Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 08:36
  #1
Medlem
hej!
jag har social fobi o jag är så trött på att de ställer till de i vardagen för mig. jag vill göra något åt de o därför undrar jag om Kbt funka för er? berätta hur de går till? tusen tack till dig som tar dig tid o berätta
Citera
2018-07-06, 09:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milli18
hej!
jag har social fobi o jag är så trött på att de ställer till de i vardagen för mig. jag vill göra något åt de o därför undrar jag om Kbt funka för er? berätta hur de går till? tusen tack till dig som tar dig tid o berätta


Undrar de också. Aldrig fått prova kbt pga jag går på inderal.
Citera
2018-07-06, 09:49
  #3
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegrandee
Undrar de också. Aldrig fått prova kbt pga jag går på inderal.
Vad är det för trams? Jag har gått på KBT med Inderal. Det de brukar säga är väl att man helst inte ska ta antidepp då, eftersom det ena liksom tar ut vartannat. Men det är bara en rekommendation.

KBT går ut på att man ska lära sig "tänka" annorlunda, med hjälp av vissa "verktyg". Man får även träna på sånt man tycker är jobbigt, konfrontera saker utifrån nya perspektiv osv.

Jag ger det 2/5 i betyg. Hjälpte sådär, men det var i alla fall skönt att få snacka av sig. Mitt grundproblem handlade i första hand om att hantera sorg, så det är nog olika vilka problem man utgår från.
Citera
2018-07-06, 10:01
  #4
Medlem
Jag har aldrig fått någon hjälp men att bryta mot sociala normer har hjälpt mig i rekordfart.

Extrem skillnad på hur jag var för tre år sedan och idag. Dessutom så är folks förmåga ganska låg och jag förstår allvarligt talat inte varför jag skulle rätta mig efter folk som ändå inte begriper något i någon större utsträckning, jag skyller dem för att problemet ens uppstått från början (till viss del). Förra läkaren sa dock att det är otroligt vanligt att vi med social fobi istället finns bakom skärmen, tänkte skärpa till mig och lämna den istället. Utvecklas, vet dock inte om terapi hjälper lika mycket som att acceptera sig själv och provocera andra.
Citera
2018-07-06, 10:14
  #5
Medlem
Masscentrums avatar
Det funkade för mig. Jag är väldigt tacksam för KBT, man får tänka annorlunda. Jag tycker absolut att du ska testa KBT.
Citera
2018-07-06, 10:15
  #6
Medlem
Trevligt.kontos avatar
2.5/5.. tror jag.. Skulle kunnat vara fyra om man fick mer än 10 gånger.
Citera
2018-07-06, 11:46
  #7
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Jag hade social fobiska besvär och behandlades för det i 6månader samtidigt som jag behandlades för drogmissbruk. Kbt handlar om att man ska göra det själv, ingen annan gör jobbet åt dig. Jag tyckte att det sög och var skitsur på personalen som tvingade mig att utsätta mig för jobbiga situationer. Dom tvingade ut mig på olika ställen och sånt. Tyckte de va skitjobbigt och det blev väl bättre då jag började trivas med såväl personal som andra ”patienter”. När jag flyttade hem så blev allt samma sak igen dock, tycker såna situationer fortfarande är jobbiga och känner mig jätte konstig, så håller migfborta så gott jag kan från andra. Jag tror det hade funkat på hemmaplan om jag hade varit kvar på behandlingen där i minst 2år, men vem pallar bo på instutition i mer än 2år? Skrev ut mig själv när jag tröttna på skiten och ville hem till mitt eget hem utan andra psykiskt störda personer och jag ville få tabletter mot min depression
__________________
Senast redigerad av Xanaxgirl420 2018-07-06 kl. 11:51.
Citera
2018-07-06, 14:16
  #8
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Psykologi: allmänt ——-> Psykisk hälsa

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback