp efter att ha promenerat omkring i villakvarter (kan man kalla dessa ihopsittande hus för det?)
Upton Park - Var ett rent kaos att ta sig dit (värre än WHL) men väl värt det, vilket drag!
The Valley - Ska bli ett kärt återbesök nu 1a april, kan inte sätta fingret på vad som gör att jag dras till den men den är underbar.
Emirates stadium - fin och toppmodern anläggning men stämningen var i ärlighetens namn rätt död.
Goodison Park - Satt riktigt risigt med en stor betongpåle i vägen men väl värt besöket!

Tyskland:
Signal iduna park - Träningsmatch mellan dortmund-spurs, hela deras ståplats var fylld och spurs hade närmare 2500 på plats. I övrigt kanske fylld till 15 %. Min absoluta topp!
Olympiastadion i Berlin - löparbanor förstör allt men Herthas ultras körde på bra ändå.

Denna säsong är även Craven Cottage, Selhurst Park och Undderhill stadium planerat. Nästa år är Volksparksstadion (bytt namn nu), Stadium of Light, Villa Park, Elland Road och St James Park inplanerat.
Citera
2012-03-07, 08:22
Medlem
xenosans avatar
Sverige
Allsvenskan:

Idrottsparken (Norrköping)
Råsunda
Rambergsvallen
Stockholms Stadion
Gamla Ullevi
Nya Ullevi
Nya Gamla Ullevi
Idrottsparken (Sundsvall)
Olympia
Borås Arena
Eyravallen
Behrn Arena
Kopparvallen
Södertälje Fotbollsarena

Har alltså inte sett: Gefle, Kalmar, Mjällby och Malmö.

Superettan:

Stora Valla
Falkenbergs IP
Örjans Vall
Söderstadion
Grimsta IP
Stadsparksvallen
Landskrona IP
Skarsjövallen
Vångavallen
Värendsvallen

Har alltså inte sett: Värnamo, Brage, Umeå, Varberg och Ängelholm.

Av lagen i dagens Division 1 har jag sett: Enköping, Västerås, Sirius, Väsby, Bunkeflo, Vasalund, Örgryte, Sylvia, Sleipner och Qviding. Orkar dock inte leta reda på alla deras arenanamn.

I övrigt:
Anfield
Allianz Arena

Favoriter? Idrottsparken och Anfield såklart!
Senast redigerad av xenosan 2012-03-07 kl. 08:25.
Citera
2012-03-07, 12:00
Medlem
Svenska arenor

Malmö
Norrköping
Helsingborg

Utländska

Guillermo Cañedo

Även i folkmun kallad Pedregal de Santa Úrsula

Efter ha läst igenom alla sidor verkar jag vara helt ensam om det.

Helt otroligt att de kunde ändra namn på den fina stadion som varit värd för två VM-finaler.
Den ena 1970 den andra 1986. Nu heter den som tidigare igen.

Vid mitt först besök hade de ingen storbildsskärm. Tror inte att det visas repriser eller något sådant på den för det. Skulle bli för mycket upplopp då. Blir mest plublikbilder och uppmaningar om att folk ska kyssas.
Citera
2012-03-07, 12:08
Medlem
FreedomFighter-s avatar
I Sverige har jag varit på:

Råsunda
Stockholms Stadion
Nya Ullevi
Nya Gamla Ullevi
Olympia
Borås Arena
Behrn Arena
Swedbank Stadion
Malmö Stadion

Utomlands:
Azadi Stadium (Tehran)
Wembley

Tycker bäst om Olympia men det är nog bara för att jag är HIF:are. Råsunda är också en bra arena. Wembley var också grym.
Citera
2012-03-08, 14:08
Medlem
Jag har besök

Sverige
Rambergsvallen
Gamla Gamla Ullevi
Nya Gamla Ullevi
Ullevi
Valhalla IP
Landskrona IP
Borås Arena
Malmö Stadion
Swedbank Stadion (Malmö)
Olympia
Örjans Vall
Stockholms Stadion
Söderstadion
Råsunda

orkar inte skriva ner alla skitplaner man har varit och spelat på eller besök!.

I Sverige är ju överlägset, Swedbank Stadion (Malmö) den fräschaste och coolaste arenan!. Sedan gillar jag Landskrona IP väldigt mkt som ger mig en ett engelskt intryckt. Sedan självklart saknar man ju Gamla Gamla Ullevi och alla minnen därifrån .

Danmark
Parken (FC Köpenhamn)

England
Old Trafford (Manchester United)
S:t James Park (Newcastle)
Craven Cottage (Fulham)
Stamford Brigde (Chelsea)
The New Den (Millwall)
Anfield (Liverpool)

Favoriten arenan i England är självklart Old Trafford mer klassisk arena finns knappt!. Jag gillar ju mkt klassiska arenor.

Spanien
Camp Nou (FC Barcelona) - Usch vad tråkig arena för stor tyst publik Barca vinner varje match med för mkt mål.
EL-Prat (Espanyol)

Italien
San Siro (AC Milan)
Stadio Olimpico (Lazio)

Tyskland
Signal Iduna Park (VM 2006)

Turkiet
Sükrü Saraçoglu Stadi - Fenerbache - Galatseray aldrig varit så rädd i hela mitt liv!.

Tror att nästa resa blir faktiskt till Turin och Juventus nya arena eller åka och se ngt riktigt farligt derby typ River Plate mot Boca Juniors!.
Citera
2012-03-08, 18:17
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Sverige:
Råsunda, Stadion, Söderstadion, Grimsta, Skytteholm, Kristineberg, Bårsta och ett gäng till.

England:
Highbury, Emirates, Stamford bridge.

Italien:
San Paolo och Stadio Olimpico

Schweiz:
Letzigrund, St Jakob och Wankdorf.

Thailand:
National Stadium

Besöket i Napoli klart mest minnesvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera