• 1
  • 2
2018-07-05, 17:18
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Köpa tabletter och dela?

http://www.hygienshoppen.se/sun-mask...684-c-380.aspx
Antingen det eller ta halv dos pulver (pulver är billigare).
Citera
2018-07-05, 19:01
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Mitt ICA har inget pulver alls. Kör på Coops eget, det enda jag provat.

Lidl hade ett riktigt bra pulver tidigare, såldes på trekilos plastflaska. Det diskade rent och räckte riktigt länge, men de slutade med det och nu tror jag att de också bara kör tabletter. Jag har inte ens letat efter pulver senaste åren, det verkar ganska ovanligt. Självklart vill tillverkarna hellre ha tabletter som räcker kortare tid och som de flesta lär dosera med en tablett per disk.
Citera
2018-07-05, 19:03
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Har 45:a i stan och bänkdiskmaskin på landet, kör bara tabletter, aldrig några problem.
Citera
2018-07-06, 00:45
Bannlyst
Det brukar väl stå i manualen vad som rekommenderas.
Citera
2018-07-06, 00:58
Medlem
Megaforces avatar
Tabletterna är lite för små för vår diskmaskin. Funkar nog bäst om man har salt (saltet avhärdar vattnet vilket gör att det går åt mindre diskmedel för samma diskeffekt). Dock fungerar inte saltdoseringen på vår diskmaskin så man måste ha i mer än en tablett.
Citera
2018-07-06, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Har 45:a i stan och bänkdiskmaskin på landet, kör bara tabletter, aldrig några problem.

Nä tabletterna är inte problemet. Körde utan tablett en snabbvända med några glas och fick samma problem nämligen att glasen har pyttelite rester kvar av något som gör att det blir lite "skummigt" när jag fyller på vatten jämfört med om jag sköljer ur glaset, låter det torka och fyller på med vatten igen (absolut inte jättemycket dock). Spolglansen måste det gissningsvis alltså vara.

Spolglans kan jag inte mycket om. Stod att man skulle ha i det i spolglansfacket så jag kilade och köpte hah. Googlade lite nu och är inte mycket visare. Det hjälper disken torka men då blir det väl lite av det kvar så länge man använder spolglans får jag anta?
Citera
2018-07-06, 06:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Nä tabletterna är inte problemet. Körde utan tablett en snabbvända med några glas och fick samma problem nämligen att glasen har pyttelite rester kvar av något som gör att det blir lite "skummigt" när jag fyller på vatten jämfört med om jag sköljer ur glaset, låter det torka och fyller på med vatten igen (absolut inte jättemycket dock). Spolglansen måste det gissningsvis alltså vara.

Spolglans kan jag inte mycket om. Stod att man skulle ha i det i spolglansfacket så jag kilade och köpte hah. Googlade lite nu och är inte mycket visare. Det hjälper disken torka men då blir det väl lite av det kvar så länge man använder spolglans får jag anta?

Det är inte så att du behöver avkalka diskmaskinen?
tretti.se skriverföljande om avkalkning:

"Så var det diskmaskinens tur att bli avkalkad. Du kan antingen köpa avkalkningsmedel för diskmaskiner, men helt vanlig citronsyra fungerar minst lika bra. Precis som med tvättmaskinen häller du bara medlet eller citronsyran i diskmedelsfacket (c:a 100 gram per 5 liter vatten) och kör en tom maskin."
https://www.tretti.se/vardagen/post/...-tvaettmaskin/
Citera
2018-07-06, 06:44
Medlem
Om disken inte blir ren, är det maskinen och inte diskmedlet som är problemet. Vi kör billigast tänkbara skitpulver/tabletter (beroende på vad man råkar på i affären). Allt funkar finfint i vår maskin (Miele).

Salt har avhandlats lite här i tråden, där har jag ett tips. Vi har ett kalkfilter för vårt brunnsvatten. Där behövs fyllas på salt emellanåt, så vi köper 25-kilos säckar för 100 spänn/st i den lokala djuraffären. Det funkar finfint i diskmaskinen också, istf att köpa ett halvkilo diskmaskinssalt för 50 spänn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in