• 1
  • 2
2018-07-08, 11:40
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivvi
Haha jag är inte det minsta lagd åt ADHD. Är absolut inte överaktiv eller svårt för koncentration med mera. Inte innesluten i mig själv som autism ofta orsakar.
Du snackar dynga!

Du kanske skulle läsa lite om introverta och extroverta personligheter och tex överkänslighet.
Då skulle du nog tycka att extroverta personer är mer lagda åt ADHD i så fall. Dom behöver nästan ständigt nåt som pågår runt omkring dom. Dom blir snabbt uttråkade.
En introvert person mår bäst i lugn och ro och har inte alls samma krav på stimulans.

Läs även lite om högkänslighet och överkänslighet.
Kära Vivvi. Jag märker att du är en av alla dom som har missförstått vad introvert vs extrovert betyder. Att vara introvert eller extrovert handlar inte om hurvida man gillar att gå på party eller inte. Det handlar om hur man förstår omvärden. En introvert människa förstår omvärlden t.ex. via kartor och manifest. En extrovert människa förstår omvärlden genom att lyssna på andra människor, genom att göra studiebesök i verkligheten.
Din missuppfattning av extrovert/introvert understryker ju bara poängen i hur populära ovetenskapliga begrepp blåses upp i populära böcker. För några år sedan kom det flera böcker om hur bra introverta människor är, och sedan hakade media på. Det roliga var bara att man visste inte ens vad introvert betydde utan trodde att det handlade om blyghet.

Precis samma sak med högkänsliga. Någon myntar ett begrepp och gör sig ett namn på något som inte finns.

Har man psykisk ohälsa är man naturligtvis med automatik känslig. Begreppet är så urbota dumt att man tror inte det är sant.

"En högkänslig person kan tex drabbas av utmattning med mera om dom tvingas vistas i situationer där det är för mkt omkring dom"
Jag säger inte att det är så. Men det jag citerar här är typiskt för autism. Oförmågan att stänga ute intryck. Vilket Lucky också påpekar...
Senast redigerad av godhetsaposteln 2018-07-08 kl. 11:43.
Citera
2018-07-08, 15:30
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Men det du beskriver stämmer in väldigt mycket på aspberger. Nu kanske du inte har det, men man brukar säga atypiska symptom, vilket betyder att man har symptom för asperger, men man har inte diagnosen. Du berättar även att du haft en utmattning tidigare, och sånt kan utlösa atypisk symptom. Fast det räcker inte heller utan du bör även räkna in en stor dos personlighet också.

Man bör känna till att många med diagnoser får sin debut ganska sent i sin ungdom. Många hinner gå färdigt gymnasiet och påbörjat universitetsstudier. Först då börjar det bli olidligt med att sitta i lunchrum, man får koncentrationssvårigheter, blir stressad med mera.
Vet du även om att aspberger-personer inte kan fungera normalt i sociala sammanhang?
Att dom inte kan tyda dom sociala koderna eller känna av när dom själva gör något rätt eller fel.
Dom är ofta väldigt fokuserade på och bra på en sak och blir knasiga om något stör deras rutin.

Jag är verkligen inte sådan
Snarare tvärtom så tyder jag sociala sammanhang bättre än många andra runt mig.
Citera
2018-07-08, 15:40
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Kära Vivvi. Jag märker att du är en av alla dom som har missförstått vad introvert vs extrovert betyder. Att vara introvert eller extrovert handlar inte om hurvida man gillar att gå på party eller inte. Det handlar om hur man förstår omvärden. En introvert människa förstår omvärlden t.ex. via kartor och manifest. En extrovert människa förstår omvärlden genom att lyssna på andra människor, genom att göra studiebesök i verkligheten.
Din missuppfattning av extrovert/introvert understryker ju bara poängen i hur populära ovetenskapliga begrepp blåses upp i populära böcker. För några år sedan kom det flera böcker om hur bra introverta människor är, och sedan hakade media på. Det roliga var bara att man visste inte ens vad introvert betydde utan trodde att det handlade om blyghet.

Precis samma sak med högkänsliga. Någon myntar ett begrepp och gör sig ett namn på något som inte finns.

Har man psykisk ohälsa är man naturligtvis med automatik känslig. Begreppet är så urbota dumt att man tror inte det är sant.

"En högkänslig person kan tex drabbas av utmattning med mera om dom tvingas vistas i situationer där det är för mkt omkring dom"
Jag säger inte att det är så. Men det jag citerar här är typiskt för autism. Oförmågan att stänga ute intryck. Vilket Lucky också påpekar...

Du är nästan lite rolig du!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Extrav...h_introversion

En introvert människa "laddar batterierna" genom att vara för sig själv, läsa en bok, meditera i skogen. Ja helt enkelt saker som man gör ensam. En introvert människa tänker en extra gång innan dom säger saker och analyserar mer än en extrovert. Vi har inte behov av att vara med på allt som händer runt oss. Vi kan behöva en lugn helt för att ladda om och kan tex vara väldigt trötta efter ett kalas hemma.

En extrovert person älskar att gå ut bland folk. Dom laddar sina batterier genom att umgås med andra och agera ihop med andra. Dom pratar gärna och ofta och tänker inte alltid före dom pratar.
Dom blir väldigt lätt uttråkade om en helt innebär att dom inte har något planerat.

Snälla du, du är totalt ute och cyklar.

Sen kan vi ta depression. Vi kan jämföra med hönan och ägget.
Hur vet man om det är depressionen eller högkänsligheten som kommer först?

Ex 1. Man kanske är högkänslig sen barn och pga att man inte vet om detta så hamnar man i fel situationer och blir rent av utbränd.
Ex 2. Man har fått en depression och därefter har man utvecklat en högkänslighet för sin omgivning.

Jag kan mkt väl se att bägge alternativen är mkt möjliga.
Det ena utesluter inte det andra.
Huruvida jag skulle ha en diagnos eller inte av allt annat som påstås, så är det ingen risk, det skulle jag ha fått veta för längesedan
Citera
2018-07-10, 18:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Hur skall jag kunna veta det? Och hur skall du kunna veta det? Inte för att vara elak, men jag har aldrig hört talas om någon som "bara" är högkänslig. Att du bara skulle vara högkänslig vore så otroligt osannolikt.
Bevisbördan ligger på dig i det här fallet.
Beklagar sent svar, men jag är på semester med obefintligt uppkoppling.

Om du fick tillfälle att träffa mig, så skulle du förstå.
Det du skriver är på tok för absolut.

Vi högkänsliga är inga bokstavsbarn, vi är som andra med olika personligheter.
Vi har bara "gain" uppskruvat mera på olika sinnen som gör att våra hjärnor storknar snabbare än andras.
För min del gäller det främst hörseln och lite synen, jag tröttas fortare av ljud än andra men behöver inte därför hörselskydd som vissa tror, det är ATT det låter som är jobbigt.

Ett tag sov jag 10 timmar per natt för att fixa mitt liv, men det behövs inte nu, en eftermiddags-lur räcker...
Citera
2018-07-10, 19:14
Medlem
godhetsapostelns avatar
Häng inte upp dig på bokstavsbarn...Jag är säker på att det ingår i något mer komplexed Ingen är bara högkänslig är min poäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in