Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Man får ibland en känsla när man läser - om främst politik - att folk har svårt att uttrycka det de egentligen vill säga.
Det blir mycket påhopp som: "trams" (och dess varianter). Det blir vanligt snack om "fake news" och att tidningar är och sprider propaganda.
Men sällan ser man en rejäl analys där det verkligen känns som personen förstår vad den vill säga och verkar ha ett gott grepp om ämnet.
Beror inte detta på att samhället är väldigt komplicerat och att det är svårt att ta väl valda delar och diskutera dem - utan att missa att se den lilla delen i ett helhetsperspektiv?
Det
är svårt att förstå och prata om komplicerade sammanhang. jag besvarar nu ett område jag har näst intill noll insikt i.
Men med det sagt, människor har en inbyggd "sannings-sökande" funktion. Vissa har mer av den andra mindre, men alla har den. Listiga operatörer inom nyhetsapparaten kan finna sätt att glida förbi den så att man finner den minsta majoriteten som propagerar den "information" man vill förmedla.
Jag är intresserad av detta personligen. Du säger "rejäl analys" .. ja men vad är det och är alla människor mottagliga för det. Jag tror inte alla är det.
Här är hur jag tänker:
Det är populärt att tro att vissa saker är på ett speciellt sätt på grund av en konspiration. Det är ett ytligt sätt att se på saker. Konspirationer är det sämsta alternativet om du vill förleda människors tankar. Det finns ett mycket bättre alternativ.
Det är att det inte finns en konspiration överhuvudtaget men att du sprider en ide att det finns en två tre fyra kanske fler konspirationer.
Skillnaden mellan en
sann konspiration och min tanke om en tanke om konspirationer är att den förra kan avslöjas medan en falsk konspiration inte kan det.
Här är en jag konstruerat själv (och den är falsk):
När Britterna anföll Falklandsöarna bestämde styrkor inom Argentina att hämnas. De hade många forskare från nazi-tyskland och eftersom den primära export faktorn för Argentina var Biff-kött skickade de tre grupper av biologiska kemister till Västeuropa i var sitt plan. De landade i Sverige, Tyskland och Belgien. Var och en hade diplomatiskt pass så att de rostfria boxarna kunde inte undersökas.
Alla tre flög sedan till England där de inokulerade (på natten) flera hjordar av kossor med Creutzfeldt-Jakobs dicease.
Tidsmässigt fungerar det. Kriget var över 1982 och ungefär ett år senare började rapporterna om galna-ko sjukan i England.
Teoretiskt funkar det: Argentina hade en lång historia med biffkött från de oändliga prärierna, kött var och är till dags dato en av de största export industrierna för landet, men England har också en lång historia som en av de största kött exporterarna inom Europa. Argentina hade med säkerhet erfarenhet av Creutzfeldt-Jakobs sen cirka 1930 .. såå...
Den politiska effekten av detta .. för er som kommer ihåg .. var att INGEN ville köpa köpa kött från England under åren som följde. Och det gäller än idag.
Allt det jag sagt ovan är ren fantasi understött av verkliga fakta. Det är presenterande av en konspiration där ingen finns.
Konspirationer är långt mindre effektiva än antydan om potentiella konspirationer. Tänk på saken.
Intressant fråga./ Pro -->