2018-07-05, 19:48
Medlem
Hallå där!

Jag undrar varför bönor tar för evigt för mig att bli klara...
Har prövat både med gula ärtor och sojabönor och båda två har jag behövt koka i 4-5 timmar för att bli något sånär klara. Fortfarande är dom lite crunchy och därför kanske inte så nyttiga att äta??

Orkade dock inte vänta längre och detta är trots att jag blötlagt i uppåt 24 timmar och har undvikit salt i kokvattnet...
Anar att det kanske har med kastrullen att göra?
Det är en stor gammal sak i plåt och locket ligger aldrig riktigt helt tätt på och har dessutom små hål på ovansidan.
Tänker att det är för mycket utrymme mellan kokvattnet och toppen kanske? Det vill säga att det inte blir tillräckligt med "tryck" som man skulle få I en tryckkokare t.Ex.
Tror ni kära fbare att jag har gissat rätt eller har någon en annan idé?
Citera
2018-07-05, 21:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenu
Hallå där!

Har prövat både med gula ärtor och sojabönor och båda två har jag behövt koka i 4-5 timmar för att bli något sånär klara. Fortfarande är dom lite crunchy och därför kanske inte så nyttiga att äta??

Orkade dock inte vänta längre och detta är trots att jag blötlagt i uppåt 24 timmar och har undvikit salt i kokvattnet...
Det är en stor gammal sak i plåt och locket ligger aldrig riktigt helt tätt på och har dessutom små hål på ovansidan.
Tänker att det är för mycket utrymme mellan kokvattnet och toppen kanske? Det vill säga att det inte blir tillräckligt med "tryck" som man skulle få I en tryckkokare t.Ex.

Ganska säker på att det inte beror på att du har "mycket utrymme". Däremot kan det bero på temperaturen på vattnet. Kokar det och med jämn värmespridning, dvs är det lika varmt utåt kastrullens kanter? Är det en stor kastrull med tunt gods och du har en liten platta? Det tar olika lång tid beroende på om vattnet är 88, 95 eller 99 grader.

Sedan kan det skilja mellan ärta och ärta, vissa är lite trögare än andra och kan kräva mer lite mer tid. Ärtor/bönor som kräver drygt 3 timmar är inte helt ovanligt.
Citera
2018-07-06, 10:13
Medlem
Läste någonstans om att man kunde tillsätta bikarbonat (eller var det bakpulver?) i vattnet... men inte testat själv. Köper färdigkokta då jag inte orkar krångla med långkok...
Citera
2018-07-07, 10:20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenu
Hallå där!

Det kan ta lång tid att koka bönor och ärtor till rätt färdig konsistent.

Det är ju därför man alltid bör koka Stora satser åt gången, så att man sen kan frysa in de i lagom stora portioner.
Man kan tex lätt Hacka av lagom mängd från de fastfrysta bönorna när man plockar ut en klump från frysen, så det är ingen fara.

Har du förresten testat att koka Kikärtor?
Kikärtor går fortare än sojabönor tex.
Citera
2018-07-09, 03:17
Medlem
polyuretans avatar
Jag är så gott som säker på att det är bönorna som är för gamla helt enkelt. Bönor är bäst och går snabbast att koka när de är bara några månader gamla. När de uppnått bäst-före-datum har koktiden redan förlängts betydligt och har de fått ligga ytterligare några år blir de praktiskt taget omöjliga att koka mjuka. Jag hörde någon expert förklara vad det berodde på i ett radioprogram för 8-10 år sedan men kommer inte riktigt vad orsaken var, nåt med lektinet kanske. Jag har också för mig att det påstods att det inte särskilt nyttigt att äta gamla halvhårda bönor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in